ج٫ اردیبهشت ۲۸ام, ۱۴۰۳

۳۰ درصد جمعیت کرج ساکن بافت های فرسوده هستند

 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج با اشاره به ضرورت استفاده ازبسته های تشویقی برای بازسازی بناهای غیرمقاوم اعلام کرد: اکنون ۳۰ درصد جمعیت کرج در بافت های فرسوده زندگی می کنند.

 عباس سعیدی کیا روز سه شنبه در حاشیه نشست بررسی راهکارهای علمی و عملی برای بازسازی بافت های نوسازی کرج که با حضور سیدمهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در کرج برگزار شد، افزود:هم ‌افزایی و استفاده از تجربیات کلانشهرها و چگونگی در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی در بهسازی فضاهای فرسوده شهری یکی از اهداف برگزاری این نشست است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج گفت: بافت فرسوده دارای ویژگی‌های خاصی مانند عدم استحکام، ریزدانه و قدیمی بودن بنا، معابر تنگ و غیر استاندارد است .

وی اظهار کرد: کرج حدود یک هزار و ۹۶ هکتار بافت فرسوده را در دل خود جای داده که نیازمند بازسازی ونوسازی است.
سعیدی کیا افزود: از سال گذشته پیش‌بینی سیاست‌های تشویقی خاصی برای بهسازی و نوسازی این بافت ها در دستور کار شهرداری کرج قرار گرفته که اجرایی شدن مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری یکی از آن‌ها است.

معاون شهردار کرج خاطرنشان کرد: با توجه به جامعه آماری مربوط به سال ۹۵، بیش از ۳۰۰ هزار نفر در بافت‌های فرسوده شهر کرج ساکن هستند که ۳۰ درصد جمعیت این کلانشهر را شامل می‌شود.

وی گفت: شهرداری کرج با ایجاد بسته‌های تشویقی تلاش می‌کند ضمن بهسازی بافت‌های فرسوده از گسترش فضاهای ناکارآمد شهری نیز بکاهد.

این مسوول در ادامه با اشاره به اجرای آیین‌نامه جامع تشویقی نوسازی و بهسازی و بازآفرینی در بافت‌های فرسوده کرج گفت: این اقدام گام بلندی از سوی مجموعه مدیریت شهری کرج در زمینه حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده است.

سعیدی کیا ادامه داد: در کنار تلاش برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده، ساخت واحدهای مسکونی در موضوع بازآفرینی از اقداماتی است که برنامه‌ریزی برای اجرای آن در حال انجام است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج با اشاره به برخی موانع موجود در مسیر نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده ادامه داد: ساکنان محلات هدف از دهک‌های کم درآمد به شمار می‌آیند و توان ساخت و ساز ندارند که‌ امیدواریم با اجرای این مصوبات و بهره‌مندی از بسته‌های تشویقی لحاظ شده، شاهد افزایش مشارکت آن‌ها و تغییر وضعیت موجود باشیم.

سعیدی کیا یادآور شد: به طور قطع با حمایت دولت و استفاده از تجربیات کلانشهرها و تشویق مالکینِ ساکن در بافت‌های فرسوده و فراهم کردن بستر لازم برای مشارکت سرمایه‌گذاران و سازندگان با شتاب بیشتری به سمت بازسازی این فضاها حرکت خواهیم کرد.

استان البرز دارای ۴۰۰ کیلومتر گسل زلزله است که خطری جدی برای بافت های فرسوده به شمار می رود.

ایرنا

درباره نویسنده