ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

۲۴ گردشگر خارجی از قنات جهانی قصبه گناباد بازدید کردند

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: ۲۴ گردشگر خارجی از کشورهای اروپایی عصر چهارشنبه از قنات جهانی قصبه این شهرستان بازدید کردند.

رسول صنوبری در حاشیه بازدید گردشگران خارجی از قنات جهانی قصبه گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: این گردشگران از کشورهای اتریش، آلمان، سوییس و اسپانیا ضمن بازدید از این قنات با تاریخچه و اهمیت آن بیش از پیش آشنا شدند و این قنات را یکی از اقدامات جالب توجه برای تامین و مدیریت مصرف آب در طول تاریخ دانستند.

وی بیان کرد: قنات جهانی قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو و ظرفیت مهم جذب گردشگر گناباد همه ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگران داخلی و خارجی است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۰ نفر گردشگر خارجی از کشورهای مختلف نظیر ژاپن، سوئیس، اتریش، آلمان ، ایتالیا و اسپانیا از آثار تاریخی این شهرستان و از جمله قنات جهانی قصبه بازدید کردند.

قنات جهانی قصبه گناباد با سابقه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال به عنوان قدیمی و عظیم‌ترین قنات کشور و جهان و یکی از شاهکارهای تاریخ تمدن بشر در تامین آب، چشم انداز توسعه گردشگری در این جنوب استان خراسان رضوی است.

قنات جهانی قصبه گناباد شاهکاری از پیوند هنر، دانش، فناوری و مدیریت منابع آب است که مهمترین شاخصه آن عمق مادر چاه، فناوری حفر قنات و نیز شیوه بهره برداری آب است که آن را به یکی از جاذبه های تاریخی و مهندسی جهان تبدیل کرده است.

قنات قصبه بنای تاریخی، گردشگری و مفید برای کشاورزی است که در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۶۳ در فهرست آثار ملی و در سال ۱۳۹۵  در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است.

این قنات از ۲ رشته اصلی و ۶ شاخه فرعی تشکیل شده‌ و مادرچاه آن در دامنه شمالی سیاه کوه و مظهر کنونی قنات در جنوب محله معروف به قصبه شهر (کوی شرقی) قرار دارد.

طول این قنات بیش از ۳۳ کیلومتر است و عمق مادرچاه اصلی در انتهای رشته دولاب نو با توجه به شیب زمین حدود ۳۰۰ متر و میزان آبدهی آن بیش از ۱۳۰ لیتر در ثانیه ‌است.

از جمله تدابیر به کار رفته در معماری این قنات تعدد چاه های آن است که به بالغ بر ۴۷۰ حلقه می رسد که این تعدد چاه ها، سبب پیشگیری از کور شدن چاه ها توسط دشمنان هنگام حمله در طول تاریخ و همچنین کاهش وزن طناب در زمان حفر و تخلیه چاه ها شده است.

از دیگر موارد آن می توان به ۲ شاخه شدن در فاصله ۶۸۳ متری کانال اصلی و سپس ۶ شاخه شدن کانال ها به دلیل پیشگیری از ریزش احتمالی و قطع جریان آب اشاره کرد.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات جهانی قصبه از جایگاه خاص و ممتازی برخوردار است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی قرار دارد.

مهر

درباره نویسنده