ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

۲۰ درصد جمعیت کرمانشاه در بافت فرسوده ساکن هستند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرمانشاه گفت: حدود ۱۲ درصد مساحت شهر کرمانشاه که نزدیک ۲۰ درصد جمعیت شهر را در بر دارد، در بافت فرسوده واقع است.

بهزاد مسعودی معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرمانشاه امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: حدود ۱۲ درصد مساحت شهر کرمانشاه که نزدیک ۲۰ درصد جمعیت شهر را در بر دارد، در بافت فرسوده واقع است.

وی ادامه داد: براساس شاخص‌های شورای عالی معماری و شهرسازی، بافت فرسوده شهری معمولا بناهای ناپایدار، معابر نفوذناپذیر و املاک ریزگانه دارند که بیشترین آسیب و چالش در زمان بحران برای این محلات به وجود می‌آید چون عملیات خدمات‌رسانی را با مختل ایجاد می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرمانشاه در توضیح اقدامات انجام شده در این رابطه، گفت: یک‌سری قواعد و قوانین، دستورالعمل‌ها، سندهای پشتیبان تدوین شده ولی واقعا تا این لحظه هیچکدام از این راهکارها در شهر کرمانشاه به یک نتیجه شاخص و بارز ندسیده است.

وی افزود: شورای عالی معماری شهرسازی اخیرا چهار محور اقدامی(یک گروه در مقیاس بلوک شهری، یک گروه در نوسازی در مقیاس محورهای اصلی و محله‌ای، یک گروه نوسازی در عمق بافت فرسود و یک نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع) تهیه کرده که برای هر کدام از این محورها پیشنهاداتی ارائه داده است؛ اولین گام بحث انتخاب مشاور بر این قضیه است که داوطلبانه اعلام کردیم شهرداری این آمادگی را دارد که در این چهار محور تعیین شده مشاوری را بگیرد تا راهکارهایی را ارائه دهد تا بافت از این حالت خارج شود.

مسعودی خاطرنشان کرد: راه و شهرسازی، استانداری، شهرداری، میراث فرهنگی، اداره ثبت اسناد و دستگاه‌‌های خدمات‌رسان به عنوان دستگاه‌های متولی در بحث بافت فرسوده هستند، البته به مسئله  پایش ایمنی ساختمان‌ها هم ورود پیدا کردیم.

وی مشارکت خود مردم را مهمترین موضوع در بافت فرسوده دانست و افزود: مشارکت مردم در پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌ها مهم است ضمن اینکه در خصوص بافت فرسوده  دستگاه متولی تنها شهرداری نیست، دستگاه ذی‌ربط و تکالیف آن‌ها مشخص شده؛ یکی از الزامات ساماندهی بافت فرسود در کرمانشاه مشارکت مردم و داشتن برنامه طرح جامع توسط دستگاه‌های متولی است.

فارس

درباره نویسنده