پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

۱۵۲ سال عزاداری در خانه تاریخی

۱۵۲ سال متوالی است که مردم کرمان در دهه اول محرم در خیمه خانه سید خوشرو دور هم جمع می شوند و در رثای اباعبدالله اشک می ریزند.

خانه سید خوش رو در خیابان ابوحامد کرمان و در یکی از محله‌های قدیمی این شهر قرار گرفته است، این خانه متعلق به خاندانی از سادات روحانیون کرمانی است که سال‌ها زندگی خود را وقف عزاداری امام حسین (ع) کرده‌اند.

این خانه در کوچه پس کوچه‌های خشک و گلی قرار دارد و باید از سراچه ها و کوچه‌های مسقف گذشت تا به سر در چوبی این خانه رسید، مردم شهر کرمان ۱۵۲ سال به صورت متوالی عزاداری امام حسین را در این خانه برگزار می‌کنند و حتی در دوران خفقان رضاخانی نیز عزاداری و مراسم‌های محرم در این خانه تعطیل نشده است.

۱۵۲ سال عزاداری در خانه تاریخی/تجمع عاشقان حسینی در خانه سیدخوشرو

حضور در خانه سید خوش رو از ۲ بامداد تا اذان ظهر

در دوران شیوع کرونا نیز مراسم عزاداری هر روز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و همچنین در بستر فضای مجازی برگزار شد در سال جاری نیز متولیان برگزاری این مراسم با رعایت فاصله گذاری و توزیع ماسک و نظارت جدی بر رعایت دستور العمل ها خیمه عزاداری را برپا کرده‌اند.

بسیاری از پیر غلامان و مردم شهر نیز در این خانه کودکی کرده و به مرور موی خود را پای منبر امام حسین سفید کرده‌اند، در کنار مردم کرمان هر سال عزاداران از استان‌های مختلف نیز در این خانه حضور می‌یابند.

مردم از ابتدای محرم چند ساعت قبل از اذان در این خانه حضور می‌یابند و بعد از قرائت قرآن و خواندن اذان صبح، زیارت عاشورا را می‌خوانند و عزاداری‌ها تا اذان ظهر ادامه می‌یابد.

این خانه در محله خواجه خضر قرار دارد و در ابتدا به سید حسین خوش رو تعلق داشته است و در طول ۱۵۲ سال فرزندانش خیمه عزاداری را هر سال در این خانه برپا کرده‌اند.

در معماری خانه هیچ دخل و تصرفی نشده و تمام اجزای خانه همان است که روز اول نصب شده است، نحوه عزاداری نیز با گذشته تغییری نکرده است، مردم کرمان نذورات خود را در طول سال برای برپایی این مراسم اختصاص می‌دهند و اخلاص در عزاداری تنها عامل شور و شوق مردم در این خانه است.

خوش رو می‌گوید: بیش از ۱۵۰ سال است که این جلسه برگزار می‌شود و از ساعت ۲ شب مردم جمع می‌شوند و به عبادت می‌پردازند و بعد از نماز صبح عزاداری شروع می‌شود و تا اذان ظهر ادامه دارد.

وی افزود: مرحوم آقا سید محمد خوش رو در سلوک و رفتارش سعی می‌کرد به گونه‌ای باشد که موجب جذب مردم شود و در تمام رفتارش و حتی در صحبت کردنش بسیار دقت می‌کرد و تمام تلاشش برای برپایی جلسه عزای امام حسین (ع) بود.

وی گفت: با توجه به شیوع کرونا بین مردم ماسک توزیع می‌شود و فاصله گذاری نیز رعایت می‌شود.

۱۵۲ سال عزاداری در خانه تاریخی/تجمع عاشقان حسینی در خانه سیدخوشرو

درب این خانه همیشه به روی مردم باز است

درب این خانه هر چند از بامداد به روی مردم باز است اما حدود ساعت ۴ صبح دیگری در رواق‌ها، حیات و اتاق‌ها و حتی کوچه‌های سر پروشیده اطراف خانه نیز دیگر جایی برای نشستن وجود ندارد.

اینجا مردم با عشق به اباعبدالله پا به رکاب هیئت و خدمت هستند، ماشاالله ایرانمنش از جمله این افراد است که می‌گوید ۵۳ سال در اینجا در ایام محرم خدمت می‌کند و افتخار می‌کند که فرش‌های این خانه را جارو می‌زند.

وی می‌گوید: از کودکی به همراه پدرم به این خانه می‌آمدم و از نوجوانی شروع به خدمت در این مراسم کردم و تا نفس دارم این کار را انجام می‌دهم و به پسرانم توصیه می‌کنم این راه را ادامه دهند.

۱۵۲ سال عزاداری در خانه تاریخی/تجمع عاشقان حسینی در خانه سیدخوشرو

مردم چای عزا و صبحانه این خانه را شفای دردهای خود و این خاندان را مایه برکت شهر می‌دانند، سابات ها، حوض هشتی، بادگیرها، اتاق‌های گنبه ای خشت و گلی، درب‌های چوبی، رواق‌ها، فرشهای کرمانی و خیمه این خانه جزئی از فرهنگ عاشورایی مردم کرمان شده است.

مهر

درباره نویسنده