د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

۱۰ هزار مسافر نوروزی از کاخ موزه باغچه جوق ماکو بازدید کردند

 رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماکو گفت: ۱۰ هزار مسافر و گردشگر نوروزی از کاخ موزه باغچه جوق این شهرستان بازدید کردند.

«خورابلو» افزود: این تعداد گردشگر و مهمان نوروزی از ۲۵ اسفند سال گذشته تاکنون از این مکان تاریخی بازدید کرده‌اند.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود تعداد بازدید کنندگان از این اثر تاریخی تا پایان تعطیلات نوروزی تا دو برابر این میزان افزایش یابد.

«کاخ موزه باغچه جوق» بنای تاریخی و باشکوه آذربایجان‌غربی است که قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد و علاوه بر بنای کاخ و باغ ۱۱ هکتاری آن، لوازم شخصی سردار ماکو در این کاخ موزه در روستای «باغچه جوق» نگهداری می‌شود.

این بنای تاریخی یکی از رویایی ترین کاخ‌های ایران و از شاهکارهای معماری ایرانی فرنگی در شمال غربی کشور و در منطقه آزاد ماکو در روستای باغچه جوق و در دامنه دره زیبای «چرکین» و چشمه ای به نام «کلیسه» قرار دارد.

ساخت این بنا در حدود بیش از ۱۲۰ سال قبل و در زمان «پاشاخان» آغاز شد و در زمان «اقبال‌السلطنه» به اتمام رسید، اقبال‌السلطنه به عنوان بانی ساخت این کاخ شناخته می‌شود.

در واقع زمان ساخت آن مصادف با دوره حکومت قاجار در ایران بوده است، این کاخ باشکوه به عنوان مقر حکمرانی سردار ماکو شناخته می‌شد.

خانواده سردار ماکو تا سال ۱۳۵۳ در این مکان سکونت داشتند و سپس دولت وقت این مجموعه را خریداری کرد، پس از آن مرمت‌ها و بازسازی‌هایی در این کاخ و محوطه آن صورت گرفت و از سال ۱۳۶۴ درهای کاخ برای بازدید عموم مردم گشوده شد.
این کاخ موزه از سال ۱۳۶۶ هجری شمسی در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت و در سال ۱۳۷۵ به ثبت ملی رسید و در سال ۱۳۸۰ شمسی عرصه‌ها و حریم شخصی آن مشخص شد.

شهر ماکو در سر حد چهار کشور ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار دارد و دارای موقعیت جغرافیایی منحصر بفردی است و بر اساس همین اهمیت، روس‌ها در زمان جنگ جهانی راه آهنی از شاه تختی به «دوغو بایزید» احداث کردند که از شهر ماکو می‌گذشت و نزدیک به ۱۵۰ کیلومتر آن در خاک ایران بود ولی اکنون مسیر این خط آهن غیر قابل استفاده است.
این شهر از شمال به رود آراز، از طرف مغرب به کدوک کلامه (سرحد ترکیه) از طرف مشرق به پل خدا آفرین آراز و از طرف جنوب به خاک ترکیه و خوی محدود می‌شود.
پوشش گیاهی، رودها، چشمه‌ها، غارها، آبشارها، آب و هوای مناسب، مردم مهمان نواز، لباس های محلی رنگی، صنایع دستی و دست بافته‌های عشایر ماکو از ظرفیت‌های کم نظیر گردشگری در شمال غرب کشور است که مسافران زیادی را بسوی خود جذب می‌کند.
دخمه سنگی فرهاد، عمارت کلاه فرنگی، کاخ باغچه جوق، حمام تاریخی ماکو، پل پنج چشمه، قره کورپو (پل سیاه) و کلیسای زور زور از جمله آثار تاریخی این شهرستان است.

ایرنا

درباره نویسنده