پ٫ فروردین ۲۱ام, ۱۴۰۴

یک «خرپشته» متفاوت در اصفهان که برندۀ جایزۀ معماری شد

احتمالا کلمۀ «خرپشته» برای خیلی از ما یادآور یک فضای غیر قابل سکونت است که فقط می‌تواند نوعی انبار برای خرت و پرت‌های اضافی باشد؛ اما یک پروژۀ معماری در شهر اصفهان توانسته است خرپشته را به چیزی کاملا متفاوت تبدیل کند.

پشت بام در گذشته برای مردم ایران و خصوصا ساکنان حاشیۀ کویر، بخشی از محل سکونت بود؛ جایی برای قرار گرفتن در معرض نسیم‌های خنک شامگاهی، جایی برای خوابیدن و به آسمان نگریستن.

 مدت‌هاست که پشت‌بام‌ها اغلب به جایی برای قرار گرفتن تاسیسات و اشیاء زائد تبدیل شده‌اند، اما خیلی‌ها هم تمایل دارند که این فضا را دوباره به محلی برای سکونت، سرسبزی و آسایش تبدیل کنند.

Before-renovation-Kharposhte-Isfahan-by-SE-BAER-studio---24535

قبل از بازسازی

پروژۀ «خرپشته» که توسط یک استودیوی معماری ایرانی بر روی پشت‌بام یک ساختمان دو طبقه در شهر اصفهان و در نزدیکی میدان نقش‌جهان اجرا شده، نمونه‌ای درخشان از این توجه دوباره به پشت‌بام است؛ پروژه‌ای که در عین داشتن ویژگی‌های مدرن، با استفاده از مصالح خاص و نوع طراحی‌اش، حال و هوای پشت‌بام‌های سنتی را نیز در خودش حفظ کرده است.

Kharposhte-Roof-renovation-Isfahan-by-SE-BAER-studio-CAOI---24517

این پروژه که در سال ۱۳۹۹ اجرا شده است، توانست در سال ۱۴۰۰ به مرحلۀ پایانی «جایزۀ معمار» راه پیدا کند و رتبۀ سوم «جایزه معماری و معماری داخلی ایران» را نیز در بخش بازسازی ساختمان به دست بیاورد.

معماران برای رسیدن به این نتیجۀ مطلوب، تا حد امکان تاسیسات اضافی مانند کولرها را حذف یا ساماندهی دوباره کردند.

Kharposhte-Roof-renovation-Isfahan-by-SE-BAER-studio-CAOI---24518

دیوار سراسر شیشه‌ای خرپشته، فضایی نورانی و چشم‌اندازی تماشایی در اختیار ساکنان قرار می‌دهد و علاوه بر این‌ها جلوۀ مدرنی به بنا می‌بخشد.

در عین حال، استفاده از آجر برای پوشاندن دیوارها و کف، مهم‌ترین عاملی است که احساس گرما و اصالت را به فضای خرپشته وارد کرده است.

Kharposhte-Roof-renovation-Isfahan-by-SE-BAER-studio-CAOI---24530

ضمنا علاوه بر نوری که از سمت در شیشه‌ای وارد می‌شود، یک نورگیر کوچک در انتهای خرپشته تعبیه شده که افزون بر روشن کردن آشپزخانۀ کوچکِ آن، نوعی بازی زیبای نور و سایه را در ساعات مختلف روز پدید می‌آورد.

درباره نویسنده