ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

گیسو  و مژگان حریری چه کسانی هستند؟

گیسو و مژگان حریری، در سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ در ایران متولد شدند. آنها تحصیلات خود را در دانشگاه کرنل ادامه دادند و در سال ۱۹۸۶ میلادی دفتر حریری و حریری را تاسیس کردند. این شرکت در شهر نیویورک قرار دارد و کارهای آنان توسط افرادی چون استیون هال در نمایشگاه‌های نیویورک معرفی شده است و ریچارد مایر نیز با آنان کتابی منتشر کرده‌ است.

 

۱. برج الوند

این ساختمان اداری ۱۲ طبقه در تهران قرار دارد. نمای ساختمان الوند باعث خاص شدن آن شده است. این بنا دارای دو پوسته است. پوسته داخلی نما از شیشه و سنگ تشکیل شده و پوسته بیرونی آن از جنس ورق کامپوزیت است. خواهران حریری در طراحی نمای برج الوند از ماندالا الهام گرفته‌اند. ماندالا جدولی هندسی است که در ادیان هندی و بودا به عنوان نماد جهان هستی به کار می‌رود.

ویلای لواسان

 

۲. ویلای لواسان

یکی دیگر از آثار خواهران حریری، ویلایی در لواسان است که در سال ۱۳۹۵ ساخته شد. این ویلا در عین حال که دارای امکانات زیادی است، سادگی نمای بیرونی را حفظ کرده و در تعادل با محیط کوهستانی اطراف آن است. ویلای لواسان در سه طبقه طراحی شده است و دارای فضاهای؛ پارکینگ، اتاق خواب، مهمان‌سرا، اتاق تلویزیون، اتاق بازی؛ استخر و روف گاردن است.

 

پروژه‌ی رایدنبرگ استرن براوری در اتریش

 

۳. رایدنبرگ استرن براوری

پروژه‌ای مسکونی در شهر زالتسبورگ اتریش است. این پروژه دارای ۶ سازه از ساختمان‌های مسکونی است. خواهران حریری در قسمت‌هایی از این پروژه از جریان رودخانه‌ی زالتساخ ایده گرفته‌اند. آنها با هدف شبیه سازی فرم صخره‌های اطراف این بنا، از سنگ‌های کوهستان در نمای ساختمان استفاده کرده‌اند.

طراحی تراس هالم توسط خواهران حریری

 

۴. تراس هارلم

تراس هارلم؛ تراسی در طبقه ۱۳ یک ساختمان مسکونی در نیویورک آمریکا است. ابعاد آن ۵۰ متر مربع است. این تراس به نمای شهر نیویورک و سنترال پارک دید دارد. خواهران حریری، در طراحی این تراس از مفهوم حضور طبیعت در محیط شهری الهام گرفته‌اند. تراس هارلم فرم شکسته دارد. بخشی از این تراس به صورت سرپوشیده است و می‌توان برای غذاخوری از آن استفاده کرد.

خبر فوری

درباره نویسنده