پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

گل مالی، بزرگ ترین مسجد خشتی جهان در مالی

طبق سنت هر ساله، امسال نیز صدها نفر از مردم مالی به دو هم جمع شده و با قدرت زیاد گل و لای را حمل می کنند تا دیوارهای مسجد بزرگ جنه را بازسازی کنند.

مسجد بزرگ جنه  در سال ۱۹۰۷ میلادی  در شهری به همین نام در مالی مرکزی ساخته شده است و یکی از قدیمی ترین شهرهای جنوب صحرای آفریقا به حساب می آید.

بسیاری از معماران این مسجد شگفت انگیز را بزرگ ترین دستاورد معماری سبک سودانی می دانند که به شکلی شفاف از معماری اسلامی تاثیر پذیرفته است.

 

این مسجد بزرگ ترین ساختمان خشتی دنیا محسوب می شود. دیوارهای این مسجد بزرگ آجرهای گلی ساخته شده اند که در آفتاب آماده شده و با ملاتی گلی به هم چسبیده اند، در نهایت نیز روی آنها با یک لایه گل پوشیده شده که به ساختمان ظاهری نرم داده است. ضخامت دیوارهای این مسجد بین ۴۱-۶۱ سانتی متر بوده و البته این موضوع به ارتفاع دیوار نیز بستگی دارد.

در ساخت این مسجد، از شاخه های نخل نیز برای کاهش ترک های ساختمان استفاده شده تا در زمان تغییرهای شدید دما و رطوبت، کمترین آسیب را ببیند.

شاخه های نخل نقش داربست های دائمی را نیز بازی می کنند. دیوارهای ضخیم این ساختمان در طول روز عایق حرارتی بوده و شب ها نیز آن را از سرما محافظت می کردند. برای جلوگیری از نابود شدن این مسجد در اثر سیل رودخانه ی بانی، آن را روی یک سکو ساخته بودند که سه متر بلندا دارد.

بازسازی سالیانه این مسجد در نوع خود یک رویداد همگانی است و یک روز در سال  اهالی جنه به دور هم جمع شده و هر کدام نقشی را عهده دار می شوند. عده ای گل نما را در طول چند روز آماده کرده و از روی داربست های موجود، آن را روی نمای مسجد قرار می دهند. عده ای نیز این گل را به افرادی که روی داربست هستند تحویل می دهند.

مسجد تاریخی مالی در سال ۱۹۸۸ به عنوان میراث تاریخی جهانی یونسکو شناخته شده است . این مسجد دارای سه مناره است که در زبان محلی به آن «سانتافان» می گویند. دیوارهای مسجد از خاک رس ساخته شده و به طور کامل این مسجد از مخلوطی از خاک رس ، کاه و کود ساخته شده است.

شبستان

 

درباره نویسنده