ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

گلیرد، روستایی تاریخی با بافت و معماری سنتی

روستای گلیرد از توابع بخش طالقان در استان البرز است. گلیرد یا گلیارد در ۱۴ کیلومتری مرکز طالقان قرار دارد.

 این روستا در ضلع جنوبی رودخانه شاهرود و در دامنه شمالی ارتفاعات جنوب طالقان در مجاورت روستای گوران قرار گرفته است.

این روستای ییلاقی تابستان‌ها پذیرایی گردشگران بسیاری است و هم چنین این روستا به دلیل زادگاه بودن آیت‌الله طالقانی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

معماری روستا

بافت خانه‌هایی روستای گلیرد متراکم است و در شیبی ملایم استقرار یافته است. بیشتر خانه‌های قدیمی در یک طبقه و برخی خانه‌های نوساز در چند طبقه با دیوار‌های ضخیم و ایواندار احداث شده اند. سقف عموم خانه‌ها شیروانی است. معابر روستا به دلیل باغات سرسبز و درختان کهن، به صورت کوچه باغ‌های زیبایی در آمده اند.

مصالح به کار رفته در ساخت واحد‌های قدیمی از لاشه سنگ، گل، خشت و چوب است. خانه‌های مسکونی شامل اتاق‌های استراحت و خواب، پذیرایی آشپزخانه، سرویس دستشویی، تنور خانه، حیاط و انباری است. در خانه دامداران روستا، طویله نیز ساخته شده است.

گلیرد، روستایی تاریخی با بافت و معماری سنتی

شغل مردم گلیرد

معیشت و کسب درآمد مردم در این روستا اکثرا از طریق فعالیت‌های زراعی، دامداری و باغداری است. هم چنین برخی از مردم در امور خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند.
محصولات روستا

محصولات زراعی از جمله غلات و میوه‌های سردسیری گردو، سیب، آلبالو، گیلاس و انواع لبنیات از تولیدات این روستا است.

جا‌های دیدنی روستای گلیرد

منزل آیت الله طالقانی شخصیت برجسته معاصر از قدیمی‌ترین منازل روستا بوده و تاریخ بنای آن به دوره‌ی قاجار برمی گردد. این منزل به عنوان یکی از آثار ملی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۰۹ به ثبت رسیده است. برخی وسایل آیت الله طالقانی در این خانه نگهداری می‌شود. خانه آیت الله طالقانی در مرکز روستا و در ضلع شمال شرقی مسجد و در غرب حمام قدیمی قرار دارد.

گلیرد، روستایی تاریخی با بافت و معماری سنتی

چشمه پر آب گلیرد از دیگر جذابیت‌های طبیعی این روستا است. آب این چشمه جهت تأمین آب آشامیدنی مردم و آبیاری باغات روستا مورد مصرف قرار می‌گیرد.

حمام قدیمی روستا، که توسط میراث فرهنگی تعمیر و بازسازی شده است سقفی گنبدی با قوس‌های نیم دایره دارد و در ساخت آن از مصالح سنگ لاشه و ملات و گچ و سیمان استفاده شده است.

این حمام از آثار دوره پهلوی اول است. سقف آن به صورت ساروجی ساخته شده و قطر دیوار آن حدود ۵ متر است

قدمت روستای گلیرد بیش از ۲۰۰ سال است و زبان مردم آن تاتی است.

گلیرد، روستایی تاریخی با بافت و معماری سنتی

باشگاه خبرنگاران جوان

درباره نویسنده