چ٫ اردیبهشت ۱۹ام, ۱۴۰۳

گام به گام‌ تا تحقق رؤیای شهرک‌سازی برای صنعتگران فارس

راه‌اندازی ناحیه‌ تخصصی صنایع‌دستی شیراز تدبیری است که با هدف تحقق رؤیای صنعتگران فارس برای داشتن مکانی مناسب جهت فعالیت و درآمدزایی آنها اتخاذ شده و در حال حاضر هم طراحی معماری و شهرک‌سازی این ناحیه با بهره‌گیری از پیشنهادات و نظرات متخصصان و کارشناسان در اولویت کاری متولیان امر قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پروژه ناحیه تخصصی صنایع‌دستی شیراز مصوبه سال ۱۳۹۶ هیأت وزیران است که در حال حاضر پس از ۱۶سال وقفه در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گرفته است.

آغاز پروژه پس از ۱۶سال وقفه

عملیات اجرایی این پروژه با انجام مراحل مکان‌یابی و اخذ استعلامات و تأییدیه از کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی توسعه فارس، در سفر مهرماه رئیس جمهور به استان فارس آغاز شد.

در حقیقت شروع عملیات اجرایی این پروژه در سفر رییس‌جمهور و هیأت دولت در شامگاه پنجشنبه ۲۰مهرماه امسال با حضور سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیرصمت زده شد و شتاب‌بخشی به عملیات اجرایی این پروژه در دستورکار متولیان امر قرار گرفت.

برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با هدف استفاده از نظرات متخصصان

آبان‌ماه سال جاری بود که جلسه‌ای با هدف استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران صنایع‌دستی برای طراحی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی شیراز با حضور متخصصان در این زمینه برگزار شد و اخیراً نیز دومین نشست با بهره‌گیری از کارِ گروهی و خرد جمعی تشکیل شد که در این نشست کارشناسان، متخصصان و صاحب‌نظران به بیان تدابیر، چشم‌انداز، پیشنهادات و درخواست‌های خود پرداختند.

اهمیت برگزاری این جلسات و بهره‌گیری از نظرات متخصصان در ساخت این ناحیه صنعتی برای متولیان امر تا بدان‌جا بود که دومین نشست با حضور مجازی مسئولان کشوری برپا شد.

 

گام به گام‌ تا تحقق رؤیای شهرک‌سازی برای صنعتگران فارس

 

تدابیر؛ ساخت شهرک با خردجمعی و توجه به زنجیره ارزش

معاون صنایع سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که از طریق ارتباط ویدیوکنفرانسی در این نشست حضور یافت، ایجاد شهرک‌های تخصصی و صنفی را از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان دانست و گفت: راه‌اندازی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی در شیراز با توجه به مزیت‌های مهم این کلانشهر و استان فارس در بخش صنایع‌دستی در دستور کار قرارگرفته و فرآیندهای اجرایی آن در حال انجام است.

طهمورث لاهوتی توجه به زنجیره ارزش صنایع‌دستی را از مهمترین اهداف استقرار و فعالیت رشته‌های مرتبط با صنایع‌دستی در این ناحیه تخصصی دانست و افزود: در این زمینه زون‌بندی و جانمایی استقرار رشته‌های صنایع‌دستی بگونه‌ای انجام می‌شود که تکمیل‌کننده زنجیره تولید و ارزش باشند تا منجر به ارتقای کمیت و کیفیت محصولات شود و اقتصاد این صنایع نیز متحول شود.

وی اضافه کرد: با تشکیل کارگروهی در استان، ضمن انجام نیازسنجی‌ها و تعیین رشته‌ها و گروه‌های مرتبط با صنایع دستی، جانمایی و زون‌بندی‌ها نیز بر اساس نظر این کارگروه مشخص می‌شود و هرگونه تصمیم‌گیری در ابعاد طراحی، معماری و شهرک‌سازی براساس خردجمعی و بصورت گام به گام زیرنظر این کارگروه انجام خواهد شد.

پیشنهاد؛ احداث شهرک با بهره‌گیری از معماری سنتی

یکی از مهمترین پیشنهادات متولیان برای ساخت این شهرک بهره‌گیری از معماری سنتی شیراز در طراحی است؛ به اعتقاد آنها بهره‌گیری از معماری سنتی شیراز و استفاده از نخبگان معماری می‌تواند کمک‌شایانی به گردشگرپذیر شدن این ناحیه صنعتی کند.

مدیرکل حمایت از تولید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این باره گفت: بهره‌گیری از معماری سنتی شیراز، استفاده از نخبگان معماری، توجه به بخش گردشگری و ایجاد تأسیسات گردشگری، توجه به ابعاد هنری و فرهنگی در طراحی و اجرا و نحوه جانمایی مناسب برای استقرار صنایع از مهمترین مواردی است که باید در این ناحیه تخصصی مورد توجه باشد.

برخی از صاحب‌نظران هم خواستار راه‌اندازی خطوط تولید و استقرار دفاتر تسهیل‌کننده صادرات در این ناحیه تخصصی هستند؛ آنها بر این باورند که رونق گرفتن بازار صنایع‌دستی فارس می‌تواند نقش بسزایی در گسترش صادرات داشته باشد و به رُشد اقتصاد کشور کمک کندمحمدحسین عسکرپور ظرفیت‌های موجود در استان فارس در بخش صنایع صنعتی را مطلوب دانست و راه‌اندازی ناحیه تخصصی صنایع دستی در شیراز را گامی مؤثر برای اعتلای این بخش و زمینه‌ای مناسب برای حمایت بیش از پیش از هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی استان قلمداد کرد و گفت: این ناحیه صنعتی دارای بهترین موقعیت جغرافیایی است که می‌تواند شرایط بی‌نظیری را ایجاد کند.

عسکرپور اضافه کرد: در حال حاضر ۵۲۰هزار هنرمند صنایع دستی در کشور به فعالیت می‌پردازند که از این تعداد حدود ۴۸۰هزار نفر بصورت انفرادی و مابقی بصورت کارگاهی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: رشته‌های صنایع‌دستی دارای تنوع بالا هستند که برخی از آنها جنبه هنری و فردی و برخی جنبه کارگروهی و فعالیت کارگاهی دارند.

مدیرکل حمایت از تولید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی‌ گفت: در راه‌اندازی این ناحیه تخصصی باید از فعالیت‌های انفرادی کارگاهی به سمت فعالیت‌های کارگاهی گروهی حرکت کنیم.

عسکرپور توجه و احیای رشته‌ها و کارگاه‌های صنایع‌دستی که در حال زوال و فراموشی هستند را از کارکردهای دیگری برشمرد که باید در این ناحیه تخصصی مورد توجه قرارگیرد.

مدیرکل حمایت از تولید وزارت میراث‌فرهنگی از آمادگی این وزارتخانه برای در نظرگرفتن بسته‌های حمایتی و تشویقی برای استقرار هنرمندان صنایع‌دستی در این ناحیه تخصصی خبر داد و گفت: در تلاشیم با تعامل و همکاری با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بسته‌های حمایتی سرمایه‌گذاری با رویکرد حمایت از هنر و فرهنگ ایرانی و نیز حمایت از تولیدکنندگان مشترک را تعیین کنیم.

درخواست؛ راه‌اندازی خطوط تولید و استقرار دفاتر صادراتی

برخی از صاحب‌نظران هم خواستار راه‌اندازی خطوط تولید و استقرار دفاتر تسهیل‌کننده صادرات در این ناحیه تخصصی هستند؛ آنها بر این باورند که رونق گرفتن بازار صنایع‌دستی فارس می‌تواند نقش بسزایی در گسترش صادرات داشته باشد و به رُشد اقتصاد کشور کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس توجه به بخش‌های صنایع جانبی مکمل صنایع‌دستی نظیر بسته‌بندی، تجاری‌سازی و برندسازی و استقرار دفاتر تسهیل‌کننده صادرات در این ناحیه تخصصی را ضروری دانست و گفت: ناحیه صنایع‌دستی می‌تواند شرایط مطلوبی برای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش و راه‌اندازی خطوط تولید و تولید انبوه برخی آثار صنایع‌دستی را فراهم کند.

سیدمؤید محسن نژاد افزود: قرارگرفتن صنایع‌دستی در کنار گردشگری سبب پایداری صنایع‌دستی می‌شود.

چشم‌انداز؛ استقرار بیش از ۳۰۰ واحد صنایع‌دستی

آن طور که متولیان ساخت این شهرک می‌گویند این ناحیه تخصصی قابلیت استقرار بیش از ۳۰۰ واحد صنایع‌دستی در قالب غرفه‌ها و کارگاه‌های تولیدی با اشتغالی بیش از هزار و ۵۰۰ نفر را خواهد داشت.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با اعلام این گزارش گفت: عملیات اجرایی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی شیراز در اراضی به مساحت حدود۴۰هکتار و به صورت فازبندی و مرحله‌ای در فازهای عملیاتی مختلف انجام می‌شود.

افزون بر فراهم کردن شرایط برای تولید آثار صنایع‌دستی و هنری در این ناحیه تخصصی، به بُعد گردشگری و احداث تأسیسات گردشگری آن نیز توجه خواهد شدمهران خاکساری افزود: پیگیری ایجاد ناحیه تخصصی صنایع دستی از ابتدای سال گذشته در دستورکار این شرکت قرارگرفت و با حمایت‌های ویژه استاندار فارس، اراضی در شمال غرب شیراز و در نزدیکی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس به مساحت حدود ۴۰هکتار جهت ایجاد این ناحیه جانمایی شد و پس از اخذ استعلامات زیربنایی به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رسید.

وی ادامه داد: فرآیندهای اجرایی احداث این ناحیه تخصصی در حال حاضر شتاب گرفته و اقداماتی نظیر نقشه‌برداری از محدوده زمین و انجام توپوگرافی از زمین با پهباد به پایان رسیده و برآورد انجام عملیات دیوارگذاری و انتخاب مشاور به منظور طراحی و شهرسازی نیز انجام و در مرحله انتخاب پیمانکار است.

خاکساری بر استفاده حداکثری از دیدگاه‌ها، نظرات و تجربیات کارشناسان، متخصصان و صاحبنظران حوزه صنایع‌دستی در طراحی نخستین ناحیه تخصصی صنایع دستی کشور در شیراز تأکید کرد و گفت: با برپایی نشست‌های هم‌اندیشی تلاش شده طراحی معماری و شهرک‌سازی این ناحیه بگونه‌ای پیش رود که ناحیه‌ای منحصر به فرد ایجاد شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: افزون بر فراهم کردن شرایط برای تولید آثار صنایع‌دستی و هنری در این ناحیه تخصصی، به بُعد گردشگری و احداث تأسیسات گردشگری آن نیز توجه خواهد شد و طراحی این ناحیه به نحوی انجام می‌شود که در آینده به یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز تبدیل شود.

رج به رج اُمید بر تار و پود صنایع‌دستی فارس؛ ۲۱هزار صنعتگر در انتظار بازاریابی

استان فارس در عرصه صنایع‌دستی به عنوان یکی از مهمترین و فعال‌ترین استان‌های کشور مطرح است و جزو پنج استان برتر در کشور شناخته می‌شود و از ۲۵۰ رشته صنایع‌دستی موجود در کشور ۱۲۰ رشته در این استان وجود دارد که از این تعداد ۸۵ رشته فعال است.

رشته‌های خاتم‌سازی، قلمزنی، کاشی هفت‌رنگ، خوشنویسی، نگارگری، تذهیب، نقاشی قهوه‌خانه‌ای، طراحی سنتی، گره‌چینی، گچبری، آیینه‌کاری، میناسازی، حجاری، جواهرسازی، چرم‌دوزی و نقاشی روی چرم، از مهمترین رشته‌های فعال صنایع‌دستی در فارس به شمار می‌روند که بیش از ۲۱هزار صنعتگر توانمند در این رشته‌ها مشغول به کار هستند؛ صنعتگرانی که دغدغه بسیار برای ادامه فعالیت‌ها و درآمدزایی در این عرصه دارند.

از این رو راه‌اندازی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی در این استان می‌تواند نقش مهمی در رونق گرفتن بازار صنایع‌دستی و رشد و توسعه این بخش ایفا کند.

ایرنا

درباره نویسنده