ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

کمک ۳ میلیون تومانی به طرح‌های نو و خلاقانه اعضای فعال رشته معماری

 بزرگ‌ترین همایش ملی معماری به همت انجمن هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس با حضور عبدالله قاسمی پیربلوطی رئیس دانشگاه، زهرا خلج رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، محسن محسنی مدیر مرکز رشد، علی خیری استاد مشاور انجمن هنر و معماری و تعدادی از استادان و دانشجویان رشته معماری سایر دانشگاه‌ها به منظور تحلیل و بررسی گزیده‌ای از بناهای فاخر معماری معاصر ایران، ارتباط و تعامل بیشتر دانشجویان با متخصصان، آشنایی بیشتر با دورنمای این رشته در کشور و تبیین آینده شغلی معماران جوان و کسب مهارت‌های لازم برای موفقیت در این رشته در سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی و مهندسی واحد شهرقدس برگزار شد.

همایش ملی معماری با محور کسب مهارت‌های لازم برای ارتقای جایگاه رشته معماری در میان سایر رشته‌های فنی و مهندسی، بررسی سطح کیفی پروژه‌های درون کشوری و خارج از کشور معماران و طراحان ایرانی، لزوم افزایش آگاهی دانشجویان این رشته و رشد و توانمندی معماران داخلی به منظور ورود کشور به عرصه رقابت با دیگر کشورهای صنعتی برگزار شد.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس در این همایش با ابراز خرسندی از استقبال استادان، متخصصان و دانشجویان مشتاق این رشته از این گردهمایی عنوان کرد: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد شهرقدس از ابتدای کار شاهد اتحاد گروهی مثال‌زدنی از انجمن هنر و معماری به سرپرستی امیرحسین خان احمدی دانشجوی فعال و باانگیزه رشته معماری بوده و اعضای این انجمن، مانند اعضای یک خانواده، آماده رویارویی با تمام چالش ها و موانع موجود بر سر راه فعالیت‌های هنری و پژوهشی در این رشته بوده و در زمینه ارتقای آگاهی خود و کسب مهارت و توسعه فرهنگ و هنر، برای ورود به بازار کار به بهترین شکل عمل می‌کنند.

 

خلج افزود: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد شهرقدس، علاوه بر بالابردن روحیه تیمی افراد، دانشجویان را برای ایجاد پیوند بین دانشگاه و صنعت آماده کرده و حس خودباوری و دانش عملیاتی آنان را برای رقابت با سایر نخبگان و پژوهشگران مستعد افزایش داده است.

وی گفت: اعضای فعال رشته معماری، می‌توانند از تسهیلات ویژه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ازجمله حمایت و کمک مالی ۳ میلیون تومانی برای اجرای طرح‌های پژوهشی نو و خلاقانه بهره‌مند شوند، فراهم کردن امکانات و شرایط بهینه برای توسعه کارآفرینی و نهایی‌کردن ایده‌های نو نیز در اولویت برنامه‌های پژوهشی این باشگاه قرار دارد.

علی خیری استاد مشاور انجمن هنر و معماری واحد شهرقدس هم بر افتخارآفرینی طراحان و معماران به عنوان آینده‌سازان کشور در سطح بین‌المللی تأکید کرد و گفت: رشته معماری، عشقی است که در قالب هنر، جلوه‌نمایی می‌کند، هریک از دانشجویان رشته معماری‌، عشق خود را به شیوه خلاقانه و متفاوت از یکدیگر در قالب طراحی و اجرای بناهای باشکوه معماری ابراز می‌کنند؛ بنابراین شاهد گسترش تلفیق روح و ذات هنری با حس عشق در طراحی و ساخت سازه‌های معمارانه در آینده خواهیم بود.

امیرحسین خان احمدی دبیر انجمن هنر و معماری واحد شهرقدس نیز درباره نحوه برگزاری همایش ملی معماری قرن گفت: همراهی، همبستگی و اتحاد بین استادان رشته معماری، سبب انگیزه بیشتر دانشجویان و روح‌بخشی به فعالیت‌های هنری آنان شده و زمینه را برای پرورش خلاقیت در قلب و روح معماران جوان فراهم کرده است.

در این همایش استادان عرفان محمدی، قاسم علیپور، زهرا عبدی، زهرا نقیبی و محمدصابر اسلاملو به تحلیل و بررسی گزیده‌ای از بناهای فاخر معماری معاصر ایران پرداخته و دانشجویان را برای به چالش کشیدن اطلاعات معمارانه خود آماده کردند.

در این همایش ملی، عرفان محمدی تحلیل و بررسی برج آزادی، ساخته شده توسط حسین امانت را برعهده داشت و از دیگر بناهای بررسی شده توسط وی، می‌توان موزه هنرهای معاصر و مجتمع تجاری آوا سنتر را نام برد.

قاسم علیپور و زهرا عبدی، استادان برجسته رشته معماری دانشگاه شهرقدس، کانسپت و اجرای بناهایی مانند خانه تقریب، کتابخانه ملی ایران، خانه چهل‌گره و سفارت ایران در ژاپن را مورد بررسی قرار دادند و با افراد حاضر در این نشست به گفت‌وگو پرداختند.

همایش ملی معماری قرن با مجری‌گری مهران نفر عضو هیئت مدیره انجمن هنر و معماری، همراه با اجرای مسابقه و اهدای جوایز نقدی و تجلیل از اعضای برتر انجمن برگزار و مقرر شد لوح سپاس به عنوان یادبود و قدرشناسی از خدمات شبانه‌روزی استادان عرفان محمدی، زهرا نقیبی، قاسم علیپور، محمد صابر اسلاملو، میثم مستندی و علی خیری به دلیل برگزاری کارگاه‌های تخصصی رشته معماری، برگزاری بازدیدها و تور علمی و برگزاری سخنرانی و لایوهای تخصصی این رشته به آنان اهدا شود.

آناپرس

درباره نویسنده