پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

کدام سبک طراحی و اجرای ویلا بهتر است؟

سبک مدرن و کلاسیک از جمله مهم‌ترین سبک‌های معماری هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. آشنایی با ویژگی‌های طراحی ویلا کلاسیک و مدرن به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری برای ساخت و طراحی داخلی ویلا اقدام کنید.

سبک مدرن و کلاسیک از جمله مهم‌ترین سبک‌های معماری هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. آشنایی با ویژگی‌های طراحی ویلا کلاسیک و مدرن به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری برای ساخت و طراحی داخلی ویلا اقدام کنید. در ادامه مطلب نکات بیشتری در رابطه‌ با این سبک‌های معماری شرح داده شده است.

 

طراحی ویلا کلاسیک

در حال حاضر سبک کلاسیک در معماری و طراحی فضای داخلی به‌عنوان یک مفهوم گسترده شناخته می‌شود؛ به‌نحوی‌که می‌توان آن را از جمله پرطرفدارترین و محبوب‌ترین سبک‌های معماری برشمرد. جالب است که بدانید مبنای طراحی کلاسیک در قرن ۱۸ در اروپا شکل گرفت و از آن زمان به‌عنوان یک نماد از شکوفایی و ذوق هنری شناخته می‌شود.

ویلاهای کلاسیک، به‌عنوان نماینده‌ای از این سبک، معمولا در ابعاد بزرگ و با استفاده از مصالح باکیفیت، مقاوم و شیک ساخته می‌شود. طراحان در این سبک تلاش می‌کنند تا ویژگی‌های معماری سنتی را با جزییات مدرن ترکیب کرده و به ویلا ظاهری متفاوت و شگفت‌انگیز ببخشند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک طراحی ویلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تناسب و تقارن

ازآنجایی‌که تقارن یکی از عناصر اصلی در طراحی کلاسیک به شمار می‌رود؛ بنابراین این ویژگی را در جای‌جای طراحی مشاهده خواهید کرد. این سبک از ویلاها معمولا دارای فاصله یکنواخت از پنجره‌ها و ستون‌ها هستند.

ایوان جلویی با سنگ‌فرش

یکی‌ دیگر از ویژگی‌های کلیدی این‌گونه ویلاها و سازه‌ها، وجود یک یا چند ایوان بلند در جلو ساختمان است؛ همینطور درب ورودی ویلا نیز معمولا در مرکز ساختمان طراحی و اجرا می‌شود.

مصالح ساختمانی باکیفیت و مقاوم

یکی‌ دیگر از ویژگی‌های طراحی داخلی ویلای کلاسیک، استفاده از مصالح ساختمانی مقاومی همانند سنگ گرانیت، مرمر، بتن و آجر است.

قوس‌ها

قوس‌ها از بارزترین مشخصه‌های سبک کلاسیک هستند. استفاده از این طرح در نمای ویلا با سبک کلاسیک بسیار جذاب و زیباست؛ به‌علاوه انجام این کار فشار کششی از ساختمان را برمی‌دارد و از فروریختن آن جلوگیری می‌کند.

طراحی ویلا مدرن

معماری مدرن یا نوگرا سبک مهم دیگری در معماری و طراحی ویلاست که درست در نقطه مقابل سبک کلاسیک قرار می‌گیرد. این سبک از طراحی و اجرای ویلا از المان‌های جدیدی استفاده می‌کند که دیگر در آن نشانی از ایده‌ها و فرم‌های تاریخی نباشد. جالب است که بدانید در طراحی مدرن اصولا سبک مینیمال نیز کاربرد دارد که نتیجه ادغام آن‌ها با یکدیگر بسیار جذاب و زیباست.

بد نیست بدانید در طراحی داخلی ویلا مدرن از ترکیب رنگ‌های خنثی (سفید و مشکی) بیشتر استفاده می‌شود؛ همچنین در این سبک تمامی المان‌های اضافی از طراحی حذف می‌شوند و بیشترین توجه به خطوط افقی و عمودی خواهد بود. از دیگر ویژگی‌های این سبک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از مصالح جدید و مدرن

استفاده از مصالح نوین در معماری مدرن بسیار حائز اهمیت است. این مصالح باید بدون تغییر و تزئین به‌کار روند تا بتوانند ویژگی‌های فضای بیرونی را بازتاب دهند. در این سبک، اغلب از موادی نظیر فلز، شیشه، چوب، بتن و … برای قالب‌بندی استفاده می‌شود.

مطابقت کارکرد و شکل ساختمان

وجود هماهنگی در کارکرد و شکل ساختمان از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های سبک مدرن معماری است. معمولا در همه طراحی‌ها و به‌خصوص طراحی ویلا مدرن از ترکیب نامتقارن خطوط قوی، ایجاد اشکال استوانه و مکعب بدون رعایت نظم و تقارن استفاده می‌شود.

سادگی در طراحی

سادگی نیز یکی‌ دیگر از ویژگی‌های مهم معماری مدرن است. عدم استفاده از عناصر و تزئینات زیاد به منظور ایجاد ساختمانی ساده و شیک در این سبک به خوبی مشهود است.

طراحی و اجرای پنجره‌های بزرگ با ویوهایی زیبا

استفاده از شیشه‌های بزرگ و دیوارهای شیشه‌ای یا پنجره‌های بزرگ برای ورود نور طبیعی و ایجاد ارتباط با مناظر خارجی از جمله ویژگی‌های این سبک معماری است.

اهمیت به ترکیب و بافت مواد و مصالح

در این سبک اهمیت زیادی به روح و بافت مواد داده می‌شود؛ بنابراین مصالح به شکلی استفاده می‌شوند که ظاهر آن‌ها بدون تغییر حفظ شود. به‌عنوان مثال، از پلی‌استر به جای رنگ برای حفظ بافت مصالح چوبی استفاده می‌شود.

ارتباط بین فضاهای داخلی

در معماری مدرن، فضاهای داخلی به‌طور کامل از یکدیگر جدا نمی‌شوند و از قطعاتی نظیر آیینه، شیشه یا جزیره در آشپزخانه برای ایجاد ارتباط بین فضاها استفاده می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت‌های بین طراحی ویلای مدرن و کلاسیک

به‌طورکلی در سبک‌های طراحی مدرن و کلاسیک، شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی وجود دارد که موجب تمایز میان این دو سبک طراحی و اجرا ویلا می‌شوند. اولین و مهم‌ترین شاخصه نمای کار است. ویلاهای مدرن با خطوط ساده، استفاده از جدیدترین مصالح و تاکید بر ارتباط فضاها شناخته می‌شوند؛ درحالی‌که در ساخت ویلاهای کلاسیک از جزئیات زیاد، ستون‌ها، طاق‌ها و تزئینات متفاوت و زیاد استفاده می‌شود. از دیگر تفاوت‌های مهم این دو سبک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصالح و متریال

در ساخت ویلای مدرن از سه متریال اصلی یعنی چوب، سنگ و شیشه استفاده می‌شود که به لحاظ مرغوبیت، مقاومت و هماهنگی رنگی با یکدیگر، یک طراحی جدید و امروزی را تشکیل می‌دهند. در مقابل و ویلاهای کلاسیک، تأکید بیشتری بر استفاده از سنگ‌های لوکس و گران‌قیمت است که افزایش هزینه‌های ساخت را نیز در پی دارد.

شکل هندسی سازه‌ها

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بیان کنیم، در طراحی ویلای کلاسیک اغلب از اشکال منحنی و بدون گوشه استفاده می‌شود؛ درحالی‌که در سبک مدرن از اشکال هندسی و مکعبی با گوشه‌های واضح بهره می‌گیرند. همینطور باید در نظر داشت که در ویلاهای مدرن تمرکز بر طراحی پنجره‌هایی با نورگیرهای بزرگ است؛ اما در ویلاهای کلاسیک استفاده از ستون‌ها و سقف‌های بلند به‌عنوان بارزترین ویژگی‌های این سبک به چشم می‌خورد.

نورپردازی نما مدرن و کلاسیک

ازآنجایی‌که در ویلاهای مدرن از چند نوع متریال مختلف استفاده می‌شود، نورپردازی آن نسبت به سبک کلاسیک دشوارتر است. معمولا در سبک‌های کلاسیک از نورهای افقی و عمودی با رنگ‌های روشن و خنثی استفاده می‌شود؛ درحالی‌که نماهای مدرن اغلب از رنگ‌های تیره و گرم بهره می‌برند.

کدام سبک طراحی و اجرای ویلا بهتر است؟

همانطور که در قسمت‌های قبلی مقاله اشاره شد، هر کدام از سبک‌های مدرن و کلاسیک ویژگی‌ها و مزایایی دارند که باتوجه به آن‌ها می‌توانید مناسب‌ترین سبک طراحی را برای خود انتخاب کنید؛ البته این موضوع تا حدی نیز سلیقه‌ای است. تنها نکته مهمی که در اجرای این سبک‌های طراحی ویلا باید به آن‌ها توجه داشته باشید، سپردن اجرای کار به یک تیم معماری متخصص است. به‌نظر شما یک گروه معماری حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

ایرنا

درباره نویسنده