س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

کتاب «نگاه مردم‌شناختی به مسکن و معماری روستای صخره ای کندوان» چاپ شد

کتاب «نگاه مردم شناختی به مسکن و معماری در روستای صخره‌ای کندوان» نوشته محمد سامع سردرودی به زیور طبع آراسته شد.

محمدسامع سردرودی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این کتاب در ۲۰۸ صفحه به قیمت ۷۵ هزار تومان با شمارگان ۵۰۰ نسخه مهر ماه امسال توسط انتشارات اختر به چاپ رسیده و رونمایی شد. 

وی افزود: روستای صخره ای کندوان در شمال غرب ایران، در شهرستان اسکوی آذربایجان شرقی با معماری خاص و بی نظیر خود قرار دارد، این  روستا، تنها روستای صخره ای جهان است که سکونت و زندگی در آن از گذشته های دور تا به امروز  تداوم داشته و بیش از ۱۱۰ خانواده کندوانی در صخره ‏های دستکند آن زندگی می‌کنند؛ به جهت اهمیت فوق العاده معماری آن، این روستا در ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سامع سردرودی اظهار کرد: کتاب «نگاهی مردم شناختی به مسکن و معماری در روستای صخره ای کندوان» حاصل پژوهش ‏های انجام گرفته برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مردم شناسی دانشگاه تهران در سال های گذشته و مطالعات عدیده میدانی و کتابخانه ای  نویسنده ( محمد سامع سردرودی) در سال ‏های اخیر است. 

وی ادامه داد: در این کتاب تلاش شده است مسکن و معماری روستای صخره ای کندوان از منظر مردم شناسی به صورت مستند مورد مطالعه و توصیف قرار گیرد تا نتایج حاصل از مطالعات چندین ساله در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

 وی اظهار کرد: سرفصل های اصلی این کتاب شامل کلیاتی درباره مردم شناسی روستای کندوان، معنی و مفهوم معماری‌ صخره‌ای، بافت‌ روستای کندوان، گونه شناسی صخره های مسکونی، فضاهای داخلی صخره های مسکونی و معماری‌ صخره‌ای‌ و گردشگری‌ روستایی است. 

سامع سردرودی گفت: در مراسم رونمایی این کتاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و اصحاب فرهنگ حضور داشتند. 

ایرنا

 

درباره نویسنده