ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

کارگروه معماری ایرانی اسلامی در خراسان شمالی تشکیل شد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به تشکیل کارگروه معماری ایرانی اسلامی با همکاری این اداره کل، از برگزاری نخستین جلسه این کارگروه خبر داد.

به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی؛ علی مستوفیان روز سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر اظهار کرد: اعضای این کارگروه که با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فعال ‌شده، متشکل از اساتید دانشگاه، شاغلان و مهندسان فعال در دستگاه‌های دولتی و نهادهای اجرایی است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، هم‌افزایی با دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و علمی برای احیای فرهنگ معماری اصیل ایرانی‌اسلامی را از اهداف تشکیل این کارگروه برشمرد و افزود: بر اساس وظایف خود، آمادگی هرگونه همکاری با دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و علمی را داریم تا بتوانیم بیش‌ازپیش فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی را در بطن جامعه احیا کنیم.

مستوفیان با اشاره به وضعیت نابسامان نمای ساختمان‌های مسکونی شهر که بر تعدادشان افزوده می‌شود و نیز ساختارهای نامتجانس از نماهای رومی و یونانی و… در این ساختمان‌ها، عنوان کرد: با تعامل جامعه بسیج مهندسین تصمیم گرفته شد تا با راه‌اندازی کارگروه معماری ایرانی اسلامی اصلاحاتی در این زمینه انجام و الگوی مناسبی به دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه شود.

او از معماری اسلامی به‌عنوان میراث شهری یادکرد و افزود: در راستای احیای هویت تزیینات معماری ایرانی‌اسلامی، توجه به مؤلفه‌های فرهنگ، اقلیم و… ضروری است و باید تلاش کنیم تا این عناصر هویت‌ساز را حفظ کنیم.

ایکنا

درباره نویسنده