د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

کارگاه بین المللی حفاظت معماری خشتی در یزد برگزار می‌شود

مدیر پایگاه پژوهشی میراث جهانی شهر تاریخی یزد از برگزاری کارگاه بین المللی حفاظت معماری خشتی در شهر میراث جهانی یزد از امروز به صورت آنلاین خبر داد.

محسن عباسی هرفته اظهار داشت: این کارگاه در راستای افزایش دانش تخصصی کارشناسان، مشاوران و پیمانکاران حوزه معماری خشتی از اول تا ششم شهریور ماه جاری در یزد برگزار می‌شود.

وی، برگزاری این کارگاه را در راستای تعهدات ایران در زمینه توسعه معماری خشتی در پرونده ثبت جهانی دانست و افزود: نزدیک به یکصد نفر از ایران، فرانسه و امارات متحده عربی در این کارگاه شرکت می کنند و ۲۱ مدرس از ایران و فرانسه در طول شش روز به طرح مباحث مختلف نظری تا فنی و اجرایی در زمینه معماری خشتی و نحوه حفاظت از آن می‌پردازند.

این استاد دانشگاه، خشت را نه فقط یک مصالح ساختمانی تاریخ مصرف گذشته بلکه یک پارادایم و مکتب در حوزه ساختمان مطرح کرد که می تواند بسیاری از معضلات زیست محیطی چون تغیر اقلیم، بحران انرژی، بحران آب و حتی مشکلات روحی روانی و رفتاری کاربران معماری و شهر را تحت تاثیر مثبت خود قرار دهد.

عباسی هرفته گفت: در دنیای توسعه یافته، دوباره توجه به مصالح ساختمانی پایدار جلب شده است و در این زمینه خشت به پشتوانه عقل جمعی و دانش تاریخی سترگی که در خود دارد پیشتاز است.

مدیر پایگاه پژوهشی میراث جهانی شهر تاریخی یزد یادآور شد: پیش بینی می شود در سال‌های آتی بیشتر از معماری خشتی بشنویم زیرا امروزه تحقیقات گسترده ای در حوزه روزآمدسازی و مقاوم سازی آن در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دنیا در حال انجام است و جای تاسف دارد که کشور ما که روزی پایتخت معماری خشتی جهان بوده است، به وارد کننده دانش خشت و معماری خشتی بدل شود.

عباسی هرفته اظهار امیدواری کرد: با تکیه بر میراث ارزشمند پدرانمان که جهان با ثبت آن در فهرست میراث جهانی در مقابل آن سر تعظیم فرود آورد و با تلاش و کوشش علمی و پژوهشی و بهره مندی از تجارب استادکاران بومی، ایران و یزد محملی برای نشو و نمای معماری نوین خشتی در جهان باشد.

مهر

درباره نویسنده