ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

چگونه فضای خانه را بزرگتر جلوه دهیم؟

 

امروزه گسترش شهرنشینی و رشد جمعیت شهری باعث شده است که بیشتر مردم به زندگی در خانه‌های کوچک آپارتمانی و مجتمع‌های مسکونی روی آورند. بیشتر افرادی که در خانه‌های حیاط‌دار و جادار بزرگ شده‌اند، همیشه از زندگی در آپارتمان‌های کوچک گله می‌کنند و دکوراسیون داخلی این‌ فضاها چالش بزرگی برای آن‌ها به شمار می‌آید. خوشبختانه یک سری ترفندها در طراحی داخلی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند، فضای کوچک‌تان بزرگ‌تر از اندازه‌ی واقعی آن بنظر برسد. اما چگونه فضای خانه را بزرگتر جلوه دهیم ؟

 

 

چگونه فضای خانه را بزرگتر جلوه دهیم

پیشنهاد اول: از رنگ‎های روشن و کنتراست‌های هوشمندانه استفاده کنید

مطمئنا اولین گام به هنگام دکوراسیون فضاهای کوچک، انتخاب رنگی است که احساس دلباز بودن به فضا داده و از لحاظ بصری آن را بزرگ‌تر نشان دهد. شما می‌توانید با کمک رنگ‌ها و ایجاد کنتراست در اتاق فضای راحت، دنج و بزرگ‏تری را بسازید. بنظرتان چه رنگی خانه را بزرگ نشان می دهد ؟

چه رنگی خانه را بزرگ نشان می دهد

اینکه رنگ‌های روشن فضای زندگی شما را بزرگ‌تر و درخشان‌‌‎تر نشان می‌دهند، یک واقعیت شناخته شده در طراحی داخلی می‌باشد. در واقع دیوارهای روشن و درخشان با انعکاس نور طبیعی و مصنوعی باعث می‌شوند که فضای زندگی شما دلباز بنظر برسد.

از سوی دیگر، رنگ‌های تیره، تمایل به جذب نور داشته و باعث کوچک شدن اتاق می‌شوند. به طور کلی بهترین رنگ برای فضای کوچک تونالیته رنگ‌های ملایمی همچون سفید، آبی و سبز می‌باشد.  همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که اتاق‌هایی با طیف رنگی روشن بزرگ‌تر و جذاب‌‎تر بنظر می‌رسند. با رنگ‎های روشن این حس به بیننده القا می‌شود که دیوارها در فاصله‌ی دورتری از آن‌ها قرار دارند و به این ترتیب اتاق نشیمن شما را بزرگ‎تر جلوه می‌کند.

 

پیشنهاد دوم: پرد‎ه‌های بلند را فراموش نکنید

یکی از بهترین نقاط خانه برای اینکه از لحاظ بصری، فضا را بزرگ‎تر نشان دهید، پنجره‎‍‌ها می‌باشند. بیشتر طراحان داخلی توصیه می‌کنند که از پرد‌ه‌های بلند از سقف تا روی زمین برای پنجره‌ها استفاده کنید و حتی اجازه دهید حدود دو سه سانتی‌متر نیز از پرده‌ها روی زمین قرار بگیرند. مطمئن باشید که حتی کوچک‌ترین اتاق‌های نشیمن نیز با این روش بزرگ‌تر و شیک‌تر بنظر خواهند رسید.

چگونه فضای خانه را بزرگتر جلوه دهیم

در واقع پرده‌های بلند باعث می‌شوند که چشم‌ها در امتداد طول پرده‌ بالا روند و این توهم در فرد ایجاد شود که ارتفاع اتاق زیاد است. این ایده فقط در مورد پرده‌ها صادق نیست و شما می‎توانید از آثار هنری بلند یا چراغ‌های آویز تزئینی یا هر وسیله‌ی تزئینی عمودی بدین منظور استفاده کنید.

همینطور بهتر است که در مورد رنگ پرده، آن را همرنگ یا مشابه رنگ دیوارها انتخاب کنید. ایجاد فضایی هماهنگ و یکپارچه و دیوارهای یکدست یکی از بهترین ترفندها برای بزرگ جلوه دادن فضای کوچک اتاق است.

پیشنهاد سوم: روشنایی عنصر کلیدی در بزرگ جلوه دادن فضای کوچک اتاق می‌باشد

حضور نور طبیعی در داخل اتاق فضای شما را دلبازتر کرده و باعث می‌شود که اتاق‌تان بزرگ‎تر بنظر برسد. اگر نور طبیعی زیادی در فضای اتاق ندارید، می‎‌توانید با استفاده از وسایل روشنایی نیز این تاثیر را روی محیط اتاق داشته باشید. مطمئنا شما با عملی سازی این ایده از تاثیر آن در اتاق شگفت‌زده خواهید شد.

چگونه فضای خانه را بزرگتر جلوه دهیم

اگر به نور طبیعی دسترسی دارید، حتما با کمک پنجره‌های بزرگ آن را به داخل خانه بیاورید و به هیچ عنوان پنجر‎ه‌ها را با پرده‌های ضخیم نپوشانید. می‌توانید از پرده‌های حریر برای پوشش پنجره‎‌ها استفاده کنید و یا اینکه پرده‌ها را به طور کامل از دکوراسیون خانه حذف کنید و اجازه دهید نور بیشتری به اتاق بتابد. اگر ویویو پنجره‎‌تان بد است، می‌توانید با کمک گل و گیاه توجهات را به آن‌ها جلب کنید.

پیشنهاد چهارم: فضای مرتبی داشته باشید

فضاهای شلوغ و درهم‎‌وبرهم باعث می‌شوند که اتاق شما تنگ و کلافه‌کننده بنظر برسند. همیشه اتاق خود را مرتب کنید و آن را سازماندهی نمایید. برای تزیین دیوار اتاق هیچ وقت از تعداد زیادی قاب عکس و آثار هنری استفاده نکنید. در دکوراسیون فضاهای کوچک و تنگ یک تابلو نقاشی بزرگ خیلی بهتر از تعداد زیاد تابلو کوچک است. زیرا باعث می‌شود که دکوراسیون منزل شما شلوغ بنظر رسیده و کوچکی فضا بیشتر به چشم ‎آید.

چگونه فضای خانه را بزرگتر جلوه دهیم

هنگام تزئین اتاق کوچک‌تان، ابتدا نقطه کانونی اتاق را ایجاد نمایید. نقطه کانونی قسمتی از اتاق با ویژگی‏‌های خاص است که همه افراد در بدو ورود متوجه آن می‏‌شوند. مثلا در اتاق ناهارخوری این نقطه کانونی می‌تواند میز شما باشد. در اتاق خواب حتما تختخواب شما به عنوان نقطه کانونی اتاق در نظر گرفته می‌‏شود. شما می‌توانید با توجه به نقطه کانونی، مبلمان خود را پیرامون آن بچینید. فقط به یاد داشته باشید که از حداقل لوازم جانبی و مبلمان برای دکوراسیون اتاق استفاده کنید.

همینطور سعی کنید که کف اتاق را تا حدالامکان خالی نگهدارید. بهتر است که قالیچه‎های بزرگ را از فضای اتاق خارج کنید تا فضای اتاق شما بزرگ‎تر بنظر برسد.

پیشنهاد پنجم: آینه‌های دیواری می‌توانند معجزه نمایند.

آینه‌ها می‎توانند فضای زندگی شما را بزرگ‎تر نمایند. از نقطه کانونی استفاده کنید و آینه‎ را دقیقا به سمت آن قرار دهید. همینطور آینه‌ها هر دو نور طبیعی و مصنوعی را منعکس می‌‌‎کنند و اتاق شما را در طول روز و شب بزرگ‎تر نشان می‌دهند. آن‎ها نور را به داخل اتاق هدایت کرده و به این ترتیب اتاق شما از لحاظ بصری بزرگ‎تر بنظر می‌رسد.

چگونه فضای خانه را بزرگتر جلوه دهیم
 پیشنهاد می‌کنیم که آینه را در روبروی پنجره‌ها قرار دهید تا بتوانید نور فضای بیرون را در داخل خانه پخش کنید. همینطور شما می‎توانید از کابینت‌های آینه‌ای استفاده کنید و فضای بزرگتری بسازید.
 
 

از مبلمان چندمنظوره استفاده کنید

گاهی اوقات مبلمان فضای زیادی از اتاق را اشغال می‏‌کند. برای اجتناب از این کار می‌توانید از مبلمان‌های چندمنظوره استفاده کنید. برای بزرگ جلوه دادن فضای کوچک اتاق بهتر است که قطعات بزرگ مبلمان را در مقابل دیوارتان قرار دهید. اندازه‎‌ی مبلمان را متناسب با مقیاس اتاق انتخاب کنید و مسیرهای رفت‌‎و‌آمد در اتاق را مسدود نکنید.

چگونه فضای خانه را بزرگتر جلوه دهیم

ما در اینجا سعی کردیم که ترفندهای موثر در طراحی داخلی فضاهای کوچک را به شما معرفی کنیم. سعی کنید از این ایده‌ها الهام بگیرید و فضای خانه را بزرگتر نشان بدهید.

 

 

منبع:chibechin.com

درباره نویسنده