د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

چک‌لیست‌های معماری برای کاهش مصرف انرژی تصویب شد

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و گروه تخصصی معماری شورای مرکزی از تصویب چک‌لیست‌های طراحی و نظارت معماری در زمینه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، یازدهمین جلسه گروه تخصصی معماری شورای مرکزی ۳۰ خردادماه در تهران برگزار شد و دکتر سید مهدی مداحی درباره موضوعات مطرح شده در این جلسه اظهار کرد: ۶ ماه پیش کارگروه انرژی با مدیریت بنده در زیرمجموعه گروه تخصصی معماری شورای مرکزی تشکیل شد و در این مدت تلاش شد تا موضوعات مربوط به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان جمع آوری و به‌روزرسانی شود.

وی افزود: یکی از مواردی که اهمیت داشت این بود که حدود ۴۰درصد منوکسید کربن و دی اکسید کربن تولید شده در کلانشهرها توسط صنعت ساختمان است و صرفه جویی در مصرف انرژی علاوه بر اینکه در ماندگاری انرژی کمک می‌کند، همچنین آلودگی شهرها را هم کاهش می‌دهد.

مداحی با بیان اینکه در جلسه روز گذشته این کارگروه موضوعات مختلفی مطرح و به تصویب رسید، گفت: در این جلسه چک‌لیست‌های طراحی و نظارت معماری تدوین شده در زمینه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان تصویب شد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی همچنین یادآور شد: موضوع دیگر این جلسه ارائه برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت در حوزه اجرایی شدن مبحث ۱۹ و صرفه‌جویی در مصرف انرژی بود. یکی از برنامه‌های کوتاه‌مدتی که در حال اجرایی شدن است، آموزش مدرسان انرژی از طریق دفتر مقررات ملی و شورای مرکزی است. همچنین مقرر شد تا با هماهنگی کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی، سازمان نظام مهندسی استان‌ها مصالح استاندارد مطابق با مبحث ۱۹ را معرفی کنند.

سیدمهدی مداحی اضافه کرد: مورد دیگر تهیه کتابچه راهنمای طراحی پوسته‌های خارجی ساختمان بود که باید مبحث‌های ۱۹، ۱۸، ۳، ۴ و ۵ مقررات ملی ساختمان در آن لحاظ شود. این کتابچه درمورد نماهای جدید و پوسته ساختمان است که می‌تواند درباره صرفه جویی تاثیرات چشم‌گیری داشته باشد.

وی همچنین با بیان اینکه موضوع دیگر مطرح شده تهیه راهنما برای استفاده از نرم افزارهای شبیه‌ساز انرژی برای طراحان معماری بود، افزود: از این طریق طراحان معماری می‌توانند از این نرم‌افزارها در شبیه‌سازی و محاسبه مصرف انرژی استفاده کنند و به جزئیاتی برسند که کمترین اتلاف حرارتی را داشته و به ساختمان‌های انرژی کارا برسند.

خبرآنلاین

درباره نویسنده