پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

چهار کاروانسرای خراسان جنوبی در مسیر ثبت جهانی است

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای سرایان، ده محمد، خان و چهل پایه طبس در استان مورد ارزیابی و بررسی ارزیابان یونسکو قرار گرفت.

حسن رمضانی به رسانه‌ها اعلام کرد: پس از پیشنهاد ثبت کاروانسراهای کشور در فهرست میراث جهانی و در ادامه بازدید از سایر استان‌ها، ارزیاب یونسکو اواخر هفته گذشته از کاروانسراهای خراسان جنوبی نیز بازدید کرد.

وی گفت: قدمت این بناها به دوران صفویه تا قاجاریه باز می‌گردد، طرح و نقشه معماری این بناها با سایر کاروانسراها تفاوت‌هایی دارد. وجود بادگیر، موقعیت قرارگیری شترخان‌ها، بناهای واجد ارزش پیرامونی، تزئینات آجری و مصالح بکار رفته از جمله این ویژگی‌ها هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: از سال‌های گذشته مرمت و بازسازی این کاروانسراها آغاز شد و تاکنون بیش از ۷۰ میلیارد ریال در کاروانسراهای خراسان جنوبی توسط بخش خصوصی و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هزینه شده است.

رمضانی بیان کرد: کاروانسراهای استان به‌همراه ۵۶ کاروانسرای دیگر در سطح کشور به صورت زنجیره‌ای در دست بررسی سازمان یونسکو برای ثبت جهانی هستند و در صورت تایید، این پرونده‌ها در تابستان ۱۴۰۱ در مجمع یونسکو مطرح و به تصویب نهایی خواهند رسید.

وی اظهار داشت: تاکنون در خراسان جنوبی ۲۳ کاروانسرا در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

کاروانسراها و رباط‌های برون شهری از جمله بناهای تاریخی فرهنگی محسوب می‌شوند که معمولا در مسیرهای کاروانی با اهداف مشخص و بیشتر توسط حاکمان یا بانیان خیراندیش ساخته و وقف شدند.

در دوران متاخر اسلامی یکی از مهمترین محورهای مواصلات کاروانی از خراسان جنوبی عبور می‌کرده که کاروانسرای تاریخی شور از این جمله است.

عصرایران

درباره نویسنده