ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

چند سبک مختلف در معماری ساختمان را بشناسیم

سبک های مختلفی برای معماری ساختمان وجود دارد. اگر در شهر گشتی بزنید متوجه می‌شوید که هر ساختمان دارای هویت معماری خاصی است. حتی اگربا انواع مختلف سبک های معماری ساختمان آشنایی نداشته باشید تفاوت ها را احساس می کنید.

انتخاب سبک معماری ساختمان به چه عواملی بستگی دارد؟

انتخاب نوع معماری هر چند در مرحله اول امری شخصی و سلیقه‌ای است؛ اما باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید.هر طراحی علاوه بر زیبایی، باید از نظر عملکردی هم برای خانواده شما مناسب باشد. یک طراح حرفه ایی قبل از طراحی حتما به نیازساکنین توجه کرده و مطابق با نیاز وسلایق آنها طراحی را انجام می دهد.

نکته دیگر قبل از طراحی، آشنایی با بافت شهری آن منطقه است. به عنوان مثال در یک منطقه که بافت  شهری آن از حال وهوای کاملا سنتی برخوردار است، طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن، انتخاب مناسبی نیست .

سبک معماری کلاسیک

این سبک از دو تمدن باستانی یونان و روم پدید آمده  و می توان آن را مادر همه سبک ها دانست. تناسبات زیاد و ظاهر باشکوه ، ساختمان های وسیع و بزرگ ،ستون ها و سرستون های بلند و تراشیده ، استفاده از متریال سنگ و چوب،  دربهای  ورودی مجلل و باشکوه از ویژگی های این سبک است.

سبک معماری مدرن

با گذشت زمان و توسعه علم و دانش ، کم کم تاثیر آن در معماری نیز مشاهده شد .استفاده از متریال هایی مثل فلز و شیشه در ساختمان سازی باعث ظهور سبک معماری مدرن گردید. اکثر معماران معتقدند سبک معماری مدرن با پیدایش انسان گرایی و خردگرایی آغاز وعواملی مثل رنسانس ، دین گرایی و انقلاب صنعتی باعث شتاب گرفتن رشد آن شده است.

سبک معماری مدرن بر این امر تأکید دارد که طراحی و فرم باید تابع عملکرد باشد. شکل و ساختار بنا بیشتر از ساختارهای مستطیلی و مکعبی پیروی می کند و خطوط به صورت صاف و ساده استفاده می شود. در واقع در سبک مدرن از زرق و برق و شلوغی و هرج و مرج خبری نیست  و سادگی در همه اجزا کاملاً مشهود است.

سبک پست مدرن ( پسانوگرا)

سبک پست مدرن در واقع واکنشی به سبک مدرن است. در این سبک دوباره تزیینات به طراحی‌ها بازگشت. رنگ های استفاده شده پر زرق و برق و براق شد. دراین سبک برعکس سبک کلاسیک که تناسبات حرف اول را می‌زند ، طراحی ها کاملاً نامتجانس و خلاقانه است و از هامونی برخوردار نیست. در واقع همه ابعاد و جنبه های سبک مدرن که غیر انعطاف پذیر و خشک بود در این سبک در هم شکسته شد و به جنبه های کاملا انعطاف پذیر و در عین حال زیبا تبدیل شد.

سبک معماری نئوکلاسیک

سبک معماری نئوکلاسیک همچون معماری پست مدرن به گذشته توجه دارد؛ ولی در این دو سبک اختلاف دیدگاه فاحشی وجود دارند. در سبک پست مدرن هرآنچه مربوط به هویت تاریخی و فرهنگی هر ملت است را بر اساس شرایط زمانی و مکانی به بروز می کند و در معماری از آن استفاده می کند. اما معماران و پیروان سبک معماری نئوکلاسیک اعتقاد دارند که نظم ها و تناسبات موجود در سبک کلاسیک الهامات آسمانی است و هرگونه تغییر در آن باعث ایجاد نقص در آن می شود. درواقع تناسبات و خصوصیات سبک کلاسیک منبع الهام در سبک نئوکلاسیک بوده و مطابق با احتیاجات امروز به روز شده و استفاده می شود.

در اینجا به چهار سبک از مشهورترین سبک های معماری اشاره شد .درادامه می خواهیم ویژگیهای هر کدام از این سبکها را در نما ودکوراسیون داخلی بیان کنیم.

نمای کلاسیک

نمای کلاسیک از یکی از محبوبترین سبک های طراحی نمای ساختمان است. از مهمترین ویژگی‌ نمای کلاسیک نظم و تقارن آن در نماست. این نما حس عظمت و ابهت را به خوبی به القا می‌کند. در این نما بیشتر از متریال سنگ استفاده می شود.

ویژگی های نمای کلاسیک

  • قوس های منحنی و قطور تقارن
  • توازن و هماهنگی در همه اجزا
  • استفاده از المان هایی مثل مجسمه در نما
  • استفاده از ستون های بزرگ با ارتفاع بلند
  • استفاده از سرستون های زیبا

دکوراسیون کلاسیک

 در دکوراسیون کلاسیک نیز ویژگی‌های کلی مثل تناسب و تقارن به خوبی مشاهده می‌شود. رنگ های به کار رفته در این سبک بیشتر رنگ های اصیل، درباری و ملایم مثل بژ،کرم ، نقره ای، طلایی، شرابی و… است. متریال های به کار رفته در این سبک متریال های طبیعی است . همه تجهیزات و لوازم و اکسسوری ها ، نقوش و حکاکی های روی دیوارها همه به صورت متقارن و جفت طراحی و انتخاب می شوند. مبلمان و دیگر تجهیزات از نوع کلاسیک و استیل می باشد. در واقع اگر به دکوراسیون های قدیمی علاقه دارید و خانه ای لوکس و اشرافی را می‌پسندید دکوراسیون کلاسیک بهترین گزینه برای شما ست.

نمای نئوکلاسیک

نمای نئوکلاسیک به سبک کلاسیک بسیار نزدیک است. در واقع سبک نئوکلاسیک نگاهی نو به سبک کلاسیک دارد. مصالح به کار رفته در این سطح بر خلاف نمای کلاسیک که محدود به چارچوب خاصی ست ؛ می تواند از انواع متریال ها مثل سنگ، آجر، بتن ،چوب ،فولاد و… انتخاب شود.

 برجستگی ها و تزیینات در نمای نئوکلاسیک مسطح تر و کمتر از سبک کلاسیک است. در واقع سعی می شود نما هرچه ساده تر طراحی شود. تقارنی که در سبک کلاسیک به چشم می خورد در طراحی نئوکلاسیک وجود ندارد؛ اما خطوط مرتب و زیبا طراحی می شود و دارای نقطه کانونی ست.

 دکوراسیون سبک نئوکلاسیک

در دکوراسیون نئوکلاسیک سعی می‌شود از وسایل پر زرق و برق کمتر استفاده شود و وسایل مورد نیاز و عملکردی به کار گرفته شود. مبلمان و دیگر لوازم خانه درعین حال که لوکس و باشکوه هستند اما استفاده از خطوط زاویه‌دار، شکسته و نامتقارن حال وهوای فضا را به سمت مدرن بودن سوق می دهد. در دکوراسیون نئوکلاسیک دست طراح برای انتخاب رنگ باز است و می توان از رنگهای مدرن تری نسبت به سبک کلاسیک استفاده کرد.

 نمای مدرن

 نمای مدرن در واقع بر اساس سادگی، کارایی ،عدم تزئینات طراحی شده و در عین حال دید بصری زیبایی دارد. حجم های استفاده شده در نمای مدرن، حجم های مستطیلی و مکعبی هستند و به ندرت می توان خطوط منحنی را طراحی مدرن مشاهده نمود.

در نمای مدرن علاوه بر سنگ و آجر متریال های نوینی مثل شیشه ، آلومینیوم ، چوب ،ترموود ،فایبر سمنت برد، اف ار سی، و انواع مختلف مصالح نوین کاربرد دارد.

 دکوراسیون سبک مدرن

 دکوراسیون مدرن با جلوه ی ساده ای که دارد یکی از محبوب ترین سبک های دکوراسیون بخصوص برای خانه های کوچک و نقلی است. در دکوراسیون مدرن فقط از لوازم ضروری و کاربردی استفاده می‌شود تا از هرگونه شلوغی و هرج و مرج جلوگیری شود.

مبلمان و وسایل خانه همگی از رنگ‌های خنثی و روشن و ساده انتخاب می‌شوند. هرگونه تزیینات ، نقش و نقوش و گچبری و… در دکوراسیون مدرن جایگاهی ندارد و فضا کاملا ساده طراحی می شود.

فلزات براق مثل کروم و استیل در دکوراسیون مدرن جایگاهی ویژه دارد و می‌توان در مبلمان ، اسکلت میز، صندلی ، لوستر شیرآلات و… از آنها بهره برد.

 جهت نورپردازی سعی می شود از نورهای مخفی و دستگاه‌های مدرن که حالت مخفی دارند استفاده شود و لوسترهای بزرگ و مجلل کاربردی ندارد.

خانه معمار

درباره نویسنده