پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

چالش هوش مصنوعی برای معماری

 
تکنولوژی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… در صنعت معماری تاثیرگذار بوده است. هوش مصنوعی ممکن است چالش‌هایی در بعد‌های هنری، اجتماعی و فرهنگی در معماری ایجاد کند.

 تکنولوژی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… در صنعت معماری تاثیرگذار بوده است. هوش مصنوعی ممکن است چالش‌هایی در بعد‌های هنری، اجتماعی و فرهنگی در معماری ایجاد کند.
 تفکر، مبانی نظری، شیوه و فرآیند طراحی، ساخت، مصالح، ابزارها و ماشین‌آلات باعث ایجاد یک اثر معماری می‌شوند، که شامل عناصر مادی و فعالیت‌های انسانی است. سوالی که پیش می‌آید این است که : نحوه اثرگذاری چالش‌های هوش مصنوعی و تاثیرات منفی که بر ابعاد معماری می‌گذارد چیست؟ زیاده‌روی در هر چیزی خطرناک است و هوش مصنوعی هم‌ از این قاعده مستثنی نیست. هوش مصنوعی که ما امروزه می‌شناسیم تحت عنوان هوش مصنوعی باریک (یا هوش مصنوعی ضعیف) است. از این جهت که برای یک کار محدود طراحی شده است. بسیاری از محققان به دنبال ایجاد هوش مصنوعی کلی به اصطلاحی هوش مصنوعی قوی هستند. یک سوال مهم این است که اگر تلاش برای به وجود آمدن هوش مصنوعی قوی موفقیت‌آمیز باشد و اگر این سیستم در تمام کارهای شناختی بهتر از انسان عمل کند چه اتفاقی می‌افتد. محققان براین باورند که بعید است هوش‌مصنوعی فوق‌العاده هوشمند احساسات انسانی مانند عشق یا نفرت را از خود نشان دهد. درست است که هوش مصنوعی فوق‌العاده هوشمند درتحقق اهداف افراد بسیار خوب است و هر زمانی که نتوانیم اهداف هوش‌مصنوعی را با اهداف خود هماهنگ کنیم دچارچالش می‌شویم. مهم نیست که ماشین‌ها چقدر هوشمند باشند، در هر حال نمی‌توانند جایگزین انسان شوند.

ماشین هرچقدر منطقی و باهوش باشد باز هم انسان نیست. چرا که نه عاطفه و هیجان دارد و نه چیزی از ارزش‌های انسان سرش می‌شود. به این دلیل است که نه قدرت قضاوت دارد و نه قضاوت می‌شود.

رابطه بین تولید هنر و تولید معماری تا حدودی نامطلوب است. هنرمندان تمایل دارند از واقعیت به انتزاع برسند در حالی که معماران از انتزاع به واقعیت کار می‌کنند. با این حال یکی بدون دیگری نمی‌تواند وجود داشته باشد. فناوری خلاقیت را پیش می‌برد و خلق هنر و معماری عمیقا کارهای بشری هستند. اکثر مردم می‌توانند موافق باشند که خلق هنر وسیله‌ای برای بیان خود است و به عنوان خروجی برای کمک به مردم برای برقراری ارتباط درونی‌ترین افکارشان عمل کند. هنر در قالب نوشتن، طراحی، نقاشی، تولید موسیقی یا به عبارت ساده «ایجاد چیزی از هیچی» چرخه خود را کامل می‌کند زمانی که با دیگران به اشتراک گذاشته و تفسیر می‌شود. با هنر می‌توانیم دیدگاه‌های جدیدی به دست آوریم و درک خود را از جهان و چگونگی ظاهر شدن جهان از دید دیگران عمیق‌تر کنیم. معماری در هسته آن هنر و علم انسان است. هدف نهایی معماری ایجاد چیزی است که در بعد سوم وجود دارد.

هوش مصنوعی همیشه مورد بحث بوده است.  طبق تحقیقات اخیر، تقریبا هرکسی نیازهای متفاوتی از این اتوماسیون دارد. مساله اصلی در مورد این واقعیت است که روبات‌ها یا فناوری پیشرفته در واقع جایگزین خالق خواهند شد؟اگرچه این کامپیوترها با تکنولوژی بالا در برخی از ایده‌ها به اندازه کافی خوب نیستند و برای آن باید به هوش انسانی تکیه کرد. با این حال می‌توان از آنها برای صرفه‌جویی در زمان با انجام برخی کارهای وقت‌گیر استفاده کرد و می‌توانیم از آن زمان در طرح‌های دیگر استفاده کنیم. هوش مصنوعی یک سیستم مکانیکی با تکنولوژی بالاست که می‌تواند هرکاری انجام دهد اما به تلاش‌های انسانی مانند تفسیر بصری یا طراحی نیاز دارد.

هوش مصنوعی به زودی بسیاری از کارهایی که به طور سنتی توسط انسان انجام می‌شود مانند معماری و طراحی را انجام خواهد داد. با این حال برخی از خطرات مرتبط با این روند نیز وجود دارد به عنوان مثال بسیاری از افراد ممکن است شغل خود را به دلیل هوش مصنوعی از دست بدهند. یکی دیگر از تاثیرات هوش مصنوعی این است که می‌تواند منجر به کاهش کیفیت کار در زمینه‌ها شود. به این دلیل است که هوش‌مصنوعی هنوز نمی‌تواند طرح‌هایی ایجاد کند که به اندازه طرح‌های انسان خلاقانه یا مبتکرانه باشد. علاوه بر این اگر هوش مصنوعی به درستی استفاده نشود می‌تواند طرح‌های معیوب یا خطرناکی ایجاد ‌کند. درحال حاضر بعید به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی بتواند جایگزین این خلاقیت انسان و معماری شود.

دنیای اقتصاد

درباره نویسنده