ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

چالش افقی شدن شهرهای استان اصفهان 

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: پنجمین چالش پیشِ رو در نظام شهرسازی استان اصفهان چالش افقی شدن شهرهای استان است.

علی هنردان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ در خصوص پنجمین چالش پیش روی نظام شهرسازی استان اصفهان به افقی شدن شهرهای استان اشاره کرد.

وی افزود: یکی از شواهد گسترش افقی، وضعیت تراکم‌های ناخالص مسکونی در شهرهاست به گونه‌ای که این شاخص در شهرهای استان به طور متوسط ۴۱ نفر در هر هکتار است که از حد سرانه‌های پیشنهادی شورای عالی شهرسازی و معماری (حدود ۱۰۰ نفر در هکتار) بسیار کمتر است و این موضوع نشان از پراکنده رویی و رشد افقی شهرهای استان دارد.

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: افزایش نرخ مالکیت اتومبیل، پایین بودن هزینه تخلفات ساختمانی، حاشیه نشینی و … همواره موجب تشدید پهن پیکری و رشد افقی اکثر شهرهای استان شده است.

وی بیان کرد: از مسائل و مشکلات چالش افقی شدن می‌توان به وابستگی به خودرو، مصرف بیش از حد انرژی، آلودگی هوا، قطع ارتباط بخش قدیم از بخش جدید و … اشاره کرد.

هنردان خاطرنشان کرد: در مجموع این معضلات حاصلی جز شهر ناپایدار را به همراه نداشته و موجب مواجه شدن با شهرهایی است که از پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فاصله گرفته و از تاب آوری مناسبی نیز برخوردار نیستند.

درباره نویسنده