س٫ اردیبهشت ۱۸ام, ۱۴۰۳

پیشگیری از تکرار متروپل با تقویت نظارت و تشدید برخورد با متخلفان

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان، تقویت نظارت‌ها و تشدید مجازات مهندسانی که به وظایف خود درست عمل نمی‌کنند را از راهکارهای پیشگیری از تخلفات ساخت‌وساز برشمرد.

رسول میرباقری ، در مورد نظارت بر ساخت‌وسازهای غیرمجاز، اظهار کرد: بخشی از نظارت‌ها توسط معاونت شهرسازی شهرداری و بخشی توسط سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود تا خطاها و اشتباهات در ساخت‌وساز به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در شرایط کرونا بحث نظارت هم ضعیف شد، گفت: در کشور قوانین خوبی وضع می‌کنیم، اما بعد در نظارت و بازرسی ضعف داریم و متأسفانه اتفاق‌هایی می‌افتد که تازه به خودمان می‌آییم.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر با بیان اینکه برای پیشگیری از این اتفاقات باید نظارت و بازرسی را بیشتر کرده و در اجرای پروژه‌های عمرانی دقت کنیم، گفت: باید برخورد انتظامی با مهندسین متخلف و کسانی که در نظارت و اجرا ضعیف عمل می‌کنند را تشدید کنیم.

وی افزود: باید قوانین جدی‌تری برای برخورد با مهندسانی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند وضع کرده و برای آن‌ها پرونده‌های تخلف تشکیل دهیم، اگرچه گاهی قوانین خوبی داریم، اما نظارت و بازرسی و اجرا ضعیف است.

میرباقری گفت: از معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان درخواست کرده‌ایم از لیستی از ساختمان‌های خطرآفرین تهیه و به شورای شهر ارائه کند تا پیگیری‌هایی برای اصلاح آن انجام شود، همچنین نظارت بر پروژه‌های گروه دال و جیم که ساختمان‌های بزرگ‌تری است را تقویت کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه بخشی از این ساختمان‌ها ساخته شده، تصریح کرد: مشکل ما این است که برخی از این ساختمان‌ها توسط ارگان‌هایی ساخته شده که هیچ‌گونه نظارت و پروانه‌ای از شهرداری برای آن‌ها صادر نشده است. وقتی ساختمان تکمیل شد هم نمی‌شود کاری کرد، اما می‌توان چاره‌اندیشی کرد تا جلوی وقوع حوادث ناگوار گرفته شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه بخشی از ساختمان‌ها ممکن است از نظر ایمنی مشکلاتی داشته باشند، گفت: ایمن‌سازی این ساختمان‌ها باید به‌طورجدی در دستور کار قرار گیرد تا در صورت بروز مشکل، شهروندان کمترین آسیب را ببینند.

وی همچنین به فضاهای ناایمن شهر اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار بزرگ اصفهان یکی از چالش‌های جدی است که دسترسی‌های آن مشکلات زیادی دارد و اگر اتفاقی بیفتد خسارت‌های غیرقابل جبرانی خواهد داشت.

میرباقری از راه‌اندازی کارگروه نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهر خبر داد و گفت: این کارگروه بر پروژه‌هایی نظارت می‌کند که شهرداری اجرا می‌کند، اما تعداد پروژه‌های شهرداری هم کم نیست. هفته‌ای دو تا سه روز کارشناسانی به نمایندگی از شورا، از پروژه‌های عمرانی بازدید می‌کنند و موارد موردنیاز را به ناظرین منطقه، معاونان عمران منطقه و پیمانکاران گوشزد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کارگروه نظارت بر پروژه‌های عمرانی چند سالی فعال نبود، گفت: در این دوره از فعالیت شورا، کارگروه نظارت بر پروژه‌های عمرانی را در کمیسیون عمران و شهرسازی شورا تشکیل دادیم و به‌صورت فعال، هر هفته به شورا گزارش می‌دهد تا در مواردی که لازم است برخورد کنیم.

ایسنا

درباره نویسنده