پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

پیشنهاد برنامه علمی «معماری، شهرسازی و هنر» برای دانشگاه آزاد زنجان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان گفت: برنامه علمی «معماری، شهرسازی و هنر ایرانی- اسلامی» و ۴ برنامه علمی دیگر به دفتر برنامه‌های علمی و پایش سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ارجاع شده است.

 دانشگاه به‌عنوان سازوکاری نخبگانی در ردیف نخست سازمان‌های مسئله‌محور قرار دارد و در طول تاریخ غالباً بزرگترین چالش‌ها و دستاوردهای بشری به‌دست فرهیختگان و دانشمندان دانشگاهی به‌ثمر نشسته است. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین زیر نظام آموزش عالی کشور با برعهده گرفتن بالغ بر ۳۸ درصد جمعیت دانشجویی ایران و انتشار سالانه بیش از ۷۰ هزار پایان‌نامه و رساله دانشجویی، بزرگترین شبکه حقیقی دانشگاهی کشور به‌شمار می‌رود که برای اولین بار به‌فکر طراحی سامانه فراگیری برای پژوهش‌‎های یکپارچه افتاده و با رونمایی از الگوی «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای» پایش، گام جدی خود را در جهت نظام‌ندی پژوهش‌های دانشجویی برداشته است.

گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران درنظر دارد در پرونده ویژه «پایش آزاد» به آخرین اقدامات و تحولات برنامه پایش در استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی بپردازد که در شماره‌ دوم این پرونده خبری درباره برنامه علمی استان زنجان خواهید خواند.

علیرضا فیروزفر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره آخرین تحولات طرح پایش در واحدهای دانشگاهی این استان اظهار کرد: دانشگاه آزاد استان زنجان باتوجه به ظرفیت‌های این استان، برنامه‌های علمی «معماری، شهرسازی و هنر ایرانی- اسلامی»، «مدیریت منابع در راستای جهش تولید»، «سیستم‌های داده‌محور»، «سیستم‌های مدرن و سنتی در ارتقای کیفیت زندگی» و «توسعه کارآفرینی» به دفتر برنامه‌های علمی و پایش سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ارجاع شده است.

وی افزود: لیست برنامه‌های علمی براساس ظرفیت‌های استان و تخصص اعضای هیئت علمی این دانشگاه پیشنهاد داده شده ولی از زمان تحویل تاکنون پاسخی به انتخاب برنامه علمی و مأموریت دانشگاه آزاد استان زنجان داده نشده و منتظر تأیید و پاسخ دفتر برنامه‌های علمی سازمان مرکزی هستیم. باتوجه به ظرفیت‌ها و چالش‌هایی که در حوزه شهرسازی و معماری در استان زنجان وجود دارد، برنامه علمی «معماری، شهرسازی و هنر ایرانی- اسلامی» بیشتر از سایر برنامه‌های پیشنهادی مناسب می‌دانیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان بیان کرد: با اینکه هیچ موضوعی از سوی این دانشگاه در سامانه پایش بارگذاری نشده ولی دانشجویان استقبال مطلوبی از این پلتفرم داشته‌اند. تاکنون ۱۲۰ نفر از دانشجویان در مراحل ۶ گانه سامانه پایش ثبت نام کرده‌اند و یک نفر نیز با موضوع انتخابی از نظام موضوعات سامانه پایش دفاع کرده و فارغ‌التحصیل شده است.

فیروزفر با اشاره به بخشنامه سازمان مرکزی مبنی بر لزوم مشارکت استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد در سامانه پایش عنوان کرد: طبق بخشنامه هر عضو هیئت علمی باید ۵۰ درصد ظرفیت پایان‌نامه و رساله خود را از طریق سامانه تکمیل کند که خوشبختانه استادان دانشگاه آزاد استان زنجان در این مقوله همکاری لازم را داشته‌اند.

وی ادامه داد: برنامه پایش طرحی کارآمد است که در راستای تمرکزگرایی پژوهش‌های دانشجویی فعال شده است. استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی برای حل مسائل کشور وظیفه‌ای است که برعهده دانشگاه‌های نسل دوم و سوم گذاشته شده است. دانشگاه آزاد با اجرای طرح پایش مولفه‌های کارآمدی را در حوزه پژوهش تکمیل می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: برنامه پایش در راستای مسئله‌محوری دانشگاه طراحی شده که امید است در آینده‌ای نزدیک به یک الگوی کشوری تبدیل و چنین متدی در دانشگاه‌های وزارت علوم نیز پیاده بشود.

 

منبع:ایسکانیوز

درباره نویسنده