پیاده‌سازی هنر سیاه مشق بر روی میدان ۱۲ محرم شهرکرد

طرح میدان ۱۲ محرم شهرکرد بر گرفته از مصالح معماری معاصر است و هنر سیاه مشق بر روی آن پیاده‌سازی شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد گفت: طرح تکمیلی المان میدان ۱۲ محرم با براساس استفاده از مصالح معماری معاصر و در راس آن بتن نمایان به عنوان شاخص معماری مدرن انجام شده است.

رضا ریاحی افزود: با توجه به رنگ خاکستری بتن و حس سردی مربوطه به آن، کمبود یک عنصر سنتی و گرم به لحاظ طرح، رنگ و فرم احساس شد لذا بهترین پیشنهاد به عنوان یک عنصر مکمل، الحاق یک پوسته در غالب استفاده از هنر سیاه مشق بوده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد گفت: در هنر خوشنویسی سیاه مشق، ایجاد یک فضای منحصر به فرد به لحاظ ترکیب بندی، فرم و … بیشتر از انتقال مفهوم شعر یا متن نگارش شده اهمیت دارد که این موضوع در این ساختار نیز به چشم می‌خورد.

ریاحی افزود: همچنین برای افزایش نشاط و پویایی پنج تندیس از کودکان در حال بازی (در مقیاس واقعی) به مجموعه میدان اضافه شده که رنگ‌بندی این تندیس‌ها در تکمیل رنگ خوشنویسی الحاقی بوده و مکمل آن است.

وی گفت: به منظور جلوه بیشتر المان و و تندیس‌های نصب شده، نورپردازی میدان تقویت و امکان مشاهده جزئیات بیشتری در شب فراهم و استفاده از عناصر سبز در تلفیق با جداره‌های بتنی کف میدان به تقویت ارتباط بصری بیننده با این مجموعه کمک شایانی می‌کند.

ریاحی افزود: در طرح جدید در این میدان از دو بیت شعر، سروده آقای دکتر حکیم آذر و با خط استاد منصور چمانی استفاده شده است.

” آنقدر بلند است و به قدر بالاست/ انگار که شهرکرد نزدیک خداست “

“‌ای مرغ سعادت که ز عرش آمده ای/ اینجا بنشین که بام ایران اینجاست “

صداوسیما

درباره نویسنده