ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

پل هزار ساله خداآفرین در خطر نابودی

پل خداآفرین با وجود اهمیت تاریخی و معماری خود پس از حمله ارمنستان در سال ۱۹۹۳ از کار افتاد. در طول سال‌های اشغال نیز تحت تعمیر و نگهداری قرار نگرفت چرا که مردم منطقه به سایر مناطق آذربایجان مهاجرت کردند و افراد جدیدی نیز در اینجا مستقر نشد. خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که پل هزار ساله خداآفرین که به دلیل اشغال از سوی ارمنستان مورد بی توجهی قرار گرفته پس از پایان اشغال در انتظار مرمت و بازسازی است.

این رسانه نوشت: از دو پل موجود در روستای خداآفرین که ۲۷ سال پیش توسط ارمنستان اشغال شده بود امروز فقط پل ۱۵ دهانه به جا مانده است، در حالی که از پل ۱۱ دهانه که در فاصله ۷۵۰ متری قرار دارد فقط سه دهانه باقی مانده است. پل ۱۵ دهانه خداآفرین ۲۰۰ متر طول و ۴.۵ متر عرض دارد. بلندترین نقطه پل ۱۲ متر بالاتر از رودخانه است.

از آنجا که این پل روی صخره‌های موجود در رودخانه ساخته شده است از قوسی‌هایی با اندازه‌های مختلف تشکیل شده است. عریض‌ترین دهانه ۶.۷۰ و باریک‌ترین آن ۵.۶۰ متر است. پل خداآفرین با وجود اهمیت تاریخی و معماری خود پس از حمله ارمنستان در سال ۱۹۹۳ از کار افتاد. در طول سال‌های اشغال نیز تحت تعمیر و نگهداری قرار نگرفت چرا که مردم منطقه به سایر مناطق آذربایجان مهاجرت کردند و افراد جدیدی نیز در اینجا مستقر نشد. منابع اطلاعاتی در مورد پل‌ها اندک است.

تنها یکی از نویسندگان سده ۱۳ از احداث آن‌ها در سده هشتم میلادی خبر می ‏دهد (منظور پل اول است). در خصوص تاریخ ساخت این پل ها، مدرک مستندی در دست نیست آنچه از منابع تاریخی و مدارک باستان شناسی بر می‌آید از روزگار باستان و در دوره‌های مختلف، پل‌های متعددی بر رودخانه ارس زده شده که قدیمی‌ترین آن‌ها متعلق به اوایل هزاره اول قبل از میلاد است، اما از پلی بنام خداآفرین اولین بار در حدود سال ۷۴۰ ه. ق در کتاب (نزهه القلوب) حمدالله مستوفی یاد میشود: زنگیان چند پاره دیه است و اکنون داخل مردانقم، پل خدافرین بر آب ارس، در آن حدود است.

منبع:فرارو

درباره نویسنده