د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

پلان کاخ چهلستون اصفهان

پلان کاخ چهلستون اصفهان در دوران صفوی و توسط افراد واجد صلاحیت، طراحی و برنامه ریزی شده است. کاخ چهلستون از جمله بناهای بسیار خاص و معتبر تاریخی در شهر اصفهان است که از دوران صفوی در اصفهان به جا مانده است. به طور کلی می‌توان گفت که: این بنا و همچنین باغ اطراف آن، قسمت کوچکی از باغ جهان نما هستند که توسط شاه عباس اول طراحی و ساخته شده‌اند. همانطور که می‌دانید در دوران صفویه شهر اصفهان به عنوان پایتخت کشور انتخاب شده بود. پس از انتخاب این شهر به عنوان پایتخت، شاهد توسعه و همچنین رشد چشمگیر ساخت و ساز در این شهر بوده‌ایم. به طوری که بسیاری از بناها و سازه‌های مختلف با معماری‌های خارق العاده در دوران صفوی طراحی و تولید شده‌اند.

اگر بخواهیم به یکی از زیباترین کاخ‌هایی که در دوران صفوی بنا شده‌اند اشاره کنیم، می‌توان از کاخ چهل ستون یاد کرد. در دوران صفوی و سلطنت شاه عباس، دستور ساخت این کاخ داده شد. این کاخ از یک معماری متفاوت و خارق العاده‌ای برخوردار است که آن را به یکی از منحصر به فرد ترین کاخ‌های بنا شده در دوران صفوی مبدل نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی این کاخ، می‌توانید با ما همراه شوید:

با شناخت خصوصیات پلان کاخ چهلستون اصفهان می‌توان به اهمیت این کاخ در دوران صفوی پی برد. همانطور که ذکر شد، این کاخ در دوران صفوی و سلطنت شاه عباس ساخته شده است. یکی از مهمترین اهداف ساخت این بنا، ایجاد یک استراحتگاه مناسب برای پادشاهان دوران صفوی بود. اما بعدها از این عمارت جهت برگزاری برخی از جشن‌های کوچک و همچنین پذیرایی از شاهان و بزرگان استفاده می‌شد. به طوری که بسیاری از رجال سیاسی و خارجی به این کاخ دعوت می‌شدند. همین امر سبب افزایش محبوبیت این کاخ نیز شد.

این کاخ به دستور شاه عباس اول در میان باغ جهان نما ساخته شد. در ابتدا قرار بود که این عمارت یک عمارت کوچک باشد که از شکل کلاه فرنگی برخوردار گردد. اتاق‌های در نظر گرفته شده برای این عمارت از ۱۲ متر بلندی برخوردار بودند. یکی از خصوصیات منحصر به فرد پلان این کاخ، دسترسی به تمامی باغ‌های اطراف از جمله چهارباغ و میدان نقش جهان بود. لذا این کاخ یکی از کاخ‌های بی عیب و نقص و خارق العاده در دوران خود، به شمار می‌رفت.

از شگفتی پلان کاخ چهلستون اصفهان می‌توان به: وجود یک تونل جذاب و منحصر بفرد اشاره نمود. به سبب وجود این تونل، همه‌ی کاخ‌های این دوره مانند: کاخ هشت بهشت، عالی قاپو و … به یکدیگر راه داشتند.

بازآفرینی کالبدی کاخ آیینه خانه اصفهان برمبنای اسناد مصور و مکتوب - خط معمار

 

 

هر آنچه که باید از پلان این کاخ بدانید:

پلان کاخ چهلستون اصفهان یکی از نقشه‌های بسیار خاص و متفاوت بود که امروزه نیز می‌توان شاهد متفاوت بودن آن، شد. این کاخ از سه در ورودی برخوردار است که خود به نوعی وجه تمایز این کاخ با بسیاری از کاخ‌های دیگر به شمار می‌رود. مساحت این کاخ برابر با ۶۷ هزار متر مربع است که گزینه‌ی مناسبی برای برگزاری جشن‌های مختلف، به شمار می‌رفت. حیاط در نظر گرفته شده برای این کاخ در داخل باغ قرار گرفته است. در حیاط این کاخ می‌توانید شاهد بسیاری از درختان بلند و سر به فلک کشیده باشید.

در معماری این کاخ می‌توان شاهد یک هنر منحصر بفرد بود که آن را به یک مکان خاص گردشگری در اصفهان مبدل نموده است. معماری انجام شده در این بنا با عنوان معماری برون گرا شناخته شده است. این معماری یک چشم انداز خیره کننده بیرونی را برای گردشگران به همراه داشته است. این کاخ در بر دارنده‌ی ۲۰ ستون است. همچنین این کاخ از یک ایوان اصلی بسیار بزرگ برخوردار می‌باشد.

در این کاخ می‌توانید شاهد یک استخر بسیار بزرگ و جذاب باشید که نظر هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند. از دیگر خصوصیات معماری این باغ می‌توان به شیب اندک ان اشاره کرد. این شیب آب موجود در باغ را به سمت جوی‌ها روانه می‌کند.

کاخ چهلستون اصفهان

 
 

نمای داخلی پلان کاخ چهلستون اصفهان:

همانطور که گفتیم، پلان کاخ چهلستون اصفهان بیشتر برون گرا بوده است. اما در نمای داخلی این کاخ نیز می‌توان شاهد بسیاری از معماری‌های خارق العاده و چشم نواز بود. از خصوصیات داخلی این بنا می‌توان به:

  • تالارهای خیره کننده و جذاب
  • اتاق‌های بسیار بزرگ شمالی و جنوبی
  • سالن‌های چشم نواز برای پذیرایی از مهمانان
  • تالار مرکزی

اشاره نمود. لازم به ذکر است که در تمامی دیوارهای این کاخ، می‌توان شاهد هنرنمایی بسیاری از نقاشان، معماران و … بود. در این بنا می‌توانید شاهد بسیاری از آینه کاری‌ها، مینیاتورها، کاشی کاری‌ها، نقاشی‌ها و … بود. هر کدام از این موارد به نوعی بر روی جذابیت بیش از پیش این کاخ موثر هستند. بسیاری از این نقاشی‌ها توسط طراحان خلاق و هنرمند دوران صفوی، انجام شده‌اند. اما برخی از آنها نیز توسط نقاشان اروپایی و ایتالیایی و … انجام شده است.

معماری چشم نواز به کار برده شده در این بنا، این کاخ را به یکی از بهترین مکان‌های گردشگری در اصفهان مبدل نموده است. لذا امروزه شاهد ورود بسیاری از توریست‌های داخلی و خارجی به این کاخ جذاب و خیره کننده خواهیم بود. هر کدام از این نقاشی‌ها و معماری‌ها، سخن‌های بسیار زیادی را در درون خود نگه داشته‌اند. اگر از درک هنری بالایی برخوردار باشید، قطعا گوش شنوایی برای شنیدن نوای این عناصر خواهید داشت.

سلام نو

درباره نویسنده