پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

پست مدرنیسم در معماری

پست مدرن در فارسی یعنی فرامدرن که منظور دوره‌ای بعد از دوره مدرن است. اما نظریه های متفاوتی در مورد پست مدرن وجود دارد. عده ای بر این عقیده اند که پست مدرن دوره فراصنعتی است و عده‌ای پست مدرن را دور ه ای متفاوت از مدرن می‌دانند. پست مدرنی ها ادعا دارند عمده مشکلات جوامعی مانند مدرن کم ارزش شدن آبرو و حیثیت آدمی است. عقلانیت، کثرت‌گرایی، ایده ئولوژی، تاریخ، رسانه، زبان و تکنولوژی از جمله نظریات پست مدرن هستند. درواقع پست مدرن یک نظام در هم تنیده از فکر و اعتقادات است.

در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی بعد از افکار و عقاید دیکانستراکشن و مکتب های فکری اعتقادی غرب به میان آمد. پست مدرن جایگاه خود را یافت و در تمامی اروپا و آمریکا مخصوصا در بین دانشگاهیان، معماران، هنرمندان و حتی اجرا کنندگان برنامه ها، تبلیغات، رسانه ها و… گسترش یافت. در عقاید پست مدرنی ها توجه بسیاری بر قسمت های بومی و محلی در مقابل جهت بندی جهانی، فرعی، عینی و ذهنی می‌شود. این نظریه بیشتر بر تضاد ها، ناپایداری ها و.. تأکید می‌کند . این اعتقاد هر جا وجود داشته باشد آن را به صورت مواجه شدن دو رقیب خواهید دید.در دیدگاه پست مدرن هنر راه شناسایی جهان است و صرف یک تجربه زیبایی نیست . اصلی ترین خصوصیت هنر در دیدگاه پست مدرن تقلید زیاد از سبک های متنوع است . هنر در دنیای پست مدرن چارچوب و معیار خاصی ندارد.

شکل گیری معماری پست مدرن

پست مدرن از دهه ۶۰ میلادی توسط یکی از شاگردان لویی کان به نام رابرت وینچوری به میان آمد . این سبک معماری انتقاد شدیدی به اندیشه منطقه گرایی مدرنیسم بود. ونچوری معتقد بود معماری تنها یک فن نیست بلکه نکات بسیار پیچیده ای در ساختمان ها وجود دارد که باید به آنها توجه کرد . ساختمان مادر ونچوری اولین بنای پست مدرن بوده است. ونچوری در طراحی ساختمان ها از پشت بام های شیبدار، پنجره، قوس در سردر ورودی و لوله دودکش استفاده می کرد که نشان دهنده خانه های غربی بود . معماری پست مدرن به معماری پاپ یا مردمی هم شهرت دارد.

پست مدرن با ارائه عناصر گرم تر و روشن تر از اعتبار معماری مدرن در معماری و طراحی ساختمان کم کرد. پست مدرن براساس فرهنگ هر سرزمین و تاریخ آن انجام می گیرد و با چشم اندازی به گذشته و تاریخ هر ملت از معماری گذشته آن الهام می گیرد. در سبک معماری پست مدرن تزئینات داریم. ونچوری اینگونه بیان کرده است که از نظر وی خانه ها و ساختمان ها همه نمی توانند به یک شکل و فرم باشند و سبک بین الملل را رد می کند و معتقد به سبک محلی و زمینه گرایی در معماری می باشد و از نظر وی هر بنایی با توجه به فرهنگ و اقلیم و شرایط خاص آن محل طراحی و اجرا می شود. معماری پست مدرن ۵۰ سال در مقابل معماری مدرن به مقاومت پرداخت. این معماری تاثیر عمیقی را تا نیمه دهه ۸۰ میلادی در سراسر جهان گذاشت. پست مدرن در ایران بعد از انقلاب رواج یافت و بناهای آن در شهرهای بزرگ مانند تهران بنا شدند.

ویژگی های معماری پست مدرن

مهمترین ویژگی سبک پست مدرن بدون شرح بودن آن است . در عقاید پست مدرنی اولویت با جامعه محلی و بومی است . معماری پست مدرن تشکیل شده از شکل های هندسی ساده مثل مکعب ، هرم و استوانه که بارنگ های متضاد و روشن ترکیب شده‌اند . معماری پست مدرن در دو جهت مطرح می‌شود: اول از جهتی برای معماران که علاقمند به مفهوم های معماری اند و دوم برای عموم مردم که بومی اند به آسایش و… اهمیت می‌دهند . معماری پست مدرن یک معماری دورگه است. معماری پست مدرن از یک متافیزیک غیر معمول استفاده می‌کند

پست مدرن یک جنبش انقلابی بوده نبوده است بلکه یک حرکت تدریجی است و آنچه را در سبک معماری مدرن از بین رفته است دوباره احیا کرده است .پست مدرنی ها به کثرت گرایی در مقابل وحدت گرایی مدرنی ها اعتقاد دارند. پست مدرنی ها به ترکیب رنگ ها ومتریالی بها می‌دهند که عامه مردم آنها را می پسندند و به آنها توجه می کنند این دقیقا برخلاف مدرنیسم هاست که عده خاصی به آنها توجه می‌کنند و آنها را درک می‌کنند . از دیگر خصوصیات پست مدرن استفاده از ظاهر انسانی و فرم طراحی قابل درک و قابل شناخت است.

بناهای مهم در معماری پست مدرن

دانشکده گوردون هال . موزه هنر سیاتل، بنای موزه یادبود آلن، کلیسای جامع،گرندویگ کرک ، ساختمان فرهنگی اجتماعی پرتلند ، ساختمان MI6 لندن و…. هستند.

 

درباره نویسنده