پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

پرهیز از فضا‌های یادمان به سمت مقبره سازی

 
مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری معتقد است فضا‌های یادمان سازی کشور بیشتر به سمت ساخت مقبره سازی رفته و از نگاه واقعی به چنین فضا‌هایی غافل شدیم.
 
 روز گذشته دوشنبه هشتم خرداد ۱۴۰۲، سالن مهر حوزه هنری میزبان مراسم اختتامیه مسابقه «طراحی یادمان شهدای فاطمیون» بود؛ مسابقه‌ای متعلق به شهدای فاطمیون مشهد مقدس که باهدف زنده نگه‌داشتن فرهنگ شهادت و روایت رشادت‌های مدافعان و شهدای افغانستانی حرم با مشارکت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری و بنیاد علوی مشهد برگزار شده است.

مصطفی مومنی راد، مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری در این مراسم که خانواده شهید کریمی از شهدای لشگر فاطمیون نیز حضور داشتند با بیان اینکه بسیار خرسندیم که در این رویداد مهم، سهم کوچکی برعهده داشتیم؛ به بازه زمانی چهارماهه برای شکل گیری و انتخاب بهترین طراحی یادمان شهدای فاطمیون اشاره کرد و اظهار داشت: فضا‌های یادمان سازی کشور بیشتر به سمت ساخت مقبره سازی رفته است و متاسفانه از نگاه واقعی به فضا‌های یادمان سازی در کشورغافل شدیم. این درحالی است که چنین فضا‌هایی، ظرفیت‌های بیشتری دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

مهندس مهدی هاتف، معاون عمرانی بنیاد علوی نیز در این مراسم با بیان اینکه ما در بنیاد علوی از این نوع رویداد‌ها حمایت می‌کنیم و بخشی از فرهنگ سازی در حوزه ایثار و شهادت توجه به همین یادمان‌های شهدای است گفت: بنیاد علوی آمادگی همکاری و حمایت از طرح‌های یادمان شهدا در سایر شهر‌ها را دارد وخوشحالیم که در این یادمان سهمی برعهده داشته ایم.

حجت الاسلام گنابادی نژاد، معاون فرهنگی و رسانه‌ای لشکر فاطمیون نیز با بیان اینکه خوشحالیم که این یادمان به مخلص‌ترین شیعیان اهل بیت (ع) یعنی لشگرفاطمیون اختصاص یافته است افزود: امروزه اگر نام انقلاب اسلامی در دنیا می‌درخشد، بی شک، سهم مجاهدین عرصه ایثار و شهادت، سهم کوچکی نیست.

وی از شیعیان افاغنه به عنوان عزیزانی یاد کرد که جزء پیشتازترین افتخارآفرینان عرصه ایثار و شهادت بودند و آخرین مجاهدت آنان، دفاع از حرم بوده است.

به گفته حجت الاسلام گنابادی نژاد، اگر امروز شاهد نابودی داعش هستیم این نابودی به قهرمانی شهید سلیمانی و همکاری لشگر پرافتخار فاطمیون بوده است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای لشکر فاطمیون در پایان مسلمانان افاغنه را شاگرد ممتاز مکتب امام خمینی (ره) یاد کرد و از حوزه هنری و بنیاد علوی و همه کسانی که در برگزاری این یادمان سهمی داشتند قدردانی کرد.

در پایان نیز از خانواده شهید کریمی و سه طراح برگزیده با اهدای هدایایی تقدیر شد.

 
هنرنیوز

درباره نویسنده