ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید

پرده آشپزخانه یک راه عالی برای رسیدن به اوج زیبایی این فضا و لمس یک محیط امن و باطراوت است. اگر یک رفتار صحیح با آشپزخانه قرار باشد که در جریان باشد چیزی جز اضافه کردن پرده به آن نبوده و نیست. این کار باعث افزودن نرمی و لطافت به محیط بوده و آشپزخانه را دراماتیک خواهد کرد. از آنجا که آشپزخانه محیطی است که زمان زیادی را در آنجا صرف می‌کنیم جدا از این که مادر خانه بوده و در حال آشپزی باشید یا فرزند خانواده بوده و برای خوردن غذا به آنجا مراجعت کنید، مدت زمان سپری شدن در آن و به خصوص بر سر میز نهارخوری قابل توجه و تأمل است.

چنین فضایی غالباً محیط دلنشین، دوستانه و شاد است که خانواده را در یک جا جمع می‌کند و باید این احساسات را نیز تقویت کند. برای اینکه خاطره‌های به یاد ماندنی از این فضا در ذهن‌ها بماند نیاز است تا محیط کدهایی را به عنوان علامت در مغز ثبت و ضبط نماید تا بتوان در زمان‌های دیگر آن‌ها را یادآوری کرد.

پس آشپزخانه باید آن‌قدر با ظرافت طراحی و چیده شده باشد که همه این ویژگی‌ها را یکجا در خود نهاده و در اختیار افراد قرار دهد. در این مطلب از  نکاتی کاربردی را در رابطه با پرده آشپزخانه بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

شاید شما نیز هنگامی که به پنجره‌های لخت و خالی خانه مخصوصاً آشپزخانه نگاه می‌کنید دچار حس عجیبی شوید. این وضعیت طبیعی است، چرا که همواره تصور از پنجره وجود پرده‌های پر نقش و نگار یا ساده را خبر می‌داده که با ورود کوچک‌ترین نسیمی شروع به رقصیدن و خودنمایی می‌کرده‌اند. پس برای رفع این ناقصی و کمبود باید فکر راه چاره‌ای بود. راهی که علاوه بر افزودن یک حس خوب و تازه در آشپزخانه منجر به بالا رفتن احساس امنیت و حفظ شدن حریم خصوصی شما نیز خواهد شد.

سوالی که در این بخش مطرح می‌شود این است که چگونه یک پرده مناسب برای آشپزخانه خود انتخاب کنیم. پاسخ اینجا است که باید ابتدا بررسی کرده و مشاهده کنید آشپزخانه شما به چه سبک دکوراسیونی طراحی شده و چه رنگ‌ها و المان‌هایی در آن آن به کار رفته است تا پس از آن و با توجه به موارد ذکر شده به سراغ انتخاب پرده بروید. انتخاب پرده آشپزخانه در ابتدای مسیر کاری سخت به نظر می‌رسد چرا که پس از خرید یا آماده سازی آن ایجاد تغییرات هزینه بر بوده و چالش‌های دیگری نیز در پی خواهد داشت، اما همین جستجو برای انتخاب نوع پرده و سازگاری آن با محیط بسیار لذت بخش خواهد بود و هنگامی که پرده‌ها را روی پنجره مشاهده کنید خستگی تمام این مراحل از تن شما بیرون خواهد آمد.

پرده آشپزخانه چه چیزی را باید بازگو کند؟

پرده آشپزخانه مانند پرده اتاق نشیمن یا اتاق خواب نیست. وقتی به این پرده‌ها نگاه می‌کنید باید به شما یادآوری کند که اینجا یک محیط خاص بوده و در اختیار آشپزخانه است. محیطی که همه چیزش به این شخص وابسته است و کسی حق دخالت در آن را ندارد.ز به همین دلیل این محیط با شما حرف می زند. برای این که آشپزخانه خود را به حرف بیاورید باید در انتخاب پارچه و رنگ و طرح دقت زیادی به خرج دهید.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

نکته ۱: از آنجا که اینجا محل آشپزی بوده و بخارات غذایی در هوای آن جریان دارد، مانند پذیرایی محیطی خشک و استریل نیست. پس باید توجه کرد که نوع پرده و جنس آن طوری انتخاب شود که در محیطی مرطوب و حتی چرب باید آویزان شود، در نتیجه باید مقاومت نسبتاً خوبی از خود نشان دهد. فقط این موارد نیست، لکه‌های باقی مانده از شرایط شستشو و آلودگی‌های که از بیرون پنجره به داخل وارد می‌شوند را نیز به سایر موارد اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید هر نوع پرده‌ای برای این فضا الزاماً یک پرده خود نخواهد بود، چرا که اولویت در تمیز شدن آسان و سپس زیبایی آن است. مثلاً در برخی پارچه‌ها مانند ابریشم یا مخمل که زیبایی بی حد و حصری دارند، با کوچک‌ترین آلودگی، شرایط برای نظافت آن‌ها بسیار سخت خواهد شد. پس انتخاب درستی برای پرده آشپزخانه نیستند هرچند گران‌قیمت بوده یا بسیار چشم نواز باشند.

نکته بعدی این است که باید بدانید دیر یا زود پرده‌های شما به بوی غذا آغشته خواهند شد و راه گریزی از این موضوع نیست. به خصوص پرده‌های که نزدیک فر یا اجاق گاز باشند. بهترین کار این است تا به صورت دوره‌ای پرده‌ها را شستشو داده و دوباره در محل آویزان کنید.  جنس پارچه‌ها نیز در باقی ماندن بوی بر روی آن تأثیر مستقیم دارد. بهترین پارچه‌ها برای پرده آشپزخانه را کمی بعد به شما معرفی خواهیم کرد. نکته بعدی در مورد اشتعال‌پذیری بودن پارچه پرده است. از آنجا که وزش باد امکان به حرکت درآوردن پرده و رساندن آن به شعله‌های گاز را دارد در نتیجه باید نکات ایمنی در این زمینه را به خوبی مد نظر داشته باشید. استفاده از پرده بندها و هم چنین رعایت فاصله استاندارد تا اجاق گاز مانعی برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی خواهد بود. گرما و هوای موجود در آشپزخانه باعث می‌شود رنگ پرده‌ها در طولانی مدت تغییر کرده و زیبایی و طراوت روزهای اول را نداشته باشد، این موضوع نیز مانند موارد قبلی به جنس پارچه بستگی دارد.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

نکته ۲: این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چقدر نور وارد آشپزخانه شما بشود. با انتخاب نوع پارچه، طرح پرده و نحوه نصب آن می‌توانید تنظیم نور ورودی را در دست گرفته و آن را بنا به نیاز خود فیلتر نمایید. در مورد نور باید این موضوع را لحاظ کنید که نور طبیعی بهترین هدیه به آشپزخانه است و تا جایی که امکان دارد باید اجازه ورود به آن داده شود، در صورتی که بحث حریم خصوصی ملاک نصب پرده آشپزخانه باشد، امکان نصب شیشه‌های آینه‌ای و سپس استفاده از پرده راهکاری منطقی و اصولی بوده و از طرفی نور مناسبی نیز به آشپزخانه خواهد رسید. در حقیقت پرده‌ها تنها یک محافظ در برابر اشعه مستقیم آفتاب هستند و نباید از آن‌ها به عنوان یک دیوار در مقابل خورشید استفاده کرد. همچنین اگر در آشپزخانه خود از گیاهان نیز استفاده می‌کنید، اهمیت این موضوع دوچندان نیز می‌شود. چرا که اغلب گل و گیاهان نیاز به دریافت نور کافی برای رشد دارند.

نکته ۳: شستشوی پرده آشپزخانه‌ای که با متریال سبک‌تر دوخته یا ساخته شده باشد بسیار آسان‌تر از هم نوع سنگین‌تر آن خواهد بود. این موضوع در زمانی که برای آن صرف می‌کنید نیز صادق است. پارچه سبک را در اولویت بگذارید و پرده‌های آماده ساده‌تر را یک گام جلوتر از بقیه برای انتخاب قرار دهید.

نکته ۴: نکته این بخش در مورد رنگ‌ها است. ما در توکامگ همواره به این امر اشاره کرده‌ایم که نقش رنگ‌ها در دکوراسیون را دست کم نگیرید. همان طور که می‌دانید رنگ‌های روشن فضای اتاق را بازتر و فراخ‌تر نشان می‌دهند و یک محیط کوچک را دل‌بازتر می‌کنند. حتی اگر تم آشپزخانه شما تاریک است از پرده‌های روشن برای پنجره‌های آن استفاده کنید. این کار تأثیر شگرفی بر روی احساسی که افراد در آن حاضر می‌شود داشته و محیطی دوست داشتنی‌تر را ایجاد خواهد کرد. این موضوع را همیشه گوشه ذهن خود داشته باشید که شما می‌خواهید این مکان را به محیطی برای صرف بهترین لحظات زندگی در کنار دوستان دو خانوادتان بگذرانید نه صرفاً یک جعبه برای پخت و پز غذا داشته باشید.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

به یاد داشته باشید که رنگ‌های دارای طرح از رنگ‌های خالی و بدون پترن بهتر بوده و بیشتر خودنمایی می‌کنند. اگر در آشپزخانه از رنگ‌های ساده و خنثی استفاده می‌کنید بهتر است پرده‌هایتان طرح‌دار باشند و اگر دیوارها را طرح دار کرده‌اید پرده آشپزخانه را ساده انتخاب کنید. شلوغی بیش از حد مانعی برای بهره بردن از یک فضای آرام شده و ذهن را درگیر خود می‌سازد و خالی بودن محض نیز محیطی سرد و بی روح را القا خواهد کرد. این دو ( پرده و دیوارها ) در کنار هم باید یکدیگر را تکمیل کنند و نباید غلبه یا کمبود از یکی از طرفین آن‌ها خللی در ظاهر آشپزخانه ایجاد کند.

مدت زمان ماندگاری پرده آشپزخانه چقدر باید باشد؟ این موضع به عوامل بسیاری بستگی دارد که مواردی از آن در متن فوق ذکر شد. اما بهتر است بدانید که نظافت محیط و همین طور جنس پارچه و نحوه نگهداری از پرده‌ها از مهم‌ترین عواملی است که ماندگاری طولانی مدت پرده‌ها را ضمانت می‌کند. اما نکته مهمی که در این بین همواره نادیده گرفته می‌شود این است که آیا این پرده از لحاظ کارایی و صرفه‌های اقتصادی هنوز هم برای آشپزخانه شما کافی است یا زمان تعویض آن فرا رسیده است. اگر شما با پرده کنونی احساس خوبی ندارید آیا باید آن را نگه بدارید با در زمانی مناسب تغییرات لازم را اجرا کنید؟ این موضوع مستقیماً به شما و شرایط شما بستگی دارد. همان طور که می‌دانیم کف آشپزخانه خیلی سریع‌تر از پرده‌ها کثیف می‌شود و در نتیجه باید در دوره‌های کوتاه مدت‌تری نظافت گردد، اما خوشبختانه پرده‌ها این چنین نیستند و به این زودی‌ها ( مگر در شرایط خاص ) نیاز به نظافت پیدا نخواهند کرد. میزان تردد افراد از محل‌های عبوری در آشپزخانه هر چقدر از پرده آشپزخانه دورتر باشد میزان کثیف شدن آن‌ها نیز کمتر خواهد شد. طول پرده نیز رابطه مستقیمی با کثیف شدن آن دارد. اگر پرده‌ها به زمین ساییده بشوند مطمئناً با توجه به کثیف شدن کف آشپزخانه، قسمت زیرین پرده نیز آلوده  و کثیف خواهد شد.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

مسئله بعدی که باید در مورد آن توجه داشت این است که اگر پنجره‌ای در محل کار کردن شما در آشپزخانه وجود دارد (محل پخت و پز و کارهای اساسی شما) نوع انتخاب پرده شما تغییر کرده و باید از انواع کوتاه‌تر آن استفاده کنید. دلیل این موضوع عواملی همچون خطر آتش سوزی بر اثر وزش باد و افتادن پرده بلند روی اجاق و همین طور کثیف شدن قسمت پایینی آن است. بستن پرده‌ها به سمت طرفین یا جمع کردن آن‌ها با گل میخ و گره مخصوص پرده‌ها از جمله کارهایی است که می‌تواند مانع اتفاقات این چنینی شود.

پرده شما اگر در محیطی از آشپزخانه است که به میز نهار خوری نزدیک بوده و احساس می‌کنید که این فضای که ما بین  میز غذاخوری و پنجره است دچار خلأ شده است بهترین راه حل برای شما استفاده از پرده‌های بلند است. دامنه‌های بلند و کشیده شده بر روی زمین این حس کمبود یا خالی بودن را از بین برده و یک پوشش دهنده مناسب برای آشپزخانه شما خواهد بود. البته توجه به این نکته هم خالی از لطف نیست که این بلندی پرده آشپزخانه عواقب و دردسرهایی را نیز دارد که در بالا به آن‌ها اشاره شده است. این نوع پنجره‌ها حس دراماتیکی را از سمت پرده‌ها به آشپزخانه منتقل می‌کند.

همچنین بخوانید:  ست کردن کوسن با مبل ؛ ایده‌های رنگی کوسن برای انواع مبلمان

به خاطر داشته باشید که گرد و غبار پشت پنجره‌ها و در مجموع آشپزخانه عمر پرده‌ها را به سرعت کم می‌کند. واضح است که وقتی محیط غبار آلود باشد یا مدت زمانی نظافت نشده باشد باید پرده‌ها شستشو شوند و همین مداومت شستشو در پرده‌ها عمر آن‌ها را کم می‌کند. گردگیری آشپزخانه و در اولویت آن پرده‌های آشپزخانه اهمیت بسیار زیادی دارد. جدا از آلودگی محیط ایجاد آلرژی نیز از عواقب عدم نظافت و گردگیری در آشپزخانه است.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

پرده‌هایی به سبک کانتری ( محلی ) در آشپزخانه

به سبک پرکاربرد و بومی هر منطقه که از موسیقی تا دکوراسیون را شامل می‌شود سبک کانتری گفته می‌شود. منظور از سبک پرده‌های کانتری نیز دو مدل بوده که اولی بومی مناطق آمریکایی را شامل می‌شود و دومی بومی مناطق مختلفی از ایران. مدل اول را به دلیل اقتباس از متن ترجمه شده بیان می‌کنیم و در مدل دوم پرده آشپزخانه ایرانی که در نقاط مختلف ایران به کار برده می‌شود را برای شما معرفی می‌کنیم.

در مدل بومی یا سبک کانتری اورجینال که مورد اقبال عمومی مردم است و در بیشتر آشپزخانه‌ها به چشم می‌خورد ساختار معمولی و به دور از هر گونه تجملات یا متعلقاتی در آن باعث شده حس ارتباط برقرار کردن با این نوع پرده‌ها بسیار آسان باشد و هم چنین امکان تعویض و تغییر را به صورت گسترده فراهم سازد. این سبک‌ها آن‌قدر در فرهنگ عمومی اجتماع جا افتاده‌اند که از یک طرح و نقش از پرده‌های کانتری هم در اتاق خواب و هم در آشپزخانه استفاده می‌شود بدون آن که یکدیگر را تحت تأثیر قرار دهند. اما نکته جالب این است که عدم وجود مطابقت میان ساختار خانه با این سبک ممکن است کمی زننده باشد. پرده‌ها یا محیط آشپزخانه را غیرعادی و عجیب به نمایش بگذارد و دکوراسیون را نیز از کانون توجهات خارج سازد. این سبک گرما بخشی جالبی به فضا می‌دهد و در کنار جنس پارچه که به خوبی نور را از خود عبور می‌دهد گرما بخشی در محیط را دو چندان می‌کند. پیشنهاد کاربردی که در این زمینه می‌توان ارائه کرد این است که یک سبک کانتری سفارشی سازی شده را در خانه خود مورد استفاده قرار دهید تا علاوه بر بهره مندی از این مدل، خود را در این بخش پیشگام ببینید.

در مدل پرده آشپزخانه به سبک بومی و محلی در ایران، پرده‌ها به دلایل مختلفی انتخاب و نصب می‌شوند. مثلاً در مناطق سردسیر این پرده‌ها مانعی برای نفوذ سرما بوده و به عنوان یک عایق برودتی عمل می‌کنند. در مناطق گرم سیر پرده‌ها با هدف مانع شدن از نفوذ و ورود بیش از حد نور آفتاب نصب می‌گردند. پرده‌های خاصی نیز وجود دارند که با هدف جدا کنندگی میان دو فضا به کار گرفته می‌شوند. پرده‌هایی دیگر نیز هستند که به عنوان دیواره‌های خانه‌های عشایر کاربری یافته‌اند. تنوع وجود این نوع از پرده‌ها باعث می‌شود تا در این زیمنه بسیار غنی عمل کرده و دست مخاطب برای گزینش نوع مورد دلخواه خود باز باز باشد. جنس این پرده‌ها نیز از حصیرهای چوبی و پشم گوسفندان و نخ گرفته تا پرده‌های سنگ دوزی شده و تهیه شده از پوست حیوانات.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

پارچه‌های چلواری نیز یک انتخاب خوب برای پرده آشپزخانه هستند. الگوی ساده و همین طور زیبایی بی آلایش آن‌ها شما را در انتخاب آن‌ها مردد نخواهد ساخت. چلوارها را می‌توانید با در نظر گرفتن سبک آشپزخانه خود با سبک‌های متفاوتی هم‌راستا کرده و روی پنجرهها نصب نمایید. خوبی این پارچه‌های چلواری این است که حسی نوستالژیک و خودمانی به خانه منتقل می‌کند.

پارچه‌های پنبه‌ای را به شما پیشنهاد نمی‌دهیم چرا که خیلی سریع به بو و چربی آغشته شده و نیاز به شستشو پیدا می‌کنند. هر چند از نظر زیبایی و طرح یک انتخاب شایسته به نظر می‌آیند اما برای فضایی مانند آشپزخانه کمی زیاده روی محسوب می‌شوند.

اگر در بالای سینک ظرف‌شویی خود پنجره‌ای دارید بهترین فرصت برای اضافه کردن یک پرده با طرح و سبک محلی برای شما پیدا شده است. چرا که استفاده از پرده‌های فانتزی و خاص برای این محیط مناسب نبوده و شما ناچارا باید از پرده آشپزخانه با طرح و رنگ ساده کمک بگیرید که این یعنی سبک کانتری را انتخاب کرده‌اید. توجه کنید که نور ورودی از طریق پنجره را کور نکنید و با یک طرح جذاب از رقص پرده‌هایتان در وزش نسیم لذت ببرید.

اگر سبک کانتری را یک مزرعه در نظر بگیرید، یک پرده خوب و مناسب برای آشپزخانه شما حکم درب ورودی مزرعه را خواهد داشت و شما را به دنیای قدیمی و روستایی راه خواهد داد. این موضوع به این عنوان معنی نمی‌شود که خانه کهنه و قدیمی دیده می‌شود بلکه یک سبک از گذشته را در خانه شما زنده کرده است. اتفاقی که هرگز از طریق سبک‌های مدرن و طرح‌های امروزی به ثمر نخواهد نشست. گرمای این آشپزخانه با پرده‌های کانتری در گرمای روابط خانوادگی شما نیز نمایان خواهد شد و خاطرات زیادی را برای بازگو کردن در جمع‌های خودمانی و دوستی‌های دورهمی به یادتان خواهد آورد.

الگوی کانتری که اساس آن را سادگی و انتخاب از میان گذشتگان شکل می‌دهد دست کم نگیرید حتی به عنوان سبکی برای پرده آشپزخانه خانه خود. پرده‌های یکپارچه در نگاه اول خیلی جذاب و دیدنی به نظر می‌رسند اما باید دید این نوع پرده برای آشپزخانه نیز مناسب است یا خیر.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

پرده آشپزخانه به سبک وینتِیج

با معرفی این سبک متوجه خواهید شد که حتی پرده‌های رنگی رنگی نیز برای محیطی مانند مطبخ عجیب و غریب نبوده و عادی جلوه خواهد کرد. اتفاقاً بر عکس افکاری که در اذهان عمومی شکل گرفته این سبک خانه‌ای پر جنب و جوش و فعال را تداعی خواهد کرد. آشپزخانه مجللی که با برق فلزات و آلات مختلف چشم‌ها را پس از مدتی خسته می‌کند با رسیدن به این نوع از پرده‌ها امکان رفع آن خستگی‌ها را میسر می‌سازد. همین تنوع باعث می‌شود دکوراسیون آشپزخانه شما به تکامل برسد.

اگر می‌خواهید آشپزخانه خود را  بر اساس سبک یا مدلی بنا کنید و دکوراسیون آن را مطابق آن به پیش ببرید بهترین کار این است که با مطالعه و مشاهده نمونه‌هایی از انواع سبک دلخواه خود به یک نتیجه کلی دست پیدا کرده تا به خوبی و با جزییات دقیق بتوانید آن را پیاده سازی کنید. در مورد پرده‌ها این این موضوع حقیقت دارد. تنها به صرف یک نگاه و یک جلب توجه از سمت یک نقش و رنگ پرده آشپزخانه را نباید انتخاب کرد. عوامل متعددی در این بخش نقش آفرینی می‌کنند که دست کم گرفتن هر یک از آن‌ها ممکن است شما را ناخشنود سازد.

پرده‌های گلدسته‌ای که بر روی پرده اصلی نصب می‌شوند یک ایده ناب و فوق‌العاده به نظر می‌رسد که تا پیش از زمان اجرا نمی‌توان به زیبایی آن پی برد. استفاده از الگوهای جسورانه در پرده‌ها یکپارچگی محیط خانه شما را تثبیت می‌کند. گل‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های خاص که بر روی پرده‌ها نقش بسته و نگاه‌ها را از هر سو به خود جلب می‌کند امکان پوشش خطاهای موجود در آشپزخانه را نیز  فراهم می‌سازد. اگر می‌خواهید جذاب‌تر یا سرگرم کننده تر باشید. پیشنهاد می‌شود از پترن‌هایی استفاده کنید که سبک مدرن را دنبال می‌کنند، مثلاً در درون پرده خطوط موازی یا شکسته بیشتر به چشم می‌آید یا از رنگ‌های روشن و سایه دار استفاده شده است. اگر امکان چاپ پارچه برای شما مقدور است طرح‌های منحصر به فرد خود را پیاده سازی کرده و در خانه مورد استفاده قرار دهید.از نکات جالب توجه این است که هر چه پرده‌هایتان از سبک مینیمالیستی دورتر باشد احساس راحتی و نزدیکی با محیط نیز بیشتر خواهد شد. پس تا جایی که می‌توانید و دوست دارید که خانواده‌تان رو دور خود ببینید از سبک‌های دکوراسیون مدرن دوری کنید!

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

اگر دوست دارید که به گذشته برگردید و خانه‌ای سنتی و نوستالژیک ایرانی را برای خود تداعی کنید ابتدا به سراغ پرده آن فضا بروید. در آشپزخانه نیز اگر پنجره‌ای وجود دارد همین کار را بکنید. پرده‌های طرح بته و جقه که اصالتی ماندگار در طرح‌ها و نقش‌های ایرانی دارند بهترین نوع پرده برای چنین سبکی هستند. این مدل که در فرهنگ دکوراسیونی و همچنین طراحی در جهان با نام پیزلی شناخته می‌شود از گذشته مورد توجه هنرمندان و هنر سازان بوده است. این سبک با قدمت خود و رنگ‌هایی که در بطن خود جای داده است دل هر بیننده‌ای را با خود می‌برد. استفاده از رنگ‌های طلایی با زمینه‌های تیره یا رنگ‌های آبی فیروزه‌ای و سفید از پرفروش‌ترین نوع پارچه در میان علاقه‌مندان است. ارزان بودن و خوش رنگ و لعاب نشان دادن این پرده‌ها باعث شده تا صدر جدول انتخاب پرده آشپزخانه را به خود اختصاص دهد. شاید بتوان گفت که با استفاده از این نوع پرده‌ها، نصف راه ایجاد یک آشپزخانه سنتی به سبک ایرانی را طی کرده‌اید.

طرح خال خالی یک طرح ساده اما همیشگی است که در طول زمان هرگز کارایی خود را از دست نداده است. وجود نقاط چه در حالت ساده و چه به شکل سه بعدی همواره یک انتخاب راحت و ساده برای خانم‌های خانه دار بوده است. این نوع طرح‌ها خلق و خوی آشپزخانه را به سوی یک آشپزخانه آرام و ساکت می‌کشاند. از آنجا که این طرح پس زمینه‌ای روشن دارد با خال‌های رنگی در نتیجه به روشن‌تر شدن محیط نیز کمک فروانی خواهد کرد. رنگ بندی این پارچه‌ها نیز با توجه به لوازم موجود در آشپزخانه به یکپارچه شدن آن کمک بسیاری خواهد کرد.

از آنجا که سبک مورد بحث ما در حال حاضر سبک وینتیج است اولویت طرح و نقش با پرده‌های قدیمی‌تر بوده تا اینکه پرده‌های مدرن و پر زرق و برق باشد. مدلی که با بستن کمر پرده‌ها با روبان‌های توری یا ساتن متضاد و رنگ‌های ساده و تورهای کشیده شده بر روی پرده‌ها ما را به روزهای دور می‌برد.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

پرده آشپزخانه مدرن بایستی چگونه باشد؟

آشپزخانه‌های مدرن بیشتر به اهالی صنعت و لوازم مربوط به آن نزدیک هستند. خیلی آسان خواهد بود که پرده‌های این نوع آشپزخانه‌ها را تزیین کنیم. وجود تنوع و سادگی بیش از حد این کار را بسیار ساده می‌کند.

نکاتی در مورد پرده آشپزخانه مدرن

تقریباً هیچ محدودیتی برای به کارگیری هر نوع پارچه‌ای در آشپزخانه مدرن وجود ندارد. تنها شرط این است که اولاً ستنی نباشد و دوم قدیمی نباشد. پرده‌هایی با رنگ‌های خنثی و یک دست و بدون وجود شکست از ویژگی‌هایی است که در آشپزخانه‌های مدرن می‌توان دید. بافت ساده و نرم این پرده‌ها خانه را به سمت سبگی می‌برد که از آن به مینیمال یاد می‌شود. انواع پرده‌های مختلف تزیینی نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها در چنین آشپزخانه‌ای استفاده کنید در حالی که در سایر سبک‌ها این امکان برای شما فراهم نمی‌گردد. پرده‌های زبرا، شید و انواع پرده‌های فانتزی و مجلل که در حالت‌های دستی و برقی در بازار موجود هستند. با این حال این موضوع به این معنی نیست که باید از پارچه‌ها دست بکشید و تنها از پرده‌های مدرن برای خانه خود استفاده کنید.

همچنین بخوانید:  راهنمای طراحی دکوراسیون اتاق خواب ۶ متری ؛ بایدها و نبایدها

پارچه‌های زربافت همیشه انتخاب خوبی برای خانه‌ مدرن است. به طور معمول از آنجا که آشپزخانه‌ها مملو از وسایل پر زرق و برق هستند وجود این پرده‌ها سازگاری خوبی با سایرین پدید خواهد آورد. ایجاد وزن و حس لوکس بودن آشپزخانه از ثمرات نصب این نوع پرده‌ها در فضای آشپزخانه خواهد بود. میزان ضخامت پرده آشپزخانه در سبک مدرن و زربافت بهتر است در حالت نازک و متوسط باقی بماند، زیرا پرده‌های زربافت ضخیم مخصوص نشیمن یا اتاق خواب است.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

پارچه چیت گل‌دار از جمله پارچه‌هایی است که در آشپزخانه مدرن نیز کارایی دارد. خاصیت این پارچه در رنگ و طرح انتخابی شما است، پس تا جایی که ممکن است از طرح‌های با وقار و تحسین بر انگیز استفاده کنید.

نکته‌ای که در مورد پرده‌های مدرن نیاز به بیان کردن دارد ایمن است که اگر از پرده‌های طرح دار استفاده می‌کنید باید با آن طرح آشپزخانه را رام و مطیع خود گردانید. از پرده‌هایی استفاده کنید که در پایین پایه خود از نوارهای ساده بهره برده و سادگی را انتقال می‌دهند. پارچه‌های راه راه عمودی و افقی نیز به مدرنیته نزدیک هستند و نمایی جذاب به خانه شما خواهند داد.

بسته به نوع آشپزخانه شما در سبک مدرن، میله‌های پرده نیز می‌تواند تغییراتی در جلوه بصری پرده‌ها داشته باشد. اولویت اصلی با میله پرده‌های ساده و مخفی است و اگر پرده‌ها از نوع کششی یا جمع شونده به صورت افقی هستند نیازی به میله پرده ندارند. بیشتر آشپزخانه‌های مدرن ترکیبی از آهن و فلز را به رخ می‌کشند و روح و جانی سرد دارند که با کمک پرده می‌توان گرما را به آن‌ها برگرداند. پرده آشپزخانه مدرن را با توجه به شرایط آن انتخاب کنید؛ به عنوان مثال محیط‌هایی که با چوب تزیین شده‌اند را با پرده‌های سنتی تزیین نکنید. در عوض پرده‌های ساده و روشن با انتخابی هوشمندانه و صحیح هستند که زیبایی را بیشتر خواهند کرد.

بخش جذاب پرده آشپزخانه معرفی پرده‌های لوکسی است که همه خانم‌های خانه‌دار در پی رسیدن به آن و نصب یکی از آن‌ها در خانه‌های خود هستند.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

پرده آشپزخانه لوکس یا لاکچری

بهترین راه ایجاد ارتباط میان پرده‌های لوکس و فضای لوکس چیست؟ اگر در خانه خود آشپزخانه‌ای با سبک‌های ایتالیایی، فرانسوی یا مانند این‌ها دارید که برای بهتر دیده شدن دکوراسیون لوکسشان به پرده‌هایی لوکس نیازمند هستند به سراغ پارچه‌های توری و ابریشمی بروید.

مخمل، ابریشم، توری و … از جمله پارچه‌هایی هستند که در سبک لوکس کار شما راه خواهند انداخت. اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که باید از نوع برش و دوخت مناسبی برای این پارچه‌ها در آشپزخانه لاکچری استفاده کرد. نوع آویزان شدن و میزان کشش به سمت طرفین و ارتفاع پرده نیز در آشپزخانه اهمیت دارد اما میزان اهمیت این قضیه در خانه‌های لوکس دو چندان می‌شود. در اینجا بسیاری از عوامل فدای زیبایی و مجلل بودن پرده‌ها می‌شود. مثلاً قیمت، دوام و حتی رنگ و طرح.

استفاده از پرده لوکس در آشپزخانه یعنی به دست آوردن یک گنج بزرگ بدون اینکه زحمتی برای آن کشیده باشید. اهمیت پرده لوکس را به حدی بدانید که اگر این پرده وجود نداشت بخش بزرگی از دکور شما دچار تشنج شده بود.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

شاید از نگاه شما پرده‌های لوکس معنی و مفهوم خاصی را در ذهنتان تداعی نکند برای این که بهتر در این مورد به نتیجه‌ای برسید سری به رستوران‌های لوکس شهر زده و از پرده‌های آن‌ها دیدن کنید این نگاه کردن راهنمای بسیار خوبی برای ایجاد خط فکری شما به منظور رسیدن به پرده آشپزخانه‌ای لوکس خواهد بود. البته نوع مکان‌ها نیز در این موضوع تأثیر مستقیم دارند مثلاً به سراغ رستوران‌های خارجی در محل زندگی خود نروید چرا که با فرهنگ و آداب و رسوم خانه‌های ایرانی تفاوت بسیاری دارند.

به سراغ پرده‌های خاص نروید، چرا که در طولانی مدت به آن‌ها عادت می‌کنید و ممکن است بازخوردهای خوبی از سمت میهمانان یا دوستان خود برای شما ارسال نشود. راه حل نیز در کمک گرفتن از کسانی است که سال‌ها پرده دوزی انجام داده و توانایی ارائه جدیدترین مدل‌ها را بر اساس فضای خانه شما دارا هستند. آن‌ها از همه بیشتر به جزییات کار واقف بوده و هیچ ظرافت کاری یا درشت دوزی را بی دلیل انجام نمی‌دهند. دوختن پرده‌های لوکس نیز هر چند هزینه‌های بالایی دارد اما با توجه به میزان زحمت و کاری که بر روی پرده‌ها انجام می‌شود توجیه‌پذیر است.

پرده‌های سلطنتی اگر تا چند وقت پیش فقط مختص به  نشیمن‌های لوکس و اتاق خواب‌ها بود اما اکنون وارد محیط آشپزخانه نیز شده است و این یعنی با خیال راحت می‌توانید حتی یک پرده فرانسوی برای آشپزخانه خود سفارش دهید. پرده آشپزخانه فلوردیس یا سلطنتی فرانسوی یکی از پر مخاطب‌ترین نوع این پرده‌ها است.

هرگز برای آشپزخانه خود به سراغ طرح‌ها و مدل‌های نخ‌نما یا پاره نروید. این نوع پرده‌ها شاید در نگاه ابتدایی خاص و متفاوت به نظر برسند، اما هرگز جای یک پرده ابریشمی یا مخمل را در فضای خانه شما پر نخواهند کرد. گران بودن یک محصول دلیلی برای لوکس بودن آن نیست پی اگر در انتخاب پرده آشپزخانه خود دچار تردید هستید از یک دوست کمک بگیرید. با این کار شما از یک سلیقه و ذهنیت دیگر نیز بهره برده‌اید و میزان خطای شما در انتخاب پرده کمتر خواهد شد.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

پرده آشپزخانه رنگی رنگی

به سراغ پرده‌های رنگی و حس و اثر آن در خانه می‌رویم. پرده‌های ززرد احساس سرزندگی و امید را به خانه انتقال می‌دهند. اگر از یکی از آن‌ها استفاده می‌کنید بدانید که در راه دادن نور طبیعی به خانه خود راه را بسیار آسان کرده‌اید. رنگ زرد سرشار از انرزی بوده و هر چه به سمت سایه‌های سبک‌تر و روشن‌تر برود حس آرامش بیشتری را منتقل می‌کند. هر چه زرد به سمت طلایی بودن حرکت کند و تون آن قوی‌تر باشد کمی خشن‌تر به نظر رسیده و گرمای بیشتری را القا می‌کند، درست مانند شعله‌های آتش. هر چه زرد براق‌تر باشد لوکس‌تر دیده خواهد شد و خیره کردن چشم‌ها را بیشتر انجام خواهد داد. این که بخواهید رنگ زرد را تشدید کنید پرده‌ها امکان خوبی در اختیارتان قرار می‌دهند، اما نباید نزدیک گلدان‌ها بشوید، زیرا تنها احساس ناخوشایندی است که برای شما باقی می‌ماند.

رنگ سرخ یک انتخاب بولد یا در اصطلاح توچشم است.از هر سمتی که نگاه کنید انتهای کار به پرده‌های قرمز خواهید رسید. رنگ قرمز برای پرده‌ها شاید عجیب به نظر برسد اما همین رنگ با توانایی که در خود دارد یک نظم و یکپارچگی خاصی به آشپزخانه شما خواهد داد. پرده‌های قرمز که از دهه پنجاه میلادی و با رونق گرفتن سبک جدید وارد زندگی و دکور خانه‌ها شدند جواهری به نظر می‌رسیدند که تا همین امروز نیز برای مراسمات هیجان انگیز و مهم و همین طور نمایش‌های شایسته و قابل توجه به کار برده می‌شوند و این یعنی با چنین رنگی شما میزان اهمیت محیط را بالا می‌برید. مخمل قرمز که در یادها با حالتی لوکس و سلطنتی به خاطر می‌آید و نوع ابریشمی آن نیز با ترکیب رنگ سفید، مجموعه از بهترین انتخاب‌ها را برای پرده خانه شکل می‌دهند که اگر این موضوع مربوط به پرده آشپزخانه باشد دیگر همه تکه‌های پازل در یک جا جمع شده‌اند.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

برخلاف رنگ قرمز که پرده آشپزخانه را به پرده مخصوص خانه‌های اشرافی تبدیل می‌کند، پرده با رنگ آبی تقریباً برای همه خانه‌ها سازگاری داشته و با آنها به خوبی هماهنگ می‌شود. از آنجا که رنگ آبی تنوع و گستره بسیار بزرگی دارد به خوبی می‌تواند جوابگوی دکوراسیون‌های مدرن، کانتری و حتی لاکچری باشد. استفاده از این رنگ به تنهایی دنیایی از تجربه‌ها را پدید خواهد آورد حال آن که رنگ‌های مکمل سرد و گرم نیز به آن اضافه شده و کار انتخاب را برای مخاطب بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد کرد. هر گاه به قصد خرید یا دوخت پرده اتاق وارد مکانی شدید ابتدا از فروشنده بخواهید نمونه‌هایی از سایه‌های مختلف رنگ آبی را با عنوان پرده آشپزخانه به شما نماش دهد تا با خیالی آسوده آن را تهیه کرده و در محل خود نصب نمایید. اگر با طیف آبی خالص احساس راحتی ندارید از رنگ‌های روشن آن مانند آبی فیروزه‌ای و نیلی کمک بگیرید و مطمئن باشید خانواده رنگ‌های آبی هیچ گاه شما را دست خالی به خانه بر نخواهند گرداند. تمیزی و نظافت، روح سرد و سرما و عمق در نگاه بیینده از ویژگی‌هایی است که رنگ آبی به چشمان مخاطبان و افراد حاضر در آشپزخانه اعطا خواهد کرد. ظرافت و زیبایی را در هنگامی که پرده‌ها را نصب کرده‌اید خواهید دید.

رنگ سبز، رنگ طبیعت و رنگ نشاط. پرده‌های سبز در خانه ارمغان بهار در میان فصل‌ها هستند. نشان زندگی و تازگی و احساس سرخوشی. همان طور که زرد انرژی افزا بود سبز نیز روح افزا خواهد بود و احساسات دورنی شما را احیا خواهد کرد. این رنگ می‌تواند خستگی را از آشپزخانه‌های تاریک و سرد بزداید. اثر لذت بخش این رنگ را هنگامی که نور آفتاب به پرده آشپزخانه می‌تابد می‌توانید درک کنید. اگر این رنگ نیز شدیدتر مورد استفاده قرار بگیرد باعث ایجاد حس تکرار شده و دلزدگی را در پی خواهد داشت پس همواره سعی کنید تا خانه را با اضافه و ترکیب کردن رنگ‌های مناسب در تعادل نگه بدارید. نگین آشپزخانه خانه خود را با زمرد تزیین کنید تا از انرژی‌های دورنی آن بهره مند گردید. البته انتخاب هر کدام از این رنگ‌ها بستگی به رنگ آشپزخانه داشته و بایستی با توجه به تم کلی آشپزخانه رنگ پرده‌ها را نیز انتخاب کنید.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

سفید، رنگ مورد علاقه همه افرادی که به مدرنیته تعلق خاطر داشته و آنرا سبک زندگی خود قرار داده‌اند. پرده آشپزخانه سفید یک حرکت شجاعانه است زیرا آشپزخانه محل تجمع چربی و آلودگی‌های مختلف بوده و نصب چینی پرده‌هایی از دست هر کسی بر نمی‌آید. دلیل نیز به وضوح مشخص است، هر هفته باید پرده‌های خانه را شستشو دهید. همین نصب، جمع کردن، شستشو و نصب دوباره از ملال آورترین کارهای دنیا است که بیشتر آن نیز بر دوش آقاین گذاشته می‌شود. (پس برای داشتن یک زندگی راحت در انتخاب رنگ سفید دقت کنید). پذشته از شوخی پرده‌های سفید یکی از انتخاب‌های عالی برای پرده آشپزخانه است. خالص بودن و حس تسکین در این رنگ جمع شده تا با روشن‌تر کردن محیط همه را یکجا برای اعضای خانواده صادر کند.

آیا تاکنون به فکر نصب پرده‌های صورتی در آشپزخانه خود افتاده‌اید؟ پرده آشپزخانه صورتی احساسی دخترانه و تا حدودی مادرانه در فضا حاکم می‌کند که قدم بعدی آن انتظار برای خوشامد گویی از طرف افارد حاضر در محل را در پی خواهد داشت. این رنگ یک انتخاب هدفمند برای آشپزخانه سبک محلی یا کانتری است که با ورود به آن  ظرافت زنانه و احساس خانه دار بودن یک زن را به رخ خواهد کشاند. با این حال آشپزخانه مدرن نیز می‌تواند از این رنگ بهره مند شده و با ضافاه شدن به رنگ سفید به تکامل آن کمک کند. هر چند صورتی‌ها را باید از رنگ‌های فلوئورسنت فاصله انداخت، اما صورتی‌های بسیار روشن یا تیره انتخابی بی بدیل برای آشپزخانه شما هستند. اگر این رنگ را انتخاب کردید مطمئن باشید که پای رنگ‌های بیشتری را به خانه باز کرده‌اید.

همچنین بخوانید:  مدل پرده جدید اتاق نشیمن و جدیدترین مدلهای حریر،گیپور، ساده و…

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

رنگ‌های خنثی به عنوان پرده آشپزخانه تقریباً در هر سبکی کاربرد خواهند داشت. اگر شما نیز از انتخاب رنگ به ستوه آمده و نیاز به یک رنگ بی طرف برای مطبخ خود هستید از رنگ‌های خنثی کمک بگیرید. در وصف حسن‌ها و مزیت‌های رنگ خنثی همین بس است که معمولاً به تمیز کردن نیازی نداشته و به راحتی دچار آلودگی نمی‌شوند. و در گذر زمان خود را پاکیزه نشان می‌دهند. اگر چه با ورود این رنگ‌ها هیجان از خانه‌ها خارج خواهد شد، اما از همان سمت آرامش را نیز وارد فضا می‌کنند. استفاده از پرده آشپزخانه به رنگ خنثی مانند حضور در یک مجلس رسمی با پوشش و لباس مخصوص به آن مراسم است. یعنی همه چیز درست همان گونه که باید باشد رخ داده است.

پس از گذر از مراحل مختلف در کسب اطلاعات به منظور آشنایی با سبک‌ها و انواع رنگ‌ها در پرده آشپزخانه اکنون نوبت به بیان نکات مربوط به خرید پرده به میان آمده است.

برای آشپزخانه خود چه نوع پرده‌هایی را باید خریداری کنیم؟ ما در کنار شما هستیم تا با ارائه این نکات راه را برای خرید پرده آشپزخانه دلخواه شما آسان نماییم.

به یاد داشته باشید هنگام انتخاب انواع پرده برا آشپزخانه اولویت اول حفظ توازن و تعادل در خانه بوده و سپس نقش‌های بعدی آن. پرده‌های خشک و غیر قابل انعطاف که به پرده‌های صنعتی نیز معروف هستند انتخاب بهتری بوده و امنیت بیشتری را دارند، چرا که اگر از نوع پارچه باشند و در کنار اجاق نیز قرار داشته باشند احتمال آتش سوزی و خطرات این چنینی بالا می‌رود در حالی که این نوع پرده‌های چنین خطراتی را در پی نخواهند داشت. اما عیب بزرگی که پرده‌های صنعتی دارند در خراب شدن آنها و نیاز به حضور تعمیرکار در محل بوده و یا جداسازی پرده و ارسال به تعمیرگاه است تا مشکل پیش آمده را برطرف سازند. با یک حساب و کتاب معمولی برای خود می‌توانید ارزش خرید نوع پرده  دلخواهتان را مشخص کنید.

  • پرده‌های قابل شستشو را انتخاب کنید. ترسی از این نداشته باشید که به دلیل ظرافت بیش از حد نتوانید آن را تمیز کنید. پرده‌های سبک با برچسب‌های مخصوصی شما را در نحوه نظافتشان راهنمایی می‌کنند.
  • داشتن سایز صحیح و اندازه دقیق به منظور خرید پرده یکی از نکات مهم این بخش است زیرا طول بیش از حد باعث سایش با زمین و ایجاد آلودگی شده و کم بودن ازتفاع نیز چهره‌ای نازیبا را به نمایش می‌گذارد.
  • پرده آشپزخانه را سبک و لایت انتخاب کنید. پرده‌های سنگین و زمخت مخصوص نشیمن و اتاق خواب هستند و پرده‌های نازک به منظور استفاده در آشپزخانه بهتر خواهند بود.
  • در برخی از مدل‌ها، پرده‌های علائم تجاری خاصی بر روی خود دارند. مانند نحوه شستشو و نظافت، جنس، اندازه‌ها و … . اما نکته‌ای که مهم است وجود علامتی با عنوان لایه محافظ نور آفتاب بوده که مانع از نفوذ اشعه‌های مضر خوریسد به درون آشپزخانه می‌شود. در هنگام خرید این موضع را به دقت بررسی نمایید.
  • برای این که به یک انتخاب هوشمندانه دست پیدا کنید با یک پرده ارزان قیمت از مشابه پرده مورد علاقه خود، پنجره‌ها را بیارایید و پس از آن که به درستی انتخاب خود مطمئن شدید و با گذشت عمر کوتاه آن، پرده آشپزخانه خود را از اجناس بهتر سفارش دهید. با این کار اولاً در مورد انتخاب خود مطمئن شده‌اید و ثانیاً هزینه اضافی و بی موردی برای پرده‌ای که جذاب به نظر نمی‌رسد نپرداخته‌اید.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

پرده‌های آشپزخانه خود را خودتان بدوزید!

امروزه بسیاری از خانم‌های خانه دار ( مخصوصاً در شهرهای صنعتی و بزرگ ) به دلیل مشغله‌های مختلف از جمله فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی، فرصتی برای امور خیاطی یا دوخت و دوز در خانه نداشته و اکثر این کارها را با برون سپاری یا خرید از مجموعه مورد نظر از سر می‌گذرانند حال آن که همین موارد نیز به مشاغلی تبدیل گشته‌اند و منابع و گردش‌های مالی خوبی را وارد چرخه خانواده‌ها کرده‌اند. در حالی که در سال‌های نه چندان دور بیشتر خانم‌های خانه‌دار این نوع فعالیت‌ها را خودشان در خانه انجام داده و به نوعی سعی در حفظ منابع مالی داشته و از هزینه کرد برای موارد مشابه جلوگیری کنند. یکی از این موارد دوختن پرده‌های خانه بود. از آنجا که در سال‌های اخیر تغییر سبک زندگی و همین طور تغییر عادات مردم در نمایش ظواهر در خانه‌ها به سمت و سوی خاصی حرکت می‌کند دیگر مانند گذشته امکان تهیه و یا دوخت وسایل دکوراسیونی مانند پرده در خانه‌ها امکان پذیر نیست. با این وجود ما در این قسمت می‌خواهیم شما را به یاد دوران گذشته برده و این اطمینان را به شما بدهیم که حتی در خانه نیز می‌توانید نیازهای بصری دکوراسیون خانه خود را شخصاً برطرف نمایید. یکی از این موارد پرده آشپزخانه است. برای دوختن پرده آشپزخانه کار سختی پیش رو ندارید. کافی است ابزار و لوازم مورد نیاز را که به شرح زیر است تهیه کرده و شروع به کار نمایید. در صورت علاقه و پیگیری همین بخش یک فرصت شغلی برای شما بوده و امکان جذب کار و درآمد را نیز برای شما فراهم می‌سازد.

لوازم مورد نیاز برای دوختن پرده آشپزخانه به شرح زیر است:

  • چرخ خیاطی
  • قیچی
  • طرح اولیه یا الگو
  • پارچه
  • متر
  • نوار پرده
  • گیره پرده

برای این که کار دچار چالش نشود ابتدا از طرح‌های ساده شروع کنید. با پیدا کردن طرح نوبت به انتخاب پارچه می‌رسد. بعضی از پارچه‌ها هستند که حتی ایرادات دوخت و دوز را نیز در طرح و نقش خود پوشش می‌دهند. استفاده از این نوع پیشنهاد مناسبی برای شما خواهد بود. البته این نوع آموزش مخصوص کسانی است که برای اولین بار قصد دارند دست به دوختن پرده آشپزخانه برده و اولین تجربه خود را مورد استفاده قرار بدهند، چرا که بیشتر خانم‌های ایرانی در هنرهای دستی توانمند بوده و به خوبی از پس این پروژه‌های ساده بر می‌آیند. با اسفاده از الگوهایی که از بیرون تهیه کرده‌اید یا از طریق اینترنت به دست آورده‌اید طرح مورد نظر را شروع به برش کرده و پس از آن مرحله به مرحله دوختن را پیش ببرید.

پیش از آن نیاز است تا به درستی اندازه پنجره‌ها را به دست آورده و با در نظر گرفتن سایزها، میزان آویزان بودن و نحوه باز و بسته شدن به سراغ مراحل برش و دوخت و دوز بروید.

از آنجا که این نخستین کار شما است بهتر است از پارچه‌های ارزان قیمت استفاده کنید تا علاوه بر کم کردن ریسک خراب شدن کار هزینه زیادی برای این کار نپرداخته باشید. هنگام خرید پارچه، به میزان دو الی سه برابر پارچه اندازه گرفته شده، پارچه خریداری کنید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید. این کار شما را  نسبت به این موضوع که شاید پرده‌ها کوتاه شوند با خیالی آسوده به پای چرخ خیاطی می‌کشاند.

برای این که از آب رفتن و کوتاه شدن پرده آشپزخانه پس از اولین شستشو مطمئن شوید، پارچه را قبل از برش دادن بدوزید تا از میزان انقباض آن آسوده شده یا مقدار آن را در حالت دوخته شده لحاظ کنید. این شستشو باعث می‌شود میزان خشکی و لطافت پارچه نیز مشخص شود.

پس از آماده شدن پرده آن را به صورت دستی روی پنجره نگه دارید تا موقعیت مناسب برای نصب میله پرده آشپزخانه فراهم گردد. اگر پرده را به صورت والن دار دوخته‌اید اندازه والن ها را با توجه به نسبت ارتفاع پرده تنظیم کنید تا از نظر بصری جلوه خوبی داشته باشد.

برای دوختن پرده‌های توری کمی بیش از پرده‌های پارچه‌ای تجربه نیاز است. میزان حساسیت و دقت در برش و دوختن پرده آشپزخانه که از تورهای طریف تشکیل شده‌اند بسیار حائز اهمیت است. فرایند اندازه گیری و مراحل اولیه مانند پرده‌های پارچه‌ای بوده و نکات اصلی در بخش برش و دوخت معطوف می‌شود. اگر پنجره‌ای عریض دارید استفاده از پرده‌های توری انتخاب شایسته‌ای برای آشپزخانه شما است. این پوشش توری با حفظ دیده شدن نمای بیرون و ورود نور کافی از لخت بودن پنجره جلوگیری می‌کند.

هنگام قصد خرید برای پرده آشپزخانه، تورهای رنگی نیز می‌توانند جایگزین تور سفید شوند. در این قسمت باید به ست بودن پرده‌های توری با فضای خانه نیز توجه مخصوصی داشت. باید توجه کنید که حساسیت تورها در محیط‌های پر تردد اهمیت زیادی پیدا می‌کند. به طور مثال در آشپزخانه گیر کردن لوازم نوک تیز به تور در آشپزخانه باعث از بین رفتن بافت‌های درهم تنیده شده آن می‌شود.

پرده آشپزخانه از صفر تا صد و هر آنچه در مورد پرده آشپزخانه نیاز است بدانید | توکامگ

به یاد داشته باشید پرده آشپزخانه که از تور شکل گرفته باشد، هنگام شستشو نیز دردسرهایی برای شما ایجاد خواهد کرد. حساسیت بالا هنگام شستشو و همین طور خشک کردن مناسب تورها از جمله سختی‌های به کارگیری تور به عنوان پرده آشپزخانه است.

تورها به عنوان یک مکمل نیز می‌توانند در کنار پرده‌های پارچه‌ای بر روی پنرج ها مستقر شوند. گاهی پرده‌های ساده نیاز به یک تکمیل کننده داشته تا بتوانند تمام هنر خود را به نمایش بگذارند در اینجا است که پرده‌های توری بر روی پرده‌های پارچه قرار رفته و به آن تکامل می‌بخشند. در هنگام جمع کردن پرده‌های پارچه‌ای نیز این تورها هستند که می‌توانند با حفظ موقعیت خود علاوه بر عبور نور از خود در حالت عادی و بدون نیاز به جمع شدن باقی بمانند.

همه آنچه که نیاز است در مورد پرده آشپزخانه بدانید در این مقاله آمده است.بی شک این مقاله یکی از جامع ترین و کامل ترین متون در مورد پرده آشپزخانه است، پیشنهاد می کنیم برای درک این موضوع ما را با سایر مجلات مقایسه نمایید.
برای آشپزخانه پرده‌های متنوع و شاخص زیادی وجود دارد که انتخاب آن‌ها به سلیقه شما و کارایی آن در خانه بستگی دارد. این که چه نوع پرده‌ای را انتخاب می‌کنید مهم نیست ، مهم این است که پنجره‌هایتان لخت نمانند و شما از نگاه کردن به پنجره‌ها خجالت زده نشوید.

 

 

برگرفته از: impressiveinteriordesign

درباره نویسنده