ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

پذیرش مقاله تحلیلی گنبد عالی ابرکوه در هشتمین کنگره سالانه بین‌المللی عمران؛ معماری و توسعه شهری

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه گفت: مقاله مطالعه تحلیلی بنای گنبد علی ابرکوه با تأکید بر بازخوانی کتیبه‌های آن در هشتمین کنگره سالانه بین‌المللی عمران؛ معماری و توسعه شهری مورد پذیرش قرار گرفت.

به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، جواد عادل روز دوشنبه ۲۲ اسفندماه با اعلام این خبر گفت: این مقاله که حاصل پژوهش دو ساله حسین فراشی ابرقویی کارشناس ارشد باستان‌شناسی، رسول احمدی دکتری باستان‌شناسی و حمید مشتاقیان کارشناس ارشد شهرسازی است، برای نخستین بار به مطالعه تحلیلی یکی از آثار ارزشمند قرن پنجم هجری قمری در ابرکوه پرداخته و به نتایج مهمی در خصوص سبک معماری، وجه‌تسمیه و هویت اشخاص مدفون‌شده در بنا رسیده است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه اضافه کرد: مقاله مطالعه تحلیلی بنای سنگی «گنبد عالی» ابرکوه که اولین اثر ثبتی استان یزد در فهرست آثار ملی میراث‌فرهنگی کشور است، با تأکید بر بازخوانی کتیبه‌های آن، در هشتمین کنگره سالانه بین‌المللی عمران؛ معماری و توسعه شهری موردپذیرش قرار گرفت.

به گفته عادل محققان ابرکوهی طی تحقیقات و مطالعه تحلیلی بنای گنبد عالی ابرکوه با تأکید بر بازخوانی کتیبه‌های آن، رازهای بسیاری را از اولین بنای ثبتی استان یزد کسب کرده و در قالب یک مقاله به رشته تحریر درآوردند، همچنین در خلال بررسی‌ها به گچ‌بری‌های ارزشمندی در کتیبه‌ها دست‌ یافته‌اند که تاکنون هیچ‌یک از محققان به آن‌ها اشاره نکرده‌اند.

 این مقاله به همراه سایر مقالات پذیرفته‌شده در همایش در روزهای ۱۶ الی ۱۸ اسفندماه در قالب سخنرانی و طرح پوستر مورد ارزیابی شرکت‌کنندگان حاضر در همایش قرار گرفت.

گنبد عالی از سالم‌ترین ساختمان‌های برجای‌مانده از دوران سلجوقیان و از بناهای ارزشمند معماری ایران است که در شهر ابرکوه در ۱۳۰ کیلومتری یزد واقع‌ شده است.

 گنبد عالی با ساختار پلانی هشت‌ضلعی بر روی کرسی چهارگوشی با گوشه‌های پخ شده، ساخته و شکل گنبد در بخش آسمانه مانند عرقچین است. بلندای ساختمان ۲۲ متر، پهنای هر ضلع از بدنه دیواره ۵/۴۲ متر، بلندای آسمانه از درون ۱۲ و بلندای کرسی از روی زمین ۲ متر است.

گنبد عالی ابرکوه در سال ۱۳۱۲ به شماره ۱۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.ا

میراث آریا

درباره نویسنده