پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

پاک کردن انواع لکه ها از روی مبلمان!

مبل‌های پارچه‌ای بخاطر راحتی و دنج‌بودن‌شان گزینه‌ی عالی برای اتاق‌های نشیمن می‌باشند و در واقع به خاطر همین است که بیشتر مردم به هنگام خرید مبل به سمت آن‌ها می‌روند. اما متاسفانه مبلمان پارچه‌ای همیشه گرد و غبار را به خود جذب می‌کنند و همینطور لکه‌های نوشیدنی و غذا به سختی از سطح آن‌ها پاک می‌شوند.

ما در این مطلب دستو‌رالعمل‌هایی را برای تمیز کردن مبل پارچه ای به شما معرفی می‌کنیم تا با خیال راحت بتوانید سال‌های سال از مبلمان پارچه‌ای خود استفاده کنید.

تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین

 

تمیز کردن مبل با جوش شیرین برای بیشتر مبل‌های پارچه‌ای و چرمی بلامانع است. اما بهتر است ابتدا این روش را روی قسمتی از مبل که دیده نمی‌شود، تست کنید.

مواد لازم: جاروبرقی/ برس نرم/ جوش شیرین/ صابون مایع/ آب/ پارچه‌ی کتان/ پارچه‎‌ی بدون پرز

گام ۱: مبل را جارو کنید.

با استفاده از برس جاروبرقی سطح مبل را به طور کامل جارو کنید تا گرد و غباری که روی آن قرار گرفته است، پاک شود.

گام ۲: سطح مبل را برس کنید.

بعد از جارو شما باید با استفاده از یک برس نرم تمام سطح مبل را تمیز کنید تا هر نوع مو از سطح آن پاک شود.

 

گام ۳: جوش شیرین را روی سطح مبل بپاشید.

حالا جوش شیرین را روی تمامی سطح مبل بپاشید و اجازه دهید به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه روی سطح مبل باقی بماند. جوش شیرین در بسیاری از کارهای خانه می‌تواند به شما کمک کند. این ماده می‌تواند بوی ناخوشایند مبل را از بین برده و لکه‌ها را برای تمیز کردن نرم کند.

 

گام ۴: دوباره سطح مبل را جارو کنید.

این بار با استفاده از جاروبرقی ذرات جوش شیرین سطح مبل را جارو کنید. شما در این مرحله پیشرفت قابل توجهی در وضعیت پارچه مبلی خود مشاهده خواهید کرد.

گام ۵: محلول تمیزکننده را آماده کنید.

۲ الی ۳ قطره صابون مایع را در حدود ۴ فنجان آب بریزید و هم بزنید. صابون باید در مقدار بسیار کمی استفاده شود و شما برای انداز‌ه‌گیری آن می‌توانید از قطره چکان استفاده کنید. اگر روی برچسب مبل نوع صابون ذکر شده باشد، شما بهتر است که از همان صابون برای محلول تمیزکننده استفاده کنید.

گام ۶: لکه‌ها را با استفاده از محلول تمیز کنید.

در این مرحله شما باید لکه‌های پارچه مبلی را با استفاده از محلول پاک‌کننده‌ای که در بالا آن را آماده‌ کردیم، از بین ببرید. برای این‌کار پارچه‌ی کتانی را در محلول فرو ببرید و سپس آب اضافی آن را با فشار خارج کنید. بعد از آن پارچه کتان خیس را با حرکات دایره‌وار روی لکه بمالید. هنگامی که کارتان تمام شد، رطوبت پارچه را با استفاده از پارچه خشک بگیرید.

گام ۷: با استفاده از پارچه‌ی مرطوبی تمام سطح مبل را پاک کنید.

پارچه بدون پرز که آماده کرده‌اید را با استفاده از محلول تمیزکننده مرطوب کنید و با فشار تمام آب آن را خارج نمایید. البته پارچه باید رطوبت کافی داشته باشد اما نه به اندازه‌ای که مبل را خیس کند. تمامی سطح مبل را با این پارچه مرطوب تمیز کنید و سپس بگذارید تا خشک شود.

بهترین روش تمیز کردن مبل پارچه ای

در کنار لکه‌های معمولی که در اثر ریختن مایعات، نوشیدنی‌ها و غذا بر روی مبل ایجاد می‌شوند، لکه‌های دیگری نیز وجود دارند که سرسخت‌تر هستند و به همین راحتی‌ها از روی مبل پارچه‌ای پاک نمی‌شوند؛ از این رو تصمیم گرفتیم چند نمونه از این لکه‌های آزاردهنده را انتخاب کرده و به صورت جداگانه، روش تمیز کردن آن‌ها را به شما آموزش دهیم:

روش پاک کردن لکه آدامس روی مبل پارچه ای

لکه آدامس جزو آزاردهنده‌ترین لکه‌ها به شمار می‌رود. تصور کنید مو و پرزها را به خود می‌چسباند و ظاهری زشت و زننده به مبل‌تان می‌دهد؛ ولی خوشبختانه پاک کردن آن کار خیلی سختی نیست. لوازمی که برای این روش پاک کردن لکه آدامس روی مبل نیاز است، عبارتند از چند قطعه یخ، پارچه تمیز یا حوله کاغذی و چاقوی نه چندان تیز یا همان چاقوی کره‌بری.

در ابتدا قطعه یخ را درون پارچه تمیز یا همان حوله کاغذی بپیچید، پارچه را روی لکه قرار دهید و منتظر بمانید تا آدامس به شکل کامل منجمد و سفت شود. محض احتیاط چند تکه یخ اضافی همراه داشته باشید تا اگر قبل از منجمد شدن آدامس، اولین قطعه یخ ذوب شد، از تکه‌های بعدی استفاده کنید. به محض این که لکه آدامس منجمد شد، یخ را از روی آن بردارید و با یک چاقو آن را از سطح مبل پارچه‌ای جدا کنید.

یادآوری می‌کنیم که حتما از چاقوی کره‌بری که لبه‌های کندی دارد استفاده کنید، زیرا در غیر اینصورت به بافت پارچه مبل شما آسیب می‌رساند.

نکته: سعی کنید خیلی زیاد چاقو را روی سطح مبل فشار ندهید؛ اگر آدامس به خوبی منجمد شده باشد، با چند حرکت ملایم از سطح مبل پارچه‌ای جدا می‌شود.

در نهایت اگر تکه‌های کوچکی از آدامس روی مبل باقی مانده باشد، می‌توانید با چسباندن چسب نواری عریض و کشیدن آن، این تکه‌های اضافی را نیز از روی مبل‌تان جدا کنید.

در مرحله‌ی آخر نیز پیشنهاد می‌کنیم که پارچه‌ی تمیز سفید رنگی را به یک محلول شوینده آغشته کرده و روی محل لکه بکشید، سپس محل را با یک پارچه دیگر خشک کنید. به این ترتیب با چند کار ساده به راحتی توانستید لکه‌ی آدامس را از مبل پارچه‌ای‌تان پاک کنید و مبل‌تان را نونوار نمایید.

پاک کردن لکه جوهر خودکار از روی مبل

اگر شما جزو کسانی هستید که در خانواده خود کودک یا فرزند خردسال دارید، به احتمال زیاد با مشکل لکه جوهر روی مبل پارچه ای یا ماژیک روی مبل‌هایتان مواجه شده‌اید.

اولین کاری که برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای از لکه جوهر خودکار باید انجام دهید، این است که به هیچ وجه آن را دستکاری نکنید، زیرا جوهر خیلی زود به قسمت‌های دیگر پارچه نفوذ می‌کند و وضعیت بدتر می‌شود.

یک نکته مهم که در مواجه با لکه جوهر روی مبل پارچه ای باید در نظر داشته باشید، این است که خیلی زود و در اسرع وقت نسبت به تمیز کردن اقدام کنید، وگرنه پاک کردن آن بعدا خیلی سخت‌تر خواهد شد. البته اگر جوهر کاملا خشک شده است، باز هم ناامید نشوید و همین راه‌حل را برای آن امتحان کنید. استفاده از الکل یکی از روش‌های متداول برای تمیز کردن مبل پارچه‌ ای از لکه جوهر است که در بیشتر موارد جواب می‌دهد.

در مرحله اول دستمال آغشته به الکل را در بخش پشتی مبل که از دید پنهان است، تست کنید تا مطمئن شوید که پارچه مبل در اثر تماس با الکل خراب یا لکه‌دار نمی‌شود. در صورتی که با مورد خاصی مواجه نشدید، یک پارچه رنگ روشن تمیز را به الکل آغشته کنید و به صورت ضربه‌ای روی لکه بزنید، حواستان باشد که پارچه را روی مبل نکشید و خیلی فشار ندهید.

در صورتی که الکل تبخیر شد، از الکل بیشتری استفاده کنید. در نهایت از یک حوله تمیز که مرطوب است استفاده کرده و الکل موجود روی سطح مبل پارچه‌ای را از روی آن پاک کنید.

روش تمیز کردن مبل پارچه‌ ای از رد سوختگی یا زردی سیگار

امان از کسانی که سیگار می‌کشند، ولی احتیاط لازم را ندارند و گاها قسمتی از خاکستر سیگار را روی پارچه مبل می‌ریزند.

لکه‌ای که در اثر سوختگی با کبریت یا خاکستر سیگار روی مبل پارچه‌ای ایجاد می‌شود، جزو بدترین اتفاقای است که ممکن است برای خانواده‌ها رخ دهد،

خبر خوبی برایتان داریم، با داشتن وسایل ساده و دم دستی تا حدی می‌توانید لکه‌های سوختگی و زردی سیگار را پنهان کنید.

برس نرم کوچک را انتخاب کنید و از آن برای تمیز کردن بقایای سوختگی از سطح مبل استفاده کنید. سپس از پشت یا زیر مبل تکه‌ی کوچکی تقریبا به اندازه لکه سوختگی جدا کنید، به داخل حفره سوختگی یک چسب قوی بزنید و پارچه را از داخل به سطح سوراخ شده بچسبانید. سعی کنید نهایت ظریف‌کاری را به خرج دهید، وگرنه با گذشت زمان پارچه از مبل جدا می‌شود.

از بین بردن لاک ناخن از روی مبل

پاک کننده‌ لاک ناخن بهترین راه‌ چاره برای پاک کردن لاک ناخن از روی مبل است. احتمالا می‌دانید که پاک‌کننده‌های لاک به دو نوع دارای استون و بدون استون تقسیم می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم که از نوع بدون استون برای پاک کردن لکه حاصل از لاک ناخن استفاده کنید؛ زیرا ممکن است نوع استون‌دار به بافت پارچه آسیب برساند.

روش کار بدین ترتیب است که باید لاک پاک کن بدون استون را چندین بار به صورت ضربه‌ای با لکه تماس دهید تا در نهایت رنگ لکه کم‌رنگ و پاک شود. در انتها یادتان باشد که باید با یک پارچه سفیدرنگ مرطوب و تمیز، بقایای محلول لاک‌پاک کن را از روی مبل پارچه‌ای تمیز کنید.

پاک کردن لکه خون روی مبل

بهترین چاره برایپاک کردن لکه خون روی مبل این است که مقداری نشاسته را در آب مخلوط کنید و به هم بزنید تا خمیر نسبتاً غلیظی بدست آید. روی لکه خون را با این خمیر بپوشانید و بعد از خشک شدن نشاسته‌، آن‌ها را بتراشید و با برس محل لکه را پاک کنید.

نکات اضافی برای تمیز کردن مبل پارچه ای

  • مبل پارچه‎ ای خود را به طور منظم جارو کنید تا هنگام تمیز کردن مبل با مشکلات بیشتری روبرو نشوید. این مورد کمک می‌کند تا در صورت ایجاد لکه سریعا متوجه آن شوید و برای رفع آن اقدام کنید.
  • سعی کنید از حداقل مقدار صابون برای تمیز کردن مبل پارچه ای خود استفاده کنید. نسبت صابون به آب را به ذهن‌تان بسپارید و به نکات ذکر شده در برچسب توجه کنید.
  • همیشه راه حل موردنظر را در قسمت مخفی از مبل تست کنید و اگر نتیجه مثبت باشد به کارتان ادامه دهید. به طور کلی به هنگام استفاده از هر محصول پاک‌کننده حتما این نکته را به یاد داشته باشید.
  • در صورت ریختن غذا یا نوشیدنی روی سطح مبل فورا آن را پاک کنید و نگذارید خشک شود. ذرات غذا را با برس نرم و هر گونه نوشیدنی را با پارچه جاذبی تمیز کنید.

 

منبع:chibechin.com

درباره نویسنده