وضعیت مسجد جامع خوب نیست/ اکثر مساجد و بناهای موقوفی مدیریت یکپارچه و جامعی ندارند

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، رسول میرباقری در نطق میان دستور صد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت ماه مبارک رمضان اظهار کرد: هفتهای که گذشت جلسهای پیرامون وضعیت مسجد جامع برگزار شد. وضعیت بناهایی مانند مسجد جامع، مسجد آقانور، امامزاده اسماعیل و دیگر بناهای موقوفی خوب نیست، اکثر این بناها مدیریت یکپارچه و جامعی ندارند و هر گروهی برای خود مدیریت میکند.
وی افزود: این اماکن نیازمند مدیریت پاسخگو و بهره بردار هستند. بعضی از عزیزان فقط از این اماکن استفاده میکنند اما در مرمت هیچ اقدامی نمیکنند. هیات امنای انتخاب شده باید برای مدیریت صحیح از این مساجد و اماکن ظرفیت سنجی شوند.
رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رطوبت دیوارههای خارجی مسجد جامع را در آستانه ریزش قرار داده است، خارج از مسجد سرویس بهداشتی مناسب نیست، از سردرهای ورودی مسجد حفاظت نشده، پارکینگ مناسب وجود ندارد و کتیبههای شبستانها وضعیت نامناسبی دارند. فرونشست مسجد جامع را تهدید میکند و به بهداشت این مسجد رسیدگی درستی نمیشود. تعداد خادمان این مسجد به سه نفر رسیده و اداره مسجد به خوبی انجام نمیشود.
وی افزود: نبود موانع در ورودی مسجد، عدم پاکیزگی، عدم کف سازی گذرهای اطراف، عدم تطبیق تکلیف خانههای تاریخی متروکه، عدم تعیین تکلیف طرحهای مصوب پیرامون، استفاده دیواره شمالی توسط کسبه و دوره گردهها، عدم دسترسی مناسب خودروهای امدادی، عدم امنیت مسجد به علت دسترسی پذیری از اطراف، فقدان امنیت اجتماعی، نبود دوربینهای نظارتی، آشفتگی منظر و اغتشاشات شدید بصری، نبود تابلوهای راهنما، فقدان تابلوهای راهنمایی داخل، عدم آزادسازی پست شرقی مسجد گوشهای از مواردی است که در حوزه مسجد جامع شناسایی شده است.
میرباقری خاطرنشان کرد: خواهش من این است که متولیان بافت تاریخی نسبت به این مشکلات توجه کنند و دست به دست هم دهند تا این موارد برطرف شود.
وی گفت: با توجه به اینکه در آستانه نوروز هستیم، مناطق شلوغ و شرایط سختی برای مردم برای دریافت پروانه وجود دارد. اکنون یک انبوه ساز باید یک سال بدود تا یک پروانه ساختمانی بگیرد. آسیب ها را رصد کردیم، مشخص شد که سیستم خطا دارد، سرعت پایین است، موازی کاری وجود دارد، هزینههایی خارج از معمول گرفته میشود و کارکنان به سامانه آشنا نیستند.
رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: قرار بود مشکلات مردم در حوزه دریافت الکترونیکی پروانه ساختمانی توسط میز خدمت و کارشناسی که تعیین شده برطرف شود اما افرادی که در این جایگاه قرار گرفتهاند آموزش صحیح ندیدهاند و اطلاعات کافی ندارند. آنچه در خصوص پروانه در خانه بگیرید انجام نشد و بلکه بر مشکلات و زمان دریافت پروانه نیز افزوده شده است.
وی بیان کرد: لازم است مدیریت لازم از جانب حوزه شهرسازی و مالی انجام شود تا نیروهایی را از ستاد به مراکز شلوغ اعزام کنند تا در شب عید به مشکلات مردم در مناطق رسیدگی شود.
درباره نویسنده

نویسنده