ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

وصله ناجور سیمای شهر هزارماسوله

به نقل از هزارماسوله در سال‌های اخیر شاهد گسترش استفاده از سبک‌های نمای رومی یا یونانی در ساختمان‌سازی شهرهای منطقه اورامانات هستیم در حالی‌ که این نماها، سنخیتی با اقلیم و جغرافیای شهرمان و کشور ندارند.

نمایی که از دید کارشناسان آن‌ را فاقد ارزش معماری و جامعه‌شناسان آن‌ را مغایر با فرهنگ ایرانی و مروج اشرافی‌گری می‌دانند.

نمای رومی و یونانی به کلاسیک نیز شناخته می شود، شباهت و کپی برداری از مصالح، جزییات و تناسبات ساختمان‌های دوره کلاسیک یونان و روم باستان یا دوره نئوکلاسیک است، در این نوع نما از سنگ‌های تراورتن، مرمر، گرانیت و برخی مواقع هم از سیمان سفید استفاده می‌شود.

 شهردار پاوه در گفتگو با خبرنگار هزارماسوله با اشاره به اینکه چنین موضوعی مبنی بر جلوگیری از ساخت و سازهای نمای رومی در طرح ضوابط ساخت و ساز تعریف نشده است اظهار داشت: در ضوابط طرح جامع این موضوع در حد سفارش است و الزامی نداریم که نمای خاصی را برای ساختمان استفاده کنند. 

 دانا آذری افزود: مصوباتی در این خصوص برای استفاده از نمای خاص منطقه وجود دارد در حد سفارش است که حتی المقدور از نماهای منطقه بومی و اسلامی استفاده شود اما الزامی برای جلوگیری از ساخت بنای رومی در پاوه وجود ندارد و این در حالی است که برای استان نیز همین موضوع وجود دارد.

وی گفت: در کارگروه خصوصی طرحی تفصیلی در حال بررسی است اما هنوز ضوابط آن مصوب نشده و به ما ابلاغ نشده است که احتمال دارد در این ضوابط در طرح تفصیلی محدودیت هایی ایجاد شود.

آذری ادامه داد: اما در مجموع این موضوع اگر ابلاغ و مصوب شود بافت منطقه حفظ می شود اما در این صورت ما نیز باید نماهای مشخصی در سنخیت با فرهنگ منطقه را برای جایگزین طرح رومی تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون مردم به صورت سلیقه ای و چشم و هم چشمی این نماها را طراحی کرده اند گفت: از یک طرف این محدودیت ها مصوب نشده و از طرف دیگر این نماهای جایگزین؛ نیز آماده و تعریف نشده است.

آذری گفت: این نماهای رومی چون سازگار با منطقه نیستند مناسب نبوده و ضوابطی هم برای الزام استفاده از دیگر نماها را نیز نداریم.

منبع:مرصادنیوز

درباره نویسنده