پ٫ اردیبهشت ۲۷ام, ۱۴۰۳

واگذاری «خانه تاریخی حکیم» در بهبهان به بخش خصوصی

خانه تاریخی حکیم در شهرستان بهبهان به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد و مرمت آن در دست اقدام است.

کبری ابوعلی دوستدار میراث فرهنگی، با اعلام این خبر به ایسنا، گفت: واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی با هدف حفظ و کاربری مناسب این اماکن تاریخی از رویکردهای اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی برای حفاظت و بهره‌برداری بهینه از این آثار است.

وی خاطرنشان کرد: این بناهای تاریخی فرصتی بی‌نظیر برای توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی استان هستند که با کمک بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند ظرفیت‌های بالقوه این بخش را به فعل تبدیل کنند.

به باور این دوستدار میراث فرهنگی واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی با هدف جذب گردش‌گران و اشتغال‌زایی در کوتاه مدت همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

در بافت قدیمی بهبهان خانه‌های تاریخی بسیاری وجود دارند یا داشته‌اند که ارزش ماندگاری و نگاهداشت به عنوان نمادهای فرهنگی بخشی از تاریخ بهبهان را دارند. خانه آیت‌الله علی بهبهانی، خانه حجازی‌ها، خانه ارجانی و… از دیگر خانه‌های تاریخی این شهرستان هستند.

ابوعلی همچنین گفت: حفاظت از این آثار و نظارت بر نحوه بهره‌برداری آن‌ها پس از واگذاری برعهده اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی است.

خانه تاریخی حکیم در بهبهان از نظر زیبایی و معماری در نوع خود شاهکار است چنان‌که می‌توان گفت از کم‌نظیرترین خانه‌های تاریخی برجای مانده از دوره قاجار است.

این اثر در ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۹۴۶ به‌ مثابه یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ایسنا

درباره نویسنده