پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

هیچ فرهنگ و محیطی را نمی توان بدون هویت تصور کرد

نشست گفت و گوی تخصصی پیرامون هویت در شهرسازی و معماری با محوریت همایش رواق سومین حرم معماری و شهرسازی برگزار شد.

 رئیس علمی کمیته همایش معماری و شهرسازی و عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: همایش رواق سومین حرم به عنوان همایش معماری و شهرسازی در راستای اهداف قوانین و اسناد توسعه پایدار کشور می تواند شناخته شود.

طاهره نصر بیان کرد: در این اسناد و هم براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به شهرسازی ایرانی و اسلامی تاکید شده است.

وی با اشاره به اینکه این همایش و سلسله پنل ها راهکار و راهبرد علمی به مخاطبان می دهد ابراز امیدواری کرد که شورا و شهرداری بتواند از پس آن برآیند و این دستاورد این همایش را در زمینه های مختلف اجرایی پیاده کنند.

نصر بیان کرد: هویت شهری اولین پنلی است که بررسی می شود و هدف آن شنیدن نظرات و راهکارهای مختلف است.

در واقع هویت شناسنامه ای است که برای هر فرد اگهر شهر و اجتماع سلسله مراتبی قائل است و بدون آن فرد تهی است.

رئیس علمی کمیته همایش معماری و شهرسازی  با اشاره به اینکه مقوله هویت بسیار مهم است و ذهن بسیاری از اندیشمندان جهان را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم هویتی که از آن نام برده می شود ایا توانسته است آنطور که باید خود را نشان دهد و آیا می توان این هویت را برای شیراز متصور شد یا نه ؟

به گفته نصر هدف این است که واژه هویت را در شهر ببینیم و به این بیندیشیم که آیا در شیراز توانسته ایم این هویت را قائل شویم یا نه و نقش این هویت را پررنگ ببینیم.

 همایش ها باید برای دستگاه های اجرایی نتایج و محل برنامه ریزی باشد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز  با اشاره به اینکه همایش هایی که برگزار می شود هم­فکری و ارتقا ذهن و فکر افراد است که از توان یکدیگر بهره بگیرند ، عنوان کرد: خروجی همایش ها باید برای دستگاه های اجرایی مثل شهرداری نتایجی داشته باشد که برنامه ریزی های شورا و شهرداری تحت تاثیر قرار دهد و از خروجی این همایش بهره اجرایی ببریم و در عملکرد و خروجی برنامه ها بکار ببریم.

محمود صفایی تصریح کرد: هویت شهری قطعا یک مبحث گسترده و وسیع دارد و هویت شهری  به معنای کالبد شهری است.

وی افزود: هویت هیچ وقت به یک شکل ماندگار نمی شود و به مرور زمان با فرهنگ مردمی تقویت و یا رو به اضمحلال می رود.

صفایی با اشاره به اینکه هویت مانند فرهنگ است و ما هیچ فرهنگ و محیطی را نمی توانیم بدون هویت تصور کنیم، یادآور شد: اما درجاهایی این هویت شاخص می شود و آن را با مشاهیر و شخصیت های مذهبی می شناسند و این باعث می شود که شهر شکل بگیرد و اگر از این پتاسنیل شهر استفاده نشود رو به اضمحلال می رود.

معاون شهردار شیراز گفت: در راستای ارتقا هویت شهری در زمینه های مختلف وظیفه داریم و توسعه شهر، ایجاد محلات و ساختارهای جدید را باید ببینیم که چقدر بر فرهنگ، هویت و کالبد شهر تاثیر خوبی داشته است.

صفایی با اشاره به اینکه امروز باید ببینیم چه هویت جدیدی برای شهر شیراز به لحاظ کالبدی ایجاد کردیم، ابراز کرد: همه ذیل مدخل هستیم و باید دید چه روش ها و کارهایی باید انجام می شد و ندادیم و چه کارهایی باید انجام داد که هویت شهری ارتقا یابد و سطح شیراز را حداقل حفظ کنیم و کاهش ندهیم.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط بین دستگاه فرهنگی و علمی کشور از طریق این همایش ها باید ایجاد شود و ۲ گروه  علمی و اجرایی را به هم گره بزند.

 ارتباط جامعه علمی و اجرایی ضرورت توسعه شهر است

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورا گفت: اهداف شورا در رابطه با تصویب و برگزاری همایش رواق سومین حرم ضمن برگزاری رویداد علمی در حوزه معماری و شهرسازی تلاش داریم که به نوعی بین جامعه علمی و اجرایی و مدیریت شهری ارتباط برقرار شود و نگاه کاربردی ایجاد شود.

غلامعلی ترابی خاطرنشان کرد: از طریق ارتباط جامعه  علمی و اجرایی مباحث علمی که نیاز و ضرورت توسعه شهر است در مدیریت شهری تحقق پیدا می کند

وی با اشاره به اینکه با همکاری و هم افزایی این مهم تحقق یابد و رویداد علمی خوب در شان شیراز برگزار شود، یادآور شد:

اتفاق دیگر این است که در ذیل این همایش مسابقه برگزار شود و اتفاقاتی که در حوزه شهری رخ می دهد به دانشگاه ها ارجاع داده شود و اتفاقاتی که در دانشگاه ها از نظر پژوهش روی نمی دهد در سطح شهر و در پروژه عمرانی و فرهنگی متبلور شود

به گفته ترابی برگزاری همایش در یک روز است و برگزاری پنل های علمی و تخصصی،کارگاه ها و موضوعات مشخص و مسابقه ای نیز برگزار می شود.

وی افزود: پروژه های شهری که براساس افق شیراز ۱۴۰۴ است ارائه شود و براساس آن در دانشگاه ها طرح موضوع  و در ادامه در مرکز پژوهش های شورای شهر موضوع بررسی شود و حرکت خوب و رو به جلویی در شهر شیراز شاهد باشیم

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورا گفت: شهر شیراز باید در خور فرهنگ مردم این شهر و نگینی در ایران و دنیا باشد.

هویت شهر بازگو کننده کارکرد و ساختار آن است

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز گفت: مقوله هویت و پرداختن به آن و اینکه چیکار کنیم که هویتی برای شهر داشته باشیم از مباحثی است که در پنل تخصصی همایش رواق سومین حرم بررسی می شود.

علی شمس الدینی بیان کرد: هویت در شهرشیراز که سلسله تاریخ تمدنی و اجتماعی آن به درازای تمدن ایران و فراتر از آن است نیز از این منظر قابل بررسی است.

 وی افزود: منظر و هویت رابطه متقابل دارند و انچه منظر شهر است هویت آن و بالعکس بررسی می شود و اینکه آیا منظر شهرهای ما توانسته است بازتابی از هویت باشد یا خیر قابل بررسی است.

شمس الدینی با اشاره به اینکه هویت در درون جامعه و بطن آن شکل می­گیرد، خاطرنشان کرد:هویت یک شهر بازگو کننده کارکرد و ساختار آن شهر باید باشد.

ایلنا

درباره نویسنده