ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

همه خدمات شهرسازی تا پایان سال، هوشمند می‌شود

معاون شهردار اصفهان گفت: با استقرار سامانه هوشمند توسعه شهری (سرای ۱۰)، سیستم بر اساس ضوابط مصوب تصمیم‌گیری می‌کند از این رو هرگونه چانه‌زنی و توافق را در حوزه شهرسازی و درآمدی حذف و به نوعی سلیقه‌گرایی با اجرای این سامانه حذف می‌شود.

وحید مهدویان در جلسه معرفی سامانه ثبت درخواست الکترونیکی پروانه ساختمان، اظهار کرد: در سال ۹۳ با توجه به معضلاتی که در حوزه شهرسازی وجود داشت، برنامه‌ریزی شد تا در گام نخست به سمت حذف عملیات دستی و در نهایت شهرسازی الکترونیک حرکت کنیم، بر این اساس سیستم سرای هشت راه‌اندازی شد.

وی افزود: در سال ۹۵ نخستین منطقه شهر اصفهان یعنی منطقه ۱۳ به سیستم سرای هشت مجهز شد تا حوزه شهرسازی این منطقه به صورت الکترونیکی به شهروندان خدمات ارائه کند، به این ترتیب تا سال ۹۷ تمام مناطق پانزده‌گانه شهرداری به این سیستم مجهز و تمام عملیات دستی حذف و به صورت الکترونیکی ارائه شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه فاز دوم این سامانه، هوشمندسازی است، تصریح کرد: پس از یک دوره وقفه سه ساله در مدیریت جدید شهری با حمایت کامل شهردار و مطالبه‌گری اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، فاز دوم این طرح مبنی بر هوشمندسازی را آغاز کردیم، در واقع در این دوره قصد داریم تمام فعالیت‌های الکترونیکی مناطق پانزده‌گانه و ستاد معاونت شهرسازی را به صورت هوشمند ارائه کنیم تا مراجعات حضوری ارباب رجوعان به شهرداری به صورت کلی حذف شود.

وی با بیان اینکه نخستین اقدام برای تحقق هوشمند سازی، اصلاح فرآیندها بود، خاطرنشان کرد: بر این اساس فرایندهای دستی با بکارگیری هوش مصنوعی در نهایت ساده سازی به صورت الکترونیکی و هوشمند ارائه شد.

مهدویان با بیان اینکه تولید این سامانه بر اساس اصلاح فرآیندها با نگاه هوشمندسازی، از بهمن ماه سال گذشته در معاونت شهرسازی آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه یافت، اظهار کرد: پس از تکمیل مراحل تولید، سامانه به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد تا نواقص روند صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی رفع شود.

وی ادامه داد: پس از رفع نواقص در یک بازه زمانی دو ماهه در نهایت اصلاحات انجام و از ابتدای تیرماه سامانه صدور الکترونیکی پروانه ساختمان روی سایت my.isfahan.ir بارگذاری شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در این سامانه کارتابلی در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد که بعد از احراز هویت، شخص به تمام اطلاعات پرونده‌های خود در شهرداری دسترسی می‌یابد، در حقیقت این کارتابل درگاه ورودی هر شهروند به شهرداری اصفهان و شهرسازی در خانه خود است، به طوری که تمام خدمات همچون پایان کار در آینده و ابلاغ‌های ماده ۱۰۰ نیز از این طریق قابل رؤیت است.

وی تاکید کرد: تا پایان شهریورماه و در نهایت نیمه دوم سال جاری، مجوز سفت کاری و پایان کار ساختمان‌ها و همچنین تا پایان سال ۱۴۰۱ همه فعالیت‌هایی که در حوزه شهرسازی و ستادی مناطق به صورت الکترونیکی و حضوری است از طریق این سامانه به صورت خودکار، هوشمند و بدون مراجعه حضوری ارائه شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه در اجرا و استقرار این سامانه همدلی و هماهنگی خوبی در مدیریت شهری وجود داشت، اظهار امیدواری کرد: با همگرایی که در بخش‌های مختلف شهرداری اصفهان ایجاد شده و با همکاری ذی‌نفعان همچون انبوه‌سازان و جامعه مهندسان شاهد خبرهای خوش بیشتری در این حوزه باشیم.

مهدویان با بیان اینکه شهرداری اصفهان با استقرار این سامانه پیشگام در کشور است، گفت: از سازمان نظام مهندسی و انجمن انبوه‌سازان درخواست می‌شود، شرایط را برای آموزش همگانی کارکنان و کارشناسان خود توسط تیم اجرایی شهرداری فراهم کنند.

وی افزود: با راه‌اندازی این سامانه هر آنچه پیش از این تحت عنوان چانه‌زنی، توافق و تعامل بوده است، حذف خواهد شد و تمام امور به صورت هوشمند، خودکار و بدون اعمال سلیقه فردی ارائه می‌شود.

ایمنا

درباره نویسنده