ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

هلی پدهای پایتخت تعیین تکلیف می شوند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تعیین تکلیف هلی پد‌های ساختمان‌های بالای ۴۵ متر پایتخت تا پایان امسال خبرداد.

حمیدرضا صارمی گفت: طبق مصوبه شورای شهر سال ۱۳۸۵، احداث محل بالگرد بر روی ساختمان‌های بالای ۴۵ متر ابلاغ می‌شود و مطابق این بخشنامه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یک الزامی انجام می‌دهد که این ساختمان‌ها حتما باید پد بالگرد را ایجادکنند

وی ادامه داد:، اما بعد از ساخت این هلی پد‌ها، سازمان هواپیمایی کشوری طی مکاتبه‌ای اعلام می‌کند اساسا امکان اعطای گواهینامه و تاییدیه برای فرود بالگرد در این هلی پد‌ها نیست، چون بحث آن‌ها این بود که در هنگام حریق و جریانات ناپایدار، امکانی که بتواند بالگرد به روی ساختمان فرودآید، وجود ندارد.
صارمی افزود: ازطرفی طبق قانون این ساختمان‌ها ملزم به ساخت هلی پد بودند و ازطرف دیگر، سازمان آتش نشانی هنوز بالگردی نداشت که بتواند از این فضا استفاده کند لذا این موضوع باعث شد با همه نهاد‌های ذیربط همچون امنیتی، اورژانس، سازمان هواپیمایی جلسه بگذاریم.
صارمی خاطرنشان کرد: اورژانس تهران معتقد است این هلی پد‌ها برای نجات جان مردم تاثیر فراوانی دارد و ضرورت دارد، اما برخی نهاد‌های امنیتی و سازمان هواپیمایی می‌گویند اساسا این موضوع قابلیت اجرایی ندارد و در واقع، هنوز به یک جمع بندی نرسیده ایم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به اینکه ایا این امکان وجود دارد که ساخت هلی پد حذف شود یاخیر، تصریح کرد: قاعدتا باید یک تصمیم عقلانی در این زمینه گرفته و همه ابعاد باید سنجیده شود. شاید حذف آن ساده باشد، اما در شهر پرترافیکی مانند تهران حذف آن می‌تواند مشکل زا نیز باشد که دراین رابطه باید خوانش آن صورت بگیرد و به یک جمع بندی واحد رسید.
وی افزود: البته شرکت‌های خصوصی هستند که قابلیت تامین بالگرد را دارند و سازمان اورژانس این موضوع را تایید کرده است لذا تاپایان سال ۱۴۰۱ وضعیت هلی پد‌های موجود در شهر تهران تعیین تکلیف می‌شود.
صارمی در پاسخ به تعداد هلی پد‌های پایتخت گفت: در مناطقی همچون ۱، ۲، ۳ و ۲۲ بیشترین ساختمان باارتفاع ۴۵ متر وجوددارد و هزینه ساخت هر هلی پد به طور میانگین متفاوت است.

صداوسیما

درباره نویسنده