پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

هجدهمین دوسالانه معماری ونیز به ایستگاه پایانی رسید/ ایران امسال هم غایب بود!

هجدهمین دوسالانه معماری ونیز با شعار «آزمایشگاه آینده» با جذب بیش از ۸۰۰ هزار نفر بازدیدکننده به کار خود پایان داد.

هجدهمین بینال معماری ونیز در ۲۶ نوامبر به کار خود پایان داد که در مجموع بیش از ۸۰۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کرده و آن را به دومین دوسالانه معماری پربازدید در تاریخ خود تبدیل کردند.

این رویداد که با عنوان «آزمایشگاه آینده» با کیوریتوری لسلی کوکو برگزار شد، برای اولین بار بر قاره آفریقا و جمعیت پراکنده آن تمرکز کرده بود.

امسال موضوعات مختلف و متنوع در هجدهمین دوسالانه معماری ونیز مورد بررسی قرار گرفت. شرکت‌کنندگان به مسائل جهانی مانند استعمارزدایی، مهاجرت، کربن‌زدایی، پایداری، تغییرات آب و هوایی و فناوری اطلاعات پرداختند.

این دوره طیف وسیعی از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است که ۳۸ درصد آن‌ها را دانشجویان و جوانان تشکیل می‌دادند.  ۲۳ درصد عموم مردم و ۷۶ درصد به شکل گروهی از دوسالانه بازدید کردند که اکثریت آن شامل مدارس و دانشگاه‌ها بود. این اعداد بیانگر رویدادی با محوریت انتقال دانش و گردش ایده‌ها است.

در بخش ملی۶۱ کشور با پاویون اختصاصی در این رویداد هنری حضور داشتند و کشور نیجریه برای نخستین بار مهمان دوسالانه معماری ونیز بود و پاناما غرفه مستقل خود داشت. ایران امسال در دوسالانه معماری ونیز غایب بود.

رده سنی این دو سالانه با میانگین سنی ۴۳ سال برای شرکت‌کنندگان و ۳۷ سال برای کیوریتورها کاهش یافته بود که جوان‌ترین آن‌ها ۲۴ سال دارد.

لزلی لوکو، کیوریتور هجدهمین دوسالانه معماری ونیز، گفته است: «برای اولین بار در تاریخ، کانون توجه آفریقا، آن فرهنگ سیال و درهم تنیده مردم آفریقایی تبار که اکنون در سراسر جهان پراکنده‌اند، قرار گرفت.»

۲۷ غرفه در جیادرینی،  ۲۲ غرفه در آرسناله و ۱۴ غرفه در مرکز شهر میزبان بازدیدکنندگان بود. برای اولین بار درمجموعه آرسناله، پروژه‌های ویژه کیوریتورها به اندازه سایر گروه‌ها بزرگ بود. نمایشگاه‌ها، آثار جوانان آفریقایی را به نمایش گذاشتند که مستقیماً با موضوعات دوگانه این نمایشگاه یعنی استعمارزدایی و کربن‌زدایی مرتبط بود.

جایزه معتبر شیر طلایی یک عمر دستاورد در هجدهمین دوسالانه معماری ونیز نیز به دیماس نوکو، هنرمند، طراح و معمار نیجریه‌ای اهدا شد.

پاویون هنرهای کاربردی با همکاری موزه ویکتوریا و آلبرت لندن با نمایشگاه «مدرنیسم گرمسیری: معماری و قدرت در غرب آفریقا» پروژه ویژه هجدهمین دوسالانه معماری ونیز بود. همچنین۹ رویداد جانبی در این دوسالانه برگزار شد.

دو سالانه معماری ونیز، فرصتی ایده‌آل برای معماران و طراحان بود تا با پروژه‌های جدیدی در غرفه‌های مختلف، با مضامین گوناگون آشنا شوند. در این دوره ۲۵۰۰ روزنامه‌نگار رویدادهای مرتبط با دوسالانه را پوشش دادند.

ایلنا

درباره نویسنده