ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

نیاز به انقلاب بزرگ در معماری کنونی کشور

مدیرعامل موزه سینما گفت: امروز نیاز به انقلاب بزرگ و فراگیری در موضوع معماری و در برابر معماری تحمیل شده به جای‌جای کشورمان به‌ویژه شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها داریم.

مجید اسماعیلی روز پنجشنبه-دوازدهم آبان‌‎ماه- در نشستی با عنوان «نبض فرهنگ»، در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان اظهار کرد: معماری کمر ایران را شکسته است. هیچ جای دنیا معماری تا این حد به نابودی کشیده نشده است.

وی خاطر نشان کرد: معماری تاثیر بسیار زیادی روز مردم، تفکر و زندگی روزمره آنها گذاشته و شهرداری موظف است مراقب بخش معماری بیش از هر مقوله دیگری در این سازمان بزرگ و فراگیر مدیریت شهری باشد.

مدیر عامل موزه سینما تاکید کرد: معماری همان اعتقادات و باورهایی است که سال‌ها در افکار مردم نشسته و پس از یک دهه آثار مخرب معماری بی‌برنامه در یک جامعه به منصه ظهور می‌رسد.

وی افزود: هر جای دنیا و در کشور، منطقه، شهر و استانی معماری آن خطه اصالت خود را حفظ کرده آن منطقه از لحاظ خانواده، پیشرفت و توان اقتصادی، توسعه فکری، فرهنگی و هنری وقدرت مدیریت شهری قوی‌تر و پایدارتر بوده و آسیب‌های بسیار کمتری در ابعاد اجتماعی، فرهنگی دیده است.

اسماعیلی تصریح کرد: امروز نیاز به انقلاب بزرگ و فراگیری در موضوع معماری و در برابر معماری تحمیل شده به جای‌جای کشورمان به‌ویژه شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها داریم.

وی با بیان اینکه معماری بر نگاه توحیدی، سبک زندگی و ابعاد فکری، فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار است، با بیان یک نمونه اظهار کرد: درگذشته مرغ و خروس در خانه‌ها نگهداری می‌شد و بچه‌ها بزرگ شدن جوجه‌ها را می‌دیدند و صبر و گذشت زمان، به خوبی برای آنها ملموس و محسوس بود و آن را یاد می‌گرفتند.

اقدام برای تربیت و تولید انسان شریف در جامعه

تهیه کننده و مدیر عامل موزه سینما از مدیران شهری حاضر در این نشست فرهنگی خواست به دنبال تربیت و تولید انسان شریف باشند. انسانی که فقط می‌خورد و تولید نمی‌کند، فرومایه شده و تنبل بار می‌آید.

وی اضافه کرد: در همین سال ۲۰۲۲ میلادی برخی خانوارها در فرانکفورت آلمان گاو در خانه نگهداری می‌کنند و دولت این کشور، ماهانه کمک هزینه خوبی به یورو به آنها می‌پردازد و آنها را تشویق می‌کند، اما آیا در شهرهای بزرگ ایران و اصفهان اینگونه است؟

 

اسماعیلی خاطر نشان کرد: امروز سازه‌های مرتفع و آسمان خراش‌ها، معماری ما را فراگرفته و زندگی اجتماعی را نابوده کرده اما در همین زمان و در شهر ۱۶۰ کیلومتری نیویورک، بیش از ۸۵ درصد مردم روی زمین و در خانه‌های روی سطح زندگی می‌کنند. در توکیو پایتخت ژاپن، ۹۳ درصد مردم روی سطح زندگی می‌کنند و درصد کمی از مردم در آپارتمان‌ها و برج‌ها به سر می‌برند.

وی افزود: معماری با خلق و خو، نگاه توحیدی و سبک زندگی ارتباطی تنگاتنگ دارد.فقط در یک نمونه اگر شما چند ساعت در مسجد گوهرشاد بنشینید، علاوه بر اینکه از فضای آن لذت می‌برید و آرامش می‌گیرید، خسته هم نمی‌شوید و این نشان از اهمیت معماری ایرانی و اسلامی است.

تهیه کننده و مدیرعامل موزه سینما گفت: سازه‌های خشن، شکسته و بی روحی که این سال‌ها در کشورمان ساخته شده، بر روی کارایی کارمندان و کارکنان در همه بخش‌ها تاثیر خود را گذاشته و باید به سرعت برای این موارد فکر و چاره جویی شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در آستانه یک تحول بزرگ جهانی هستیم، اظهار کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری باید به موضوع کنترل یادگری توجه کرد. این مهم از کنترل خانواده، جامعه و حاکمیت خارج شده یا در بخش‌هایی در حال خارج شدن است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه بچه‌های امروز جریان و سونامی را رقم خواهند زد که نمی‌دانیم چیست و چه ابعادی دارد، تصریح کرد: وقتی که نظام ارجاع این نسل عوض شده، یعنی مدیریت ما بر این نسل از بین رفته و کنترلی در کار نیست. در گذشته شهر دروازه داشت، محله گذر و آغاز و پایان داشت و خانه‌ها حریم و حرمت داشتند، اما امروز هیچ محدوده ای در باور و ذهن نسل نو متصور نیست.

وی تاکید کرد: این اتفاق باعث می‌شود زمانی که دانایی می‌خواهد توسط محله‌ها، شهرها و خانواده‌ها وارد شود باید از یک ایست و بازرسی عبور می‌کرده، اما امروزه از هیچکدام از این ایست و بازرسی‌ها خبری نیست و به‌راحتی هر چیزی وارد ذهن بچه‌ها و نسل جدید می‌شود.

مدیرعامل موزه سینما افزود: جریان‌های بزرگ فکری دنیا به راحتی وارد ذهن فرزندان ما می‌شوند؛ اگر توانمندسازی نشده باشند با مشکلات و آسیب‌های جدی روبه‌رو خواهیم شد که بخشی از آن را امروزه مشاهده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اگر نتوانیم نسلی کنش‌گر و نقش‌آفرین داشته باشیم، فرزندانی منفعل یا ساکت خواهیم داشت که همان جریان‌های فکری به‌راحتی روی آنها تاثیر می‌گذارنn.

اسماعیلی جاهلیت مدرن را جامعه‌ای دانست که آدم های آن در نادانی مفرط به سر می‌برند و ادامه داد: در طول تاریخ بشریت، این حجم از دانایی ارزان، سریع و در دسترس، در اختیار بشر نبوده اما به عینه شاهد هستیم که افراد نمی‌دانند که نمی‌دانند، این شبیه فردی است که گرسنه است اما غذا نمی‌خورد و اقدامی نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه بهترین شیوه توزیع دانش و اطلاعات در آمریکا شکل می گیرد، اظهار کرد: در این کشور، از همان دوران مدرسه افراد هرآنچه را که باید به خوبی می آموزند، و زمانی که حساسیت دانایی زیاد باشد مدیریت افراد بر یکدیگر راحت تر است و انسان‌ها در جامعه به همدیگر آسیب نمی رسانند.

آسیب‌های غلبه دانایی خنثی بر دانایی مفید

مدیر عامل موزه سینما با اشاره به وجود سه مدل دانایی از جمله دانایی مفید، دانایی مضر و دانایی میان این دو مدل اخیر، خاطر نشان کرد: آنچه باعث می‌شود وارد جاهیت مدرن شویم، غلبه دانایی نوع سوم، یعنی دانایی خنثی بر دانایی‌های مفید و در واقع در اولویت قرار گرفتن دانایی خنثی بر دانایی مفید است.

وی تاکید کرد: امروزه بچه‌های ما در دنیایی زیست می‌کنند که اولویت آنها همان مدل و جریان فکری خنثی است، از همین رو دانایی مفیدی در ذهن آنها شکل نمی‌گیرد و به منصه ظهور نمی‌رسد.

به گفته اسماعیلی، خودنگهداری و امتناع اختیاری را باید از همان دوران طفولیت به بچه ها یاد داد تا این وارد ذهن نسل جدید شده و تثبیت شود.

وی سپس به موضوع سواد رسانه‌ای و اهمیت آن اشاره کرد و افزود: اینکه چه اطلاعاتی را از چه منبعی و از چه شخص یا جریانی دریافت کنید و اینکه هر چیزی را مصرف نکنید و گوش ندهید همان سواد رسانه‌ای است که در کشوری مانند فرانسه به خوبی می‌توان در بین مردم مشاهده کرد.

تهیه کننده سینمای ایران از مدیران شهری خواست از کار و اقدامی که مستقیم به موضوعی بپردازد امتناع کنند، چرا این شیوه پیام رسانی در دنیا منسوخ شده و باید به دنبال روش‌های غیر مستقیم و نوین در این عرصه بود.

سلسه رویدادهای «نبض فرهنگ» در نشست چهارم با موضوع «علل پیام ناپذیری مخاطب» و «ایده‌هایی برای بازنگری در زندگی فرهنگی شهر» با حضور مدیران و کارشناسان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و دیگر واحدهای مرتبط در محل کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

ایمنا

درباره نویسنده