پ٫ اردیبهشت ۲۷ام, ۱۴۰۳

نگاه گردشگران خارجی به معماری ایرانی اسلامی معطوف است

عضو شورای سیاست‌گذاری انجمن هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی گفت: هنر، بهترین راه انتقال مفاهیم فرهنگی است به طوری که نقش‌ها و طرح‌های ایرانی، اسلامی در مکان‌های مذهبی و مقدس، نگاه گردشگران خارجی را به خود معطوف کرده است.

حامد مغروری، امروز(جمعه، ۲۳ دی) در آیین پایانی نخستین رویداد هنری شهید اردهال اظهار کرد: هنرمندان و استادکاران پیشین با بهره‌گیری از طرح‌های ایرانی اسلامی در مکان‌های مذهبی آثار ارزشمندی خلق کرده‌اند به گونه‌ای که برخی گردشگران که صاحب مکان را نمی شناسند اما برای این معماری و طرح‌های منحصر بفرد در این مکان حضور می‌یابند.

وی افزود: هنرمندان به علت عشق و ارادتشان به خاندان امامان معصوم(ع) همواره تلاش می‌کنند آثارشان را در این بناها با تمام هنر، خلوص، و داشته‌های خود به بهترین شکل ممکن و برای تبرک و رایگان ارائه کنند.

به گزارش ایسنا، این عضو شورای سیاست‌گذاری انجمن هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های هنری از جمله رویداد هنری شهید اردهال نیز در راستای آموزه‌ها و گام‌هایی است که پیشینیان برای حفط معماری تاریخی این بناهای مذهبی و مکان‌های مقدس برداشته‌اند.

مغروری، برگزاری رویداد شهید اردهال را ادای دِین هنرمندان به این آستان مقدس دانست و گفت: هنرمندان امروزی به‌عنوان ادامه دهندگان هنرمندان پیشنین با ادای دِین خود برای این بنای مقدس نقش‌آفرینی کنند و می‌توان از آرایه‌های معماری که در این فضا کار شده، بهره‌گیری کرد.

وی تاکید کرد: هنر باید اثرگذار باشد. اگر هنرمند بتواند با تولید اثر هنری و تکنیکی قابل قبول توجه همگان را به خود جلب کند، مردم به دنبال ریشه هنر می‌روند، اما اگر هنر تاثیرگذار نباشد، پیشنیه طرح و محتوا زیاد مهم نیست. 

عضو شورای سیاست‌گذاری انجمن هنرهای تجسمی انقلاب افزود: طرح هنرمند باید هم به لحاظ تکنیکی و فنی و هم از نظر اعتقادی به درجه‌ای برسد که خلق آن اثر، در جامعه تاثیرگذار باشد.

مغروری تصریح کرد: کاشان پس از مشهد و قم، سومین مکان برای برگزاری کارگاه‌های گرافیک با محوریت مکان مذهبی است که هنرمندان بر اساس نقوش و آرایه‌های معماری آن فضاها، به خلق اثر هنری پرداخته‌اند.

نخستین دوره رویداد ملی شهید اردهال به همت حوزه هنری کاشان سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کاشان، اداره تبلیغات اسلامی، امامزاده علی ابن باقر علیه السلام و دانشگاه آزاد اسلامی کاشان از ۲۰ تا ۲۳ دی‌ماه در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان با حضور ۴۰ هنرمند در رشته‌های طراحی پوستر، کتیبه نگاری، تایپوگرافی و نقاشی خط برگزار شد.

ایسنا

درباره نویسنده