ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

نگاهی به معماری خانه‌ مشروطیت اصفهان

قدمت خانه‌ مشروطیت اصفهان که با نام خانه‌ی آقا‌ نورالله نجفی اصفهانی هم شهرت دارد به عصر قاجار بر می‌گردد. آقا‌ نورالله نقش مهمی در دوران مشروطه داشته و این مکان نیز حکم مجلس آن دوران را داشته است.

رجال سیاسی، علما و آزادی‌خواهان در این خانه جمع می‌شدند تا درباره مشروطیت و امور مدنی و… مشورت داشته باشند. خانه مشروطه به سبب اهمیت تاریخی، فرهنگی و سیاسی‌ به عنوان یک موزه شناخته شده است و می‌توان گفت که این موزه به دوران مشروطیت اختصاص یافته است. خانه مشروطه از حیث معماری و هنر استادانش در چشم‌نوازی و تسخیر دل‌ها دست کمی از بقیه خانه‌های تاریخی شهر اصفهان ندارد.

شیشه‌کاری‌های ارسی‌های پنج لنگه، گچ بری های استادانه، درهای نفیس و نقاشی‌های شیر و شکر در زیبایی و چشم‌نوازی این خانه نقش بزرگی دارند. این خانه دارای ۲ شاه نشین، ۲ حیاط اندرونی و بیرونی و ۱۲ اتاق است. اگر نگاهی به تصاویر خانه مشروطه بیاندازید از همه بیش‌تر جذب رقص نور شیشه‌های رنگی می‌شوید که داخل خانه را شبیه به دنیای رنگارنگ و متفاوتی کرده است. این خانه به ثبت ملی رسیده و هم اکنون به موزه‌ای برای نمایش وقایع دوران مشروطیت تبدیل شده است.

ایکنا

درباره نویسنده