پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

نگاهی به خانه‌ی افتخارالاسلام بروجرد

زندگی در خانه های مدرن و امروزی و غرق شدن در روزمرگی های زندگی ماشینی گاهی آدم ها را دچار یکنواختی می کند . این طور وقت ها می شود به خانه های قدیمی و تاریخی رفت و غرق در ظرافت معماری یادگاران نیاکان به دل تاریخ سفر کرد یکی از خانه های پرخاطره خانه‌ی افتخارالاسلام بروجرد است.

 در شهرهای مختلف ایران خانه های تاریخی یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری هر شهر به شمار می آیند. این خانه مانند بسیار از دیگر خانه های تاریخی ایران در زمان حکومت قاجاریان ساخته شده و از آن زمان به یادگار مانده است. معماری خاص و تحسین برانگیز این خانه آن را در فهرست آثار ملی ایران جا داده است.

این خانه روزگارانی متعلق به یکی از روحانیون خانواده سادات طباطبائی بود که حاج افتخار الاسلام نبوی طباطبایی نام داشت. این خانه در کوچه معروف به حاج افتخار در محله صوفیان قرار دارد که در زمان خود یکی از بزرگ ترین خانه ‌های مسکونی شهر محسوب می شد و در حال حاضر از زیبا ترین خانه های تاریخی در شهر بروجرد است.

این بنا در اوایل قاجاریه ساخته شده و دارای یک ورودی با سردری بزرگ و زیباست. در دولنگه‌ی چوبی بر آن نصب شده ‌است که پس از گذر از فضای هشتی به حیاط خانه راه پیدا می‌کند.حیاط خانه ازسه طرف با فضاهای معماری و از سمت باختر (غرب) با دیوار بزرگ و قطور محصور است که با طاق‌نماهای نیم‌دایره کوچک و بزرگ و تزیینات زیبای آجرکاری و کاشی معرق نماسازی شده‌ است.

خانه‌ی افتخارالاسلام بروجرد

 

ساختمان اصلی عمارت در سمت شمال حیاط جای دارد. این بخش در دو طبقه ساخته شده که در نمای بیرونی با دو پلکان قرینه به سه بخش تقسیم شده ‌است.
اشکوب (طبقه) زیرین سازه دو اتاق بزرگ سه دری قرینه در دو سوی پلکان با پوشش سقف طاق آهنگ، دو اتاق کوچک در زیر پله و یک تالار پنج دری در قسمت میانی را در بر می‌گیرد. این تالار از یک تالار در جلو و یک پس تالار در پشت آن تشکیل شده ‌است.

 

را ه ورود به اشکوب بالا از دو پلکان آجری قرینه است که نمای فوقانی آن‌ها با کاشی‌های زیبای معرق و خشتی مزین شده‌ است. طبقه‌ی بالا نیز همانند پایین دو اتاق قرینه در طرفین ورودی دارد و اروسی سه دری مشرف به حیاط بر آن است.دواتاق کوچک دیگر روبه‌روی پلکان ورودی قرار دارد و در بخش میانی اروسی هفت‌دری بزرگی نصب شده که در پشت آن تالار و پس تالار بزرگی قرار دارد. بر بدنه‌ی دیوار و و بر قاب‌بندی‌های زیر سقف آن نقاشی‌های دیواری متنوع و زیبایی نقش بسته‌است.

سراسر بخش شرقی حیاط با اتاق‌ها و فضاهایی متنوع معماری پوشیده‌است و حمامی زیبایی در انتهای جنوب شرقی آن قرار دارد. حمام همامند دیگر حمام‌های سنتی دربردارنده‌ی بخش‌های گوناگون از جمله سربینه و گرمینه است.

در سمت شمال خاوری (شرقی) عمارت فضایی باعنوان حیاط خلوت وجود دارد که راه ورود به آن از طریق دالانی از سمت حیاط است. این بخش نیز در دو اشکوب دربردارنده‌ی فضاهای گوناگونی است. سمت جنوب حیاط خلوت مطبخ‌خانه قرار دارد. مطبخ‌خانه فضایی است بزرگ با پوشش سقف طاق و تویزه که از سه بخش انبار هیزم، تنور جهت پخت نان و قسمتی که برای پخت و پز ازآن استفاده می‌شود تشکیل شده‌است.

خانه‌ی افتخارالاسلام بروجرد

شهرستان بروجرد یکی از شهرستان های استان لرستان و از قدمت بالایی برخوردار است و مرکز این شهرستان نیز بروجرد نام دارد. شهرستان بروجرد از شمال به شهر های ملایر و نهاوند در استان همدان، از شرق به شهرستان شازند در استان مرکزی، از جنوب به شهرستان درود و از غرب به شهرستان های خرم آباد و دلفان محدود می شود.

راه های دسترسی به خانه افتخار الاسلام

اگر می خواهید به دیدن این خانه بروید باید خود را به خیابان صفا، کوچه هلال احمر، کوچه آقا احمدی در بروجرد برسانید. از آنجایی که خانه درون شهر قرار دارد پس دسترسی به آن نیز راحت است و می توانید با کلیه وسایل حمل و نقل عمومی درون شهری به سمت آن بروید.

بازدید از خانه افتخار الاسلام

برای بازدید از آن هزینه کمی باید پرداخت کنید که صرف نگهداری از خانه می شود، توجه داشته باشید که فقط در ساعات خاصی می توانید به داخل این خانه بروید و در روزهای تعطیل نیز بسته است.

توریسم آنلاین

درباره نویسنده