پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

نگاهی به جاذبه های معماری کیش

کیش و جاذبه‌های آن برای بسیاری از مردم جهان شناخته‌شده هستند. در این‌مقاله قصد داریم تا حدی شما را با آثار بی‌نظیر معماری جزیره کیش آشنا کنیم.

اگر کمی درباره نقاط گردشگری ایران تحقیق کرده باشید، بدون‌شک با کیش آشنا هستید. جزیره کیش با وجود جاذبه‌های فراوان تفریحی، طبیعی، مصنوعی، تاریخی و فرهنگی هر‌ساله میزبان مسافران بسیاری از داخل و خارج کشور است. معماری فوق‌العاده زیبای جزیره نیز باعث شده علاقه‌مندان زیادی در این‌حوزه، کیش را برای سفر‌های خود انتخاب کنند.

در ادامه این‌مطلب می‌خواهیم اطلاعاتی را در زمینه گردشگری و بازدید از آثار معماری جزیره در اختیار شما قرار دهیم. اگر برای اهدافی مانند تفریح به کیش سفر می‌کنید و تا‌به‌حال به دیدن آثار قدیمی علاقه زیادی نداشته‌اید، بهتر است این مطلب را کامل مطالعه کنید، تا دیدنی‌های شگفت‌انگیز جزیره را از دست ندهید.

معماری در کیش

همان‌طور که می‌دانید یکی از شاخص‌هایی که تاریخ و فرهنگ منطقه را نشان می‌دهد، معماری آن است. شاید جالب باشد بدانید بسیاری از کشورها با ایجاد برخی سازه‌های معماری مدرن یا حتی کپی‌برداری از جاذبه‌های معماری برخی شهر‌های قدیمی توانسته‌اند مسافران و گردشگران بسیاری از نقاط مختلف جهان جذب کنند. از همین رو کیش با داشتن تاریخ و فرهنگی غنی، پتانسیل این را دارد که به قطبی برای گردشگری در منطقه و جهان تبدیل شود. معماری کیش دیدنی است و بخش‌هایی از آن را فقط در کیش زیبا می‌توان دید.

معماری بنا‌ها در کیش به چهار دسته تقسیم می‌شود. بنا‌های جزیره به شکل سازمان‌یافته‌ای هستند که در ادامه درباره آن‌ها مطالب بیشتری را بیان می‌کنیم.

12

معماری دوران قبل از توسعه کیش

بیشتر بنا‌هایی که در این‌دسته قرار دارند، در بافت روستایی جزیره هستند. شکل کلی آن‌ها طراحی ساده با حیاطی در مرکز بنا را نشان می‌دهد. بیشتر مساجد در جزیره کیش از این‌نوع طراحی برخوردار هستند. اگر دوست دارید این‌دسته از بنا‌ها را مشاهده کنید، حتما سری به روستای باغو کیش بزنید. 

معماری معاصر کیش

ساختمان‌ها و بنا‌های دوره معاصر بین سال‌های ۱۳۴۰ و ۵۰ شمسی ساخته شده‌اند. این‌موارد از مواد و مصالح جدید استفاده کرده‌اند و از طراحی مدرن برای ساخت آن‌ها کمک گرفته شده است. ویلا‌های تاپ رز، ارم، دلفین و آبادگران از نمونه‌هایی هستند که برای این‌معماری می‌توان مثال زد. سال‌های این‌دوره سال‌هایی هستند که طرح توسعه کیش به‌عنوان مقصد گردشگری خاورمیانه مطرح و آغاز شد.

ساختمان‌های بعد از دهه ۵۰

بعد از سال ۱۳۵۰ شمسی و به‌خصوص بعد از انقلاب اسلامی ساختمان‌های جدیدی با هدف جذب گردشگر داخلی در کیش ساخته شدند. بازارها در قسمت مرکزی جزیره با شکل جدید و نما‌های شیشه‌ای بنا شدند. اگر بخواهیم نمونه‌هایی را برای این‌دوره نام ببریم، کافی است توجه شما را به بسیاری از مراکز تفریحی مدرن در جزیره جلب کنیم. ساختمان‌های جزیره کیش که طرح‌های ناهماهنگی دارند، در این‌دوره ساخته شده‌اند.

ساخت برج‌ها در نوار ساحلی جزیره

به‌عنوان دسته آخر باید به برج‌ها، مراکز خرید و ویلا‌هایی اشاره کنیم که به روش‌های مختلف غربی، رومی و یونانی ساخته شده‌‌اند. هتل ترنج مثال خوبی برای این‌دسته است که در ساحل جزیره قرار دارد.

پایاب کیش

یکی از گنجینه‌های تاریخی جزیره، پایاب کیش است. پایاب کیش که قدمتی دوهزارساله دارد، کانال یا دهلیزی با شیب تند در‌کنار چاه و قنات است. پایاب کیش رستوران و چایخانه زیبایی هم دارد که فرصت بی‌نظیری برای استراحت مسافران در دل زیبایی‌هایی جزیره است.

قلعه جنی کیش

قلعه جنی کیش در گذشته محل خدمت سربازان و پاسگاه بوده است. داستان‌های ترسناک زیادی برای قلعه روایت شده که شاید دوست داشته باشید قلعه را از نزدیک مشاهده کنید.

دیگر دیدنی‌های کیش

اگر بخواهیم دیدنی‌های کیش را نام ببریم باید مقاله طولانی و کاملی را به این‌موضوع اختصاص دهیم. بهتر است در برنامه‌ریزی‌های سفر خود به کیش به همه جنبه‌ها دقت کنید و برای آن‌ها تحقیق کنید.

از دیگر دیدنی‌های جزیره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شهر زیر‌زمینی کاریز کیش
  • شهر باستانی حریره کیش
  • خانه اعیانی کیش
  • خانه مردم‌شناسی بومیان کیش
  • آب‌انبار دوقلو کیش
  • روستای باغو کیش
  • دره پرتغالی‌های کیش

ایلنا

درباره نویسنده