پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

نگاهی به بنای قلعه بارجین میبد

قلعه بارجین میبد یکی از آثار معماری بازمانده از دوره قاجار در شهرستان میبد است که در عین زیبایی یک دژ محکم در برابر حمله دشمن بوده است.

این قلعه که در بارجین میبد واقع شده، بنا به دستور اربابان زرتشتی بنا شده و کاربردی این آن پناه گرفتن در مواقع ناامنی و خطر بوده است. قلعه بارجین میبد در یک ملک خصوصی قرار دارد و آنطور که اهالی گفتند، وجه تسمیه بارجین از نام بانی زرتشتی آن گرفته شده است. این قلعه معماری منحصربه‌‌فردی دارد و رازهای زیادی را در دل خود جای داده است.

قلعه بارجین میبد

قلعه بارجین مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان میبد، روستای بارجین واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۵۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.این قلعه در یکی از آبادی‌های حوزه شرقی میبد واقع شده و مردم این منطقه در دوران قاجار هنگام جنگ و حملات دشمنان به قعله بارجین پناه می‌بردند و به این شکل خود را در برابر دشمنان ایمن نگه می‌داشتند.

مصالح اصلی به کار رفته در این بنا عمدتاً خشت و گل است ولی در بعضی از جاهای این قلعه از بتن محکمی‌بنام ساروج که ترکیبی از سفیده تخم مرغ، آهک و خاکستر است، استفاده شده است.قلعه باستانی بارجین در دو طبقه ساخته شده و از چهار برج ساده در چهار گوشه و یک درب ورودی در قسمت شمال تشکیل می‌شود. در قسمت بالای درب ورودی این قلعه، یک اتاق قرار گرفته که مخصوص ارباب قلعه بوده است. ر این قلعه اتاق‌ها برای افراد خاص، مشخص و معین بودند و هر شخص نسبت به جایگاه و شان و منزلتی که داشته، در یکی از این اتاق‌ها اسکان داده می‌شده است.

قلعه بارجین میبد

مساحت این قلعه حدود ۱۰ هزار متر مربع، در دو طبقه و دارای چهار برج در چهار گوشه آن است و یک در ورودی نیز در شمال قلعه قرار دارد. پلان این قلعه به صورت حیاط مرکزی است که اتاق ‎‌ها در اطراف این حیاط واقع شده، در طبقه اول، اتاق‌ها به صورت طاق ضربی و در طبقه دوم به صورت فیل پوش ساخته شده است.این قلعه محل گذر آب قناتی به نام بانی آن بوده که قلعه را مشرب می‌‎‎ کرده است.بهترین زمان برای رفتن به میبد و بازدید از قلعه باستانی بارجین، اوایل فصل بهار و فصل پاییز محسوب می‌شود.

سیران

درباره نویسنده