پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

نگاهی به اعجاب انگیزترین طرح شهرسازی در مرکز اروپا

در مهم‌ترین منطقه تجاری آمستردام هلند مجموعه مسکونی، اداری و تجاری «دره» به عنوان یکی از نوین ترین طرح‌های شهرسازی خودنمایی می‌کند. این مجموعه قلب بافت تجاری منطقه «زویداس» را تبدیل به منطقه مسکونی با حفظ فضای سبز و منظر مناسب شهری کرده است.

دفتر معماری هلندی «ام وی آر دی وی» ( MVRDV) از تصاویر جدیدی از «دره»، که مجموعه‌ای دارای کاربری مختلط به مساحت ۷۵ هزار متر مربع در «زویداس» (zuidas)، منطقه تجاری مرکزی آمستردام،است رونمایی کرده است. طرح مجموعه «دره» برنده مسابقه  املاک و مستغلات «او وی جی» ( OVG) و توسط شهرداری آمستردام در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک پروژه شهری انتخاب شد و ساخت آن در اوت ۲۰۱۷ را آغاز کردند. این طرح شامل سه برج‌ غیر همسطح پلکانی دارای تراس سبز است. مجموعه «دره» که برای تکمیل در سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده بود، شامل آپارتمان‌ها، ادارات و پارکینگ زیرزمینی و انواع مختلف فروشگاه‌ها و امکانات فرهنگی است.
 

نگاهی به اعجاب انگیزترین طرح شهرسازی در مرکز اروپا | ساختمان‌هایی با معماری متفاوت و سبز

به گزارش دیزاین بوم، مجموعه «دره» در شرکت «ام وی آر دی وی» با استفاده از ابزارهای دیجیتال سفارشی طراحی شده است. برای طراحی این مجموعه از ابزاری برای اطمینان از دریافت نور کافی خورشید در هر ساختمان و بهره بردن از منظر شهری در آن استفاده شده است. از برنامه‌ای دیگر نیز برای طراحی «الگوی ظاهرا تصادفی استفاده از بیش از ۴۰ هزار کاشی سنگی با اندازه‌های مختلف در نمای این سه ساختمان»، استفاده شده است.

منطقه «زویداس» آمستردام یک مرکز تجاری مهم بین المللی فاقد محله‌های مسکونی است. بر اساس طرح «دره» از تعداد زیادی از ساکنان استقبال می‌شود و با در نظر گرفتن امکانات اضافی برای یک دهه آینده،  منطقه‌ای تجاری مهم در آمستردام را به به یک محله شهری قابل سکونت و کامل‌تر تبدیل کرده است.
 

نگاهی به اعجاب انگیزترین طرح شهرسازی در مرکز اروپا | ساختمان‌هایی با معماری متفاوت و سبز

 

در این پروژه ساخت سه ساختمان در ارتفاع‌های مختلف، تعریف شده بود، بلندترین این ساختمان‌ها ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. در بالاترین طبقات این مجموعه دید افق آسمان در دسترس عموم است و مناظری پانورامایی از آمستردام به ساکنان ارائه می‌شود. این مجموعه شامل ۱۹۶ آپارتمان، ۷ طبقه اداری، یک پارکینگ سه طبقه و امکانات مختلف خرده فروشی و فرهنگی است.
 

نگاهی به اعجاب انگیزترین طرح شهرسازی در مرکز اروپا | ساختمان‌هایی با معماری متفاوت و سبز

یک مسیر عابر پیاده از میان فضاهای متعلق به فروشگاه‌ها، تراس‌ها و باغ‌های پشت بام ساختمان‌ها می‌گذرد و به یک منطقه «دره» مرکزی منتهی می‌شود که در سطوح ۴ و ۵ اطراف برج مرکزی قرار دارد. این «دره» عمومی به عنوان عنصر عمومی اصلی پروژه عمل می‌کند. معماران این پروژه با معمار «نما و منظره»، پیت اودولف، در تزئین پوشش گیاهی سرسبز، این مجموعه همکاری کرده‌اند. این مجموعه ظاهری سبز در تمام طول سال ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از اجزای اصلی پروژه، بخش موسوم به «غار» است، یک فضای داخلی بزرگ، که به طور کامل با سنگ طبیعی پوشیده شده و توسط دو نورگیر بزرگ که مانند حوضچه‌های پر از آب، نور را به  قسمت فوقانی «دره» منعکس می‌کنند، روشن می‌شود. این قسمت از طبقه همکف، از طریق ۲ پله بزرگ، در دسترس عموم  است. قسمت موسوم به عنوان یک اتاق نشیمن برای ساکنان و هم به عنوان یک سرسرای بزرگ برای همه فعالیت‌های دیگر در مجموعه دره عمل می‌کند.

همشهری آنلاین

درباره نویسنده