د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

نکات مهم برای طراحی معماری باغ نهال میوه

کشاورزان باید با مفهوم طراحی باغ درختان میوه آشنا شوند؛ بسیاری از کشاورزان هزینه کردن برای طراحی باغ میوه را یک هزینه اضافی و گزاف می‌دانند در حالی که هدف اصلی از این عملیات به کارگیری تمامی پتانسیل باغ میوه برای تولید محصولات بیشتر و کسب درآمد بیشتر است، در طراحی باغ درخشان میوه حتی یک متر از زمین شما پرت نشده و نهایت بهره‌وری از باغ انجام می‌شود.

آشنایی با نکات مهم برای طراحی معماری باغ نهال میوه برای یک کشاورز حیاتی و مهم است، توجه داشته باشید هرچه طراحی معماری باغ نهال میوه مدرن و تجاری باشد به همان اندازه باغدار در مدت زمان طولانی می‌تواند کسب درآمد اقتصادی و مقرون به صرفه داشته باشد؛ یک مهندس برای طراحی معماری باغ میوه احتیاج به اطلاعات زیر دارد:

  1. حتماً مساحت باغ را به طور دقیق به دست بیاورید، طراحی معماری باغ کوچک با باغ‌های بزرگ کاملاً متفاوت است.
  2. یک کشاورز باید با اکوسیستم جغرافیایی منطقه خود آشنا باشد علاوه بر تجربه شخصی کشاورز از اکوسیستم منطقه حتماً از سازمان‌های معتبر مانند سازمان هواشناسی میزان بارش باران، دمای گرم و سرد را به دست آورده و از سازمان‌های شهرداری نیز مختصات باغ را دریافت و شیب زمین را مشخص کنید.
  3. در صورت استفاده از تجهیزات نوین باغداری حتماً مکان آنها را در نقشه مشخص کنید.
  4. با توجه به نیاز منطقه و شرایط محیطی بهترین نهال سودده را انتخاب کنید، خرید نهال سازگار برای کشاورزان مهم است.
  5. محل کشت‌ میوه را در باغ مشخص کنید اگر نهالی میده احتیاج به رقم گرده افشان دارد محل آن را نیز مشخص کنید.

طراحی باغ درختان میوه

کشاورزان باید با مفهوم طراحی باغ درختان میوه آشنا شوند؛ بسیاری از کشاورزان هزینه کردن برای طراحی باغ میوه را یک هزینه اضافی و گزاف می‌دانند در حالی که هدف اصلی از این عملیات به کارگیری تمامی پتانسیل باغ میوه برای تولید محصولات بیشتر و کسب درآمد بیشتر است، در طراحی باغ درخشان میوه حتی یک متر از زمین شما پرت نشده و نهایت بهره‌وری از باغ انجام می‌شود؛ نکات طلایی برای این فرایند عبارتند از:

  • مشخص کردن هدف از احداث باغ میوه: گاهی کشاورزان برای تفنن باغ میوه را راه اندازی می‌کنند، ولی در اکثر مواقع هدف باغداران ایجاد اشتغال زایی و کسب درآمد بالا و طولانی مدت هست.
  • برنامه‌ریزی صحیح برای طی کردن تمامی مراحل راه اندازی باغ میوه
  • شناختن نهال‌های سازگار و پرسود در منطقه؛ تا بر اساس آن بتوانند محل گودال‌ها را مشخص کنند؛ فراموش نکنید کشور ایران یک منطقه ۴ فصل بوده و تنوع نهال در کشور زیاد هست، در این مرحله خرید نهال را باید از نهال‌ستان‌های معتبر انجام داد.
  • باز هم تاکید می‌کنیم متراژ و مساحت باغ تاثیر بسزایی در فرایند طراحی باغ میوه دارد.

طراحی باغ میوه ۱۰۰۰متری

برای طراحی باغ میوه ۱۰۰۰متری شما باید سه نکته را ملاک خود قرار دهید:

✓ از آنجایی که مساحت باغ بسیار کوچک بوده بهتر است درختان پایه کوتاه را انتخاب کنید تا فاصله کاشت آنها کمتر بوده و شما تعداد بیشتری نهال میوه‌ را در یک هکتار زمین جای دهید.

✓نکته دوم که کارشناسان نهالستان به هنگام فروش نهال بر آن تاکید می‌کنند ارزش ریالی محصول تولیدی است؛ هرچه ارزش ریالی میوه تولیدی بالا بوده و تناژ تولید میوه نیز افزایش پیدا کند به همان اندازه درآمد کشاورز اقتصادی خواهد بود.

✓اما نکته سوم که حائز اهمیت بوده خاک باغ است، هرچه باغ کوچک‌تر باشد به خاک‌های مغذی بیشتر احتیاج دارند، اساس و پایه خاک باید به اندازه‌ای مغذی باشد تا بتواند این تعداد نهال میوه را تغذیه کرده و دچار مشکل نشود، بنابراین کشاورز  قبل از خرید نهال حاصل خاک باغ را بررسی کند.

عملکرد محصولات کشاورزی در هکتار

کشاورزان برای افزایش عملکرد محصولات کشاورزی در هکتار باید از روش‌های جدید تحلیل و مدل‌های کامپیوتری استفاده کرد، همچنین با روش‌های نوین باغداری و کشاورزی آشنا شده همچنین انواع نهال مدرن و ژنوتیپ را شناسایی کنند، از موارد تاثیرگذار در این عملکرد می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • شبکه‌های آبیاری باغات خود را به خوبی بشناسید، استفاده از تجهیزات آبیاری تا حد زیادی کیفیت و کمیت بار درختان را افزایش می‌دهد.
  • زهکشی خاک باغ تاثیر بسزایی در میزان باروری درختان دارد.
  • از دیگر موارد تاثیرگذار بر عملکرد محصولات کشاورزی در هکتار باید به میزان باروری درختان اشاره کنیم خرید نهال پیوندی و اصلاح شده با قدرت باروری بالا به نفع کشاورزان و باغداران خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با این فرایند توصیه می‌کنیم به سایت تخصصی paliznahal.ir مراجعه کرده و با کارشناسان نهالستان در ارتباط باشید، تا آنها اطلاعات علمی و پژوهشی بیشتری در اختیار شما قرار دهند.

منظور از الگوی کشت چیست؟

منظور از الگوی کشت چیست؟ این اطلاعات چرا برای کشاورز لازم است؛ گاهی اتفاق می‌افتد کشاورز باغ تجاری و مدرن خود را با رعایت تمامی قانون و مقررات راه‌اندازی کرده حتی خرید نهال میوه نیز بر پایه اصلاح شده و ژنوتیپ بوده، ولی بدون هیچ دلیلی باردهی اولیه باغ به تاخیر افتاده یا سرعت رشد درختان تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

با کمی مطالعه تاریخچه باغ مذکور خواهید فهمید، قبلاً در این باغ درختانی کاشته شده که گازها و سمومی را در خاک رهاسازی کرده و این سموم بر رشد نهال‌های بعدی تاثیر گذاشته است؛ به همین خاطر مهندسین نهالستان قبل از احداث باغ احتیاج به الگوی کشت منطقه دارند.

به طور مثال درخت هلو در طول رشد خود مقداری مقداری آرسنیک و گاز سیانید هیدروژن در خاک آزاد می‌کند، بنابراین بعد از ریشه کن کردن درختان هلو شما نمی‌توانید درخت گردو را در باغ کاشت کنید چون تاثیر منفی بر ریشه درخت گردو خواهد گذاشت، به عنوان یک کشاورز حتماً تاریخچه باغ خود را مطالعه کرده و الگوی کشت آن را بررسی کنید.

 

نقشه کاشت درخت میوه

از موارد مهم احداث باغ میوه باید به نقشه کاشت درخت میوه اشاره کرد؛ الگوهای متفاوتی برای کاشت درختان میوه وجود دارد الگوی مربعی، مستطیلی، لوزی و مثلثی، هر کدام از این الگوها را در زمین‌های مسطح و شیبدار استفاده می‌کنند؛ شیب زمین تاثیر بسزایی در انتخاب نقشه کاشت درخت میوه دارد.

همچنین کشاورز باید فاصله استاندارد بین درختان را نیز رعایت کند، فاصله‌ای که نهالستان برای نهال‌ها تعیین می‌کند یک فاصله میانگین برای زمین‌های مسطح و ایده‌آل است؛ شما برای استفاده حداکثری از باغ میوه باید فاصله مناسب درختان را بر اساس ویژگی‌های زیر تعیین کنید:

  • آفتابگیر بودن منطقه
  • شیب زمین
  • حاصلخیز بودن خاک
  •  ارتفاع درخت

کلام آخر

طراحی معماری باغ نهال میوه به کشاورزان کمک می‌کند تا حتی از زمین‌های کوچک نیز به درآمد مناسب و موثری برسند، کشاورزان با مراجعه به سایت نهالستان‌های شناخته شده در کشور علاوه بر اینکه قیمت نهال میوه را استعلام می‌گیرند، با روش‌های جدید و مدرن احداث باغ میوه و نگهداری از آن را نیز آشنا می‌شوند.

درباره نویسنده