چ٫ اردیبهشت ۲۶ام, ۱۴۰۳

نوسازی بافت‌های فرسوده تهران با جدیت دنبال می‌شود

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می‌گوید در ۲ سال دوره جدید مدیریت شهری (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) نوسازی بافت‌های فرسوده با سرعت و جدیت دنبال می‌شود.

مهدی هدایت گفت: در سال‌های گذشته در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده تهران با غفلت مواجه بود و آسیب بسیار زیادی به پایتخت وارد شد.

وی اظهار کرد: بعد از انقلاب در کشور بیش از هشت میلیون مسکن ساخته شده اما چون این موضوع با سیاست‌های بازآفرینی شهری همسو نبوده ما شاهد فرسودگی بیشتر شهرها، عدم توسعه درون زا و افرایش محدوده‌های ناکارآمد شهری بودیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: حدود چهار هزار و ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده و همچنین چهار هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه‌های ناکارآمد در تهران وجود دارد و ضرورت هم سو شدن سیاست‌های مسکن و بازآفرینی شهری احساس می‌شود.

به گفته وی، سیاستی که ما الان در ابعاد مختلف داریم پیش می‌بریم بخش اول موضوع مسکن است و راهبرد دوم ارتقا خدمات در محدوده‌های هدف بازآفرینی و ایجاد ارزش افزوده با توجه به اقتصاد محدوده‌های بافت فرسوده است.

هدایت از تهیه بیش از ۸۴ طرح موضوعی و موضعی و بازآفرینی برای حدود هفت هزار هکتار از عرصه‌ های ناکار آمد و ناپایدار شهر تهران خبر داد و افزود: پایتخت در ۱۰ سال گذشته شاهد رکود جدی در نوسازی بود و هر سال به نسبت سال قبل این شرایط بدتر شد.

وی یادآور شد: نخستین اقدامی که ما در سازمان نوسازی در این دوره از مدیریت شهری انجام دادیم این بود که پس از ابلاغ مصوبه بند ۱۵ طرح تفصیلی، بسته‌های تشویقی شهرسازانه با در نظر گرفتن تمام ملاحضات بالادستی تهیه کردیم و خروجی آن این شد که بعد از گذشت چند سال شاهد جهش خوب در نوسازی شهر تهران هستیم.

وی تاکید کرد: این اقدامات باعث شده تا به نسبت دوره مشابه سال قبل بیش از ۲ و نیم برابر آمار نوسازی در تهران بیشتر شده و این روند صعودی همچنان ادامه دارد تا بتوانیم به سه درصدی که سالانه توافق کردیم، برسیم.

به گفته وی، تعریف محلات الگو در شهر تهران اقدام بعدی سازمان نوسازی بوده و اولین طرح محله الگو از طریق برگزاری مسابقه انتخاب و با رویکرد تامین همزمان خدمات و سکونت، توجه ویژه به فناوری‌های نوین، معماری سبز، معماری ایرانی اسلامی و فضاهای کار اشتراکی در منطقه ۱۲ در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار در حال اجراست و در محلات مختلف در حال تکثیر است.

موضوع نوسازی بافت های فرسوده در کلانشهر تهران بسیار احساس می‌شود و سازمان نوسازی در تلاش است در برنامه‌های مختلف طرح‌های نوسازی را در بافت های فرسوده که عمدتا در جنوب پایتخت است را اجرایی و عملیاتی کند.

درباره نویسنده