نمونه‌ای از معماری برجسته ایرانی در قم

خانه یزدانپناه یکی از نمونه های معماری ایرانی به جا مانده از عصر قاجار در قم است.

خانه یزدانپناه یکی از خانه‌های زیبا در محله‌های باغ پنبه شهر قم قرار دارد و متعلق به اواخر دوره قاجاریه است.
عمارت یزدانپناه دارای معماری اصیل است که تا  همین اواخر کاربری مسکونی داشته است.

با توجه به فرم ساختمانی مصالح به کار رفته و کسب اطلاعات از مالکین آن بنای ساختمان متعلق به دو نسل پیش و با قدمتی نزدیک به ۱۲۰ سال متعلق به اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی است.

امکانات عالی

در این خانه امکانات در حد بسیار خوب و عالی تدارک دیده شده بوده مثلا آب انبار‌ها به صورت مستقیم به وسیله قنات‌هایی که حفر شده بودند پر می‌شده است همچنین بادگیری زیبا برای خنک کردن زیرزمین خانه در فصل تابستان ساخته شده بود.
در حال حاضر این خانه تاریخی با واگذاری به بخش خصوصی به عنوان رستورانی سنتی در حال ارائه خدمت به مسافران و گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد.
مشخصات کلی
نام: خانه یزدان پناه، قم
قدمت:اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی
ویژگی خاص: نمونه‌ای از معماری برجسته ایرانی در قم
معماری و تاریخچه خانه یزدان پناه قم

نمونه‌ای از معماری برجسته ایرانی در قماین خانه یکی از آثار تاریخی قم است که ثبت ملی شده. در سال ۱۳۹۱ طرح مرمت این بنای تاریخی کلید خورد. پس از مرمت موزه صنایع دستی قم هم در همین خانه دایر شد.
قدمت این خانه تاریخی به اواخر دوران قاجار و اوایل حکومت پهلوی برمی گردد. این خانه در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع بنا شده است.

پس از وارد شدن از درب ورودی، حوضی در وسط حیاط به چشم می‌خورد. دیوار‌هایی آجری و بلند دور تا دور ساختمان را پوشانده و زیبایی ویژه‌ای به آن داده است.
اتاق‌هایی دو طبقه در اطراف حیاط وجود دارند. یک طبقه به عنوان زیرزمین و طبقه بالایی به عنوان اتاق نشیمن استفاده می‌شده. درب‌های چوبی هم زیبایی خاصی به خانه یزدان پناه بخشیده است.
نمونه‌ای از معماری برجسته ایرانی در قم
این خانه ایوانی رو به جنوب دارد که به اتاق‌هایی تو در تو ختم می‌شود. سقف این اتاق‌ها بلندتر از سایر اتاق‌ها ساخته شده تا در تابستان‌ها کف خانه خنک بماند.
این بنا همچون دیگر خانه‌های قدیمی، یک آب انبار هم دارد. یک بادگیر هم برای خنکی اتاق‌ها ساخته شده. یک خانه‌ی تاریخی به تمام معنا.

موزه صنایع دستی قم در خانه تاریخی یزدان پناه

نمونه‌ای از معماری برجسته ایرانی در قمهمان‌طور که گفته شد بخشی از این خانه به موزه صنایع دستی تبدیل شده. صنایع دستی همچون ظروف سفالی، سنگ‌های قیمتی، تابلو‌های منبت‌کاری و لباس‌های محلی که بازدید از آن‌ها برایتان جذاب خواهد بود.
کارگاه‌ها

در اتاق‌های این خانه، افرادی را می‌بینید که مشغول به کار هستند. در این کارگاه‌ها ظروف سفالی، رودوزی‌های سنتی و تابلو‌های منبت تولید می‌شود.
در حال حاضر این خانه تاریخی با واگذاری به بخش خصوصی به عنوان رستورانی سنتی در حال ارائه خدمت به مسافران و گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد.

صداوسیما

درباره نویسنده