پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

نمایشگاه آثار معماری طراحان جوان جنوب کشور در شیراز برپا شد

 

فارس مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی پیرامید با اشاره به برگزاری نمایشگاه آثار معماری طراحان جوان جنوب کشور تحت عنوان “در کوچه باغ‌های شیراز” به میزبانی این شرکت، عنوان کرد: برای سومین سال متوالی، این نمایشگاه در دستور برگزاری قرار گرفت.

مهدی باقری در حاشیه برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایشگاه “در کوچه باغ‌های شیراز”  به مدت سه روز و در محل هتل همای شیراز برگزار و آثار ٧٠ معمار و طراح ساختمان در قالب پروژه‌ی اجرا شده در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت پیرامید مبنی بر فراهم شدن فضایی برای معرفی طراحان جوان در دستور کار قرار گرفت، افزود: عده‌ای از معماران افراد در صنعت ساختمان تحت عنوان مالک و سازنده داریم و در مقابل عده‌ای معمار که اگرچه دارای ایده هستند اما دیده نمی‌شوند، لذا با برگزاری این نمایشگاه به دنبال معرفی معماران جوان با استعداد و همچنین معرفی آثار به سرمایه گذاران بودیم.

باقری با بیان اینکه پنل‌های تخصصی معماری نیز در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد، گفت: شرکت فنی و مهندسی پیرامید از سال ٨۵ وارد فعالیت صنعت ساختمان شده و در پروژه‌های راه، نفت و گاز، پتروشیمی و مهندسی نیز فعال است.

مدیرعامل شرکت فنی‌ و مهندسی پیرامید، شعار این مجموعه مهندسی را “می‌سازیم که بماند” اعلام کرد.

او در پاسخ به اینکه چرا تنها از جمع محدودی از معماران و طراحان در امر ساختمان سازی استفاده می‌شود؟ گفت: امری بدیهیست که همه معماران و تحصیلکردگان رشته معماری، امکان استفاده از فضای موجود تجاری کشور را نداشته باشند. البته نباید فراموش کرد که میزان برندسازی برخی طراحان در مسابقات ملی و بین‌المللی در استقبال جامعه از آنها تاثیرگذار است.

باقری معتقد است توانایی واقعی معماران از دیگر مسائلی است که باید مدنظر قرار گیرد، چرا که برخی طراحان تمایل دارند به دور از فضای هیاهو کار خود را انجام دهند و تنها یک یا دو کار خوب خود را در فضای مجازی به نمایش بگذارند.

وی با تاکید بر اینکه یک معمار خوب برای دیده شدن نیاز به دو عامل خارجی یکی کارفرماهای حرفه‌ای همانند انبوه سازان و دیگری ساختمان سازان گمنام دارد، افزود: ساختمان سازان گمنام بر این موضوع اشراف دارند که برای بهینه بودن ساختمان خود و داشتن بهترین طراحی، باید به دنبال معمار خوب باشند و در کنارآنها هم طراحان برای دیده شدن تلاش می‌کنند تا بهترین طراحی را به نمایش بگذارند.

نمایشگاه آثار معماری طراحان جوان جنوب کشور در شیراز برپا شد

مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی پیرامید ادامه داد: عده‌ای از معماران با نهادهای بزرگ در حال فعالیت هستند و حجمی از کار را در فرصتی کم ارائه می‌کنند که باورمان این است که همین سازمان‌ها فضای کار را خراب می‌کنند، چون به دنبال معمارانی هستند که بتوانند با سرعت و در یک فرصت کوتاه، تاییدیه کار را از مراجع بالادستی بگیرند، لذا باید حساب این دست معماران را از جامعه معماری جدا کرد.

باقری که اعتقاد دارد در کلانشهری مانند شیراز باید نهضتی راه‌انداری شود تا در رویدادها کارفرماها تشویق به استفاده از معماران خوب و برجسته شوند و سطح سلیقه مردم را بالا ببرند، تصریح کرد: اگر سطح سلیقه مردم را بالا ببریم، طبیعتا آن زمان سازندگان، هر ساختمانی نخواهند ساخت و استانداردها را رعایت خواهند کرد.

وی همچنین با اشاره به ضعف قوانین بالادستی در این زمینه، گفت: مردم باید آگاه شوند که ساختمانی که فاقد استانداردهای لازم است را انتخاب نکنند و تا سازندگان و ملزم به ساخت ساختمان با استاندارشوند تا هم منابع به درستی در کشور مصرف شود و هم شهر به لحاظ شکلی، زیبا شود.

مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی پیرامید خواستار راه‌اندازی کمیسیون‌های‌ نمای شهری مناطق در شیراز همانند تهران شد تا شاهد از هم گسیختگی نمای شهری نباشیم و در عین حال در بافت‌، مبلمان شهری، فضا سازی شهری و فضای سبز کارشناسی شده پیش برویم.

باقری با بیان اینکه همیشه صاحبان سرمایه‌های شخصی بیشتر نگران سرمایه خود هستند و طبیعی است که به سمت معماران برجسته می‌روند و با دقت نسبت به انتخاب آنها اقدام می‌کنند، گفت: برگزاری نمایشگاههایی همانند “در کوچه باغ‌های شیراز” موجب می‌شود تا اقشار مختلف جامعه ضمن آشنایی با معماران برجسته، در صنعت ساختمان با حساسیت بیشتری ورود کنند.

او مدیریت اقدامات بزرگ معماری توسط حاکمیت در همه دنیا را یک ضعف قلمداد و اضافه کرد: اگر بخواهیم درشت دانه‌های معماری ارزشمند همانند میدان امام، مجموعه زندیه، نقش جهان و …ساخته شود باید نگاه حاکمیت پشت این داستان باشد و نهایتا یک نهضت معماری به دنبال آن ایجاد شود؛ این همان نگاهی است که با خلاء آن مواجه هستیم بدین علت که بخش اعظم از سرمایه گذاری در صنعت ساختمان و معماری توسط پروژه های حاکمیت صورت میگیرد ؛ نوع نگاه و اهمیت دادن به  معماری توسط مسئولین میتواند باعث افزایش سطح سلیقه مردم می‌شود.

مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی پیرامید اظهار کرد: البته امروز بخشی از جامعه انبوه سازان خود به میدان آمده و معمار انتخاب می‌کنند و در واقع متوجه شده‌اند که انتخاب درست معمار اولین، مهمترین و پر تاثیرترین اقدام برای ساخت یک شهر با کیفیت است، چرا که شهر با کیفیت، انسان‌های با کیفیت را دور خود جمع می‌کند و در نهایت یک جامعه با کیفیت ساخته می‌شود. 

ایسنا

درباره نویسنده