ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

نماهای بی هویت میراث معماری بدون پشتوانه

نماهای بی هویت و تکراری ساختمان‌ها در جای جای شهرهای کوچک و بزرگ کشورمان نشانه تقلید بی پشتوانه طراحان و سازندگانی است که بی توجه به بافت شهری و ویژگی های بومی و ملی، نیاز بصری مان را تحت تاثیر قرار داده اند.

امروز دومین اجلاس سازندگان و طراحان تبریز هم با هدف بررسی مشکلات و چالش های موجود در زمینه هویت و کیفیت بناها با حضور جمعی از طراحان، سازندگان و انبوه‌سازان در سالن مرکز همایش های بین المللی خاوران این شهر آغاز به کار کرد.

معاون امور هماهنگی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این اجلاس با بیان اینکه معماری فاقد پشتوانه مبانی نظری و فکری به درد نمی خورد، گفت: طرحان در طراحی سازه ها علاوه بر رعایت سلیقه کارفرمایان باید بر اساس نیازسنجی عمومی، آموخته های خود و الزامات دیگر به کارفرمایان مشورت دهند.

جواد رحمتی، با تاکید بر اینکه طراحان باید نکات اجباری کارفرمایان در اجرای پروژه ها را کاهش دهند، افزود: طراحان باید آنچه در ذهن دارند را با تلفیق یافته های خود و نظر کارفرمایان به یک اثر معماری تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از تمرکز ما در حوزه معماری به سمت نمای ساختمان سوق یافته است، گفت: زمانی به اندازه ای بر نمای ساختمان ها اغراق شد که از عملکردگرایی غافل شدیم و زمانی نیز عملکردگرایی در این حوزه القا شد و اکنون دوباره تجربه قبلی تکرار می شود و بر نما توجه بیشتری می شود.

معاون امور هماهنگی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: در زمان کنونی آثار خلق شده و سازه ها در مناطق مختلف شهری تفاوتی با هم ندارد و ضوابط و چارچوب هایی در زمینه های مختلف مانند بافت تاریخی، چشم انداز شهری و تراکم و مسایل فرهنگی و اجتماعی برای اجرای سازه ها در نقاط مختلف شهر تدوین نشده است.

رحمتی، ادامه داد: ساختمان هایی که در بافت های تاریخی با هدف کاهش جمعیت پذیری و افزایش تاب آوری این مناطق اجرا می شود، فقط محدودیت ها در حوزه ارتفاع رعایت می شود و محدودیت در سایر ضوابط و حریم بصری در آن ها رعایت نمی شود.

وی با بیان اینکه نبود تحلیل و محتوا در اجرای پروژه ها موجب شده تا این پروژه ها بدون هیچ هدف و ضوابطی اجرا می شود، یادآوری کرد: وظیفه نظام مهندسی نباید فقط توزیع سهمیه بین مهندسان باشد بلکه باید به حوزه های مختلف اجرای پروژه ها نظارت داشته باشد.

معاون امور هماهنگی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: در بحث سازندگان نیز نظام مهندسی با سپردن ساخت و ساز به مجریان دارای صلاحیت به دنبال افزایش کیفی و فنی ساختمان ها بود ولی در این حوزه نیز هیچ رضایت نسبی وجود ندارد.

رحمتی، افزود: بر اساس گزارش های کسب شده بیش از ۸۰ درصد مجریان دارای صلاحیت سر پروژه حضور ندارند و سازه های اجرا شده کیفیت لازم را ندارند در حالی که سازه در کنار داشتن زیبایی باید دوام نیز داشته باشد.

 

یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع پیش پروانه در پنج ماه گذشته در تبریز صادر شده است

رییس اجلاس سازندگان و طراحان تبریز و معاون معماری و شهرسازی شهردار تبریز نیز در این اجلاس با بیان اینکه یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع پیش پروانه ساختمانی در مدت پنج ماه گذشته در تبریز صادر شده است، اظهار داشت: با توجه به هزینه‌ بالا در حوزه ساختمان و طراحی، معماران و مهندسان محاسب بیشترین تاثیر را در کیفیت ساختمان ها دارند و این اجلاس ها زمینه ای برای هم افزایی آن ها و مدیران شهری، راه و شهرسازی، نظام مهندسی و طراحان و سازندگان می شود.

محمد عزتی با بیان اینکه در اجلاس دور گذشته پویش « نما هویت شهر ما» راه اندازی شد، گفت: در این دوره ۲ پویش « ساختمان پایدار، شهر پایدار» و «ساختمان این، شهر ایمن» راه اندازی می شود و این پویش ها موجب افزایش حساسیت در این مسایل می شود.

وی، با تاکید بر اینکه حساسیت به این مسایل نباید فقط به همایش و جلسه ختم شود، افزود: مسایل مربوط به پایدارسازی و ایمنی ساختمان ها باید فراتر مورد توجه قرار گیرد.

عزتی، با اشاره به وجود تفرق و اختلاف نظر بین فعالان این عرصه، گفت: از طریق این اجلاس ها هم افزایی در عرصه ساخت و ساز ایجاد می شود و نتیجه آن افزایش کیفیت و مدیریت پایدار در این عرصه می شود.

 

حرکت پرشتاب در شکل گیری کلانشهرها موجب بروز مخاطراتی در حوزه مهندسی و هویتی معماری شهرها شد

شهردار تبریز نیز در این اجلاس گفت: حرکت پرشتاب در شکل گیری کلانشهرها موجب بروز مخاطراتی در حوزه مهندسی و هویتی معماری شهرها شد و این موضوع از چالش های جدی پیش روی مدیریت شهری است.

یعقوب هوشیار، با اشاره به اینکه سازه های ناایمن، ناپایدار و گاهی پرخطر از موضوعات مهم در کلانشهرها به شمار می رود، افزود: بروز این سازه ها دلایل مختلفی دارد و در جریان توسعه شهرها، ارتقای علمی و ویرایش آیین نامه ها تداخلات جدی با سازه هایی وجود دارد که در دهه های گذشته ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: در زمان کنونی وقتی با نگاه روز به این مخاطرات نگریسته می شود آن ها جدی تر می شود و در اجرای ساخت و سازهای جدید نیز کمرنگ شدن و موثر نبودن نظارت ها، روی می دهد.

شهردار تبریز با بیان اینکه بعد از زلزله ورزقان در این استان به ویژه تبریز در کیفی سازی سازه ها ارتقا یافت، گفت: با این وجود با ایده آل خیلی فاصله داریم و باید با تلاش فعالان این حوزه به سمت ایده آل خود در این عرصه حرکت کنیم.

هوشیار، ادامه داد: مدیریت شهری بر اساس اولویت های خود در ۶ ماه دوم به حوزه مدیریت شهری توجه بیشتری خواهد کرد و در این راستا تلاش می شود با برقراری ارتباطات بیشتر با جامعه مهندسی و سایر مجموعه ها، به ایده آل مطلوب در حوزه ساخت و ساز برسیم.

وی با اشاره به صدور بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع پیش پروانه ساختمانی در پنج ماه گذشته در تبریز، یادآوری کرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد افزایش یافته و تلاش می شود تا پایان سال به سه میلیون مترمربع برسد.

هوشیار، افزود: تبریز در حوزه های علمی، مهندسی و انسانی دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی است و باید با ایجاد ساختارهای لازم از این ظرفیت ها در توسعه پایدار شهری استفاده کرد.

بحث سازه ای در کنار توجه به نمای شهری نباید مورد غفلت قرار گیرد

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این اجلاس با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع نمای شهری، گفت: در کنار توجه به نمای شهری، نباید از بحث سازه‌ای و سایر عناصر سیمای شهری غفلت کرد.

فریدون بابایی اقدم، با بیان اینکه در موضوع منظر شهری نیز نباید از منظر میانی و کلان شهری غفلت کرد، افزود: اتفاقی که در نمای شهری رخ می‌دهد، صرفا توجه به حوزه تک‌بناها است در حالی که مجموعه ای از تک‌بناها به عنوان سلول های سازنده پیکره شهری در کنار هم قرار می گیرند و باید توجه ویژه ای به بافت شهری شود.

وی اظهار داشت: در این خصوص طرحی در شورای اسلامی تبریز تدوین شد که بر اساس آن حوزه عمرانی شهرداری موظفه به ارجاع پرونده ها و پروژه های زیباسازی و طراحی نمای شهری به کمیته تخصصی نما شد.

بابایی اقدم، با بیان اینکه این کار موجب جلب رضایتمندی مردم می شود، ادامه داد: در این کمیته پروژه ها بر اساس منظرشهری بافت شهری مورد بررسی قرار می گیرد.

 در این اجلاس از فعالان ۲ پویش « ساختمان پایدار، شهر پایدار» و «ساختمان این، شهر ایمن» رونمایی و از طراحان و معماران پیشکسوت تبریزی تجلیل شد.

ایرنا

درباره نویسنده